Пасажирський літак Ту-104 уперше здійнявся в небо 17 червня 1955 року. Піднялося в повітря судно з підмосковного аеропорту Жуковського.
Керував першим експериментальним польотом льотчик-випробувач Юрій Алашеєв.
Літак Ту-104 - перший серійний турбореактивний пасажирський літак в СРСР та третій у світі. Розробили його в конструкторському бюро Туполєва на базі бомбардувальника Ту-16. Збирали літаки на Харківському авіаційному заводі.
Виробництво освоїли, як для того часу, в максимально короткі терміни: до виготовлення першого фюзеляжу Ту-104 підприємство приступило наприкінці 1954 року, а до осені 1955-го офіційно завершили збирання першої серійної машини.
Трохи більше ніж за рік, 15 вересня 1956-го відбувся й перший регулярний рейс із пасажирами.
За статистикою, за 23 роки експлуатації літаки Ту-104 перевезли близько 50 млн пасажирів, виконавши 600 тис. польотів.
Однак, судно запам'яталося не лише великим кроком у напрямку пасажирських перевезень. А швидко набуло дурної слави як одного з найкатастрофічніших та ненадійних літаків СРСР і світу. Конструкція повітряного судна мала недоліки, що призвели до десятків серйозних катастроф з людськими жертвами. Проблеми виникли з 18% вироблених лайнерів. Це найгірший показник серед усіх радянських серійних пасажирських літаків.
Всього за 23 роки, з 1958-1981-й, відбулося 37 аварій, в яких загинули 1140 людей.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: П'ять найбільших катастроф літаків українських авіаліній
Ту-104 був ненадійним, важким, в польоті, дуже нестабільним та мав погану керованість, був схильним до розкачування. Навігаційне обладнання й автопілот були недосконалими, радіонавігаційне обладнання заходу на посадку було відсутнім. Занадто багато залежало від майстерності екіпажу, його правильних дій у критичних ситуаціях.
Сам Туполєв категорично заперечував вину конструкторів і наполягав на версії помилки екіпажу. У відповідь на питання про те, чому ж падають літаки, він різко відповідав: "Це не літак поганий, це ви на ньому літати не вмієте!".
Востаннє Ту-104 піднявся в повітря 1 листопада 1986 року, коли один зі збережених в ходовому стані літаків переганявся на вічну стоянку в Ульяновський музей цивільної авіації. 11 листопада він успішно прибув до Ульяновська.
Основна частина решти літаків протягом 1980-х років була порізана на металобрухт або встановлена в якості літаків-пам'яток в деяких містах СРСР.
Коментарі