Ексклюзиви
Пʼятниця, 11 січня 2008 15:07

З Маланкою нині ходять "чесний" даїшник і "справедливий" суддя

   Із Маланкою та Василем (у центрі) в селі Колоколин Рогатинського району на Івано-Франківщині ходили ”вершники на конях” (по боках),  ”воїни”, ”діди”, ”цигани”, ”смерть”. Сидять ”жид”, ”жидівка” і ”чорт”. Фото 1958 року, пошкоджене
Із Маланкою та Василем (у центрі) в селі Колоколин Рогатинського району на Івано-Франківщині ходили ”вершники на конях” (по боках), ”воїни”, ”діди”, ”цигани”, ”смерть”. Сидять ”жид”, ”жидівка” і ”чорт”. Фото 1958 року, пошкоджене

Щедрувати з Маланкою — перебраним на молодицю-нечепуру хлопцем — парубки та молоді чоловіки й досі ходять Щедрого вечора на Поділлі, в Галичині й на Буковині. Маланка в подраній спідниці, брудних сорочці та фартушку носить "дитину" — набитий соломою згорток — і годує її "груддю".

Супроводжує її "наречений" Василь, а також почет інших перебиранців — "дід" і "баба", які постійно сваряться й б"ються, "циган" і "циганка", "чорт" із вилами і "смерть" із косою. Нині в гуртах маланкарів з"явилися ще й "справедивий" суддя-хабарник, "чесний" даїшник, "новий українець" та крикливий депутат. Іноді ряджених назбирується до кількох десятків у одній ватазі.

На Донеччині, Харківщині й Миколаївщині "Маланку" водять лише дівчата.

— У нас як маланкують молоді, то поперевдягаються хто в діда старого, хто у циганку, — розповідає 76-річна Олександра Теліус із села Богородичне Слов"янського району Донецької області. — Я тобі поворожу, а ти ручку позолити! При совєтской власті то нє очень (можна було щедрувати з Маланкою. — "ГПУ"), а зараз молодь цілий вечір ходить від хати до хати.

У господарів питають дозволу маланкувати:

Ой господарю, господарочку,

Пусти до хати Маланочку.

Наша Маланка — господиня,

Як помастить, так помиє.

Стоять миски під лавкою,

Та заросли муравкою.

Стоять горшки під другою,

Та заросли усугою.

У хаті Маланка починає "хазяйнувати" — віником розкидає сміття, миє водою піч, підмазує глиною лавки, перевертає горшки й глечики. Василь заграє до дівчат і господині, інші маланкарі співають та випрошують почастунок.

— Зараз гроші даєм, а раніше то пекли такі прянички: коники для хлопців, для дівчат — зірочки, рибки, "баришні", — додає Тамара Коровченко, 68 років, із Богородичного на Донеччині. — Я і зараз їх роблю. Буряковим квасом їх закрашую і роздаю, хто приходить маланкувати чи посипати.

За язичницьких часів замість Маланки й Василя, припускають, у гуртах виступали давньослов"янські божества Макош і Велес. А безлад, який ряджені створюють у хаті, уособлював хаос, який нібито наступає в ніч, коли закінчується старий і починається новий рік.

Зараз ви читаєте новину «З Маланкою нині ходять "чесний" даїшник і "справедливий" суддя». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Погода