Пʼятниця, 04 липня 2008 17:07

Віллі Мессершмітт по війні два роки відсидів

Льотчик-винищувач Дмитро Панов у мемуарах згадував, як у квітні 1942 року вперше побачив зблизька грізний "Мессершмітт-109". У бою бачив, і навіть збивав, а просто так — ні. Цей літак заблукав і сів на чужому аеродромі, тому був цілий.

Наші льотчики хотіли на ньому політати й уявити, як почувається в бою противник. Панов пише: "Нам довелося підкласти під крила "Мессера" бочки, накриті подушками, щоб переконатися, що шасі прибираються, тільки коли мотор працює!". Це було незвично, так як і взагалі добра технічна продуманість ворожого літака. Важко уявлялося, що він не потребує зайвого ручного втручання й сам знає, що йому робити. Доки дізналися про це — щось зламали, та так і не змогли політати.

"Ме-109" вважається кращим винищувачем Другої світової війни. Творець цього літака Вільгельм Мессершмітт народився 26 червня 1898 року в німецькому місті Франкфурті-на-Майні. Змалку цікавився літакобудуванням. 1917 року вступив до Мюнхенського технічного університету. Там сконструював свої перші планери, а в 1920-х, посварившися з Хартом — головним дизайнером компанії "Байєріше флюґцуґверке", заснував власну компанію. Перші моделі молодого конструктора майже одразу забракували — ними було важко управляти.

1933 року фірму "Мессершмітт Флюґцуґбау" повністю реорганізували на потреби Вермахту. Міністерство оборони замовило Мессершміттові велику партію нових літаків "Бф-108 Тайфун". Це був перший його винищувач. Подальша модифікація — одномісний винищувач, спеціально на замовлення Люфтваффе — називалася "Бф-109", згодом "Ме-109" — за прізвищем конструктора. Той літак прославив Мессершмітта. У боротьбі з конкурентами довелося заручитися підтримкою впливових нацистів. Як-от заступника Гітлера по партії — Рудольфа Гесса. Згодом саме на "мессері" Гесс утече від фюрера до Великої Британії.

Перше бойове хрещення "Ме-109" здобув у 1930-х у небі Іспанії: гітлерівці там допомагали іспанським фашистам воювати з республіканцями. Відтоді Віллі Мессершмітт посів поважне місце в літакобудуванні. Він, як і його літаки, був на вигляд грізним — суворий здоровило двометрового зросту.

На "Мессері" літали багато німецьких асів, серед них Еріх Хартманн. Усього протягом війни випустили 30 573 "Ме-109". Іще був відомим двомоторний "Ме-110". Конструктор, крім того, спроектував першого реактивного літака — "Ме-262". Та в серію він не пішов, бо Гітлер гадав, що виграє війну й так.

Однак грізні "мессери" тоді вже морально застаріли. Той самий Панов згадує історію з 1944 року. Румунія саме перестала бути союзницею Німеччини й перейшла на бік СРСР. Румунський король Михай, який закінчив школу Люфтваффе, сам літав на "мессері" й уважав його кращим у світі. Він хотів довести це новим союзникам і запропонував провести показовий бій свого льотчика з радянським. "Ме-109-Ф" проти "Як-3". Літаки злетіли й за кілька хвилин стало очевидно: у справжньому бою за ці хвилини "мессер" був би кілька разів збитий.

Після капітуляції рейху Мессершмітт відсидів два роки. Потім працював над кресленнями для енергостанцій, швейних машинок. З"явився навіть автомобіль "Мессершмітт Кр-200 Машіненроллер". Його кабіна нагадувала кабіну винищувача.

Із 1952 року конструктор повернувся до своєї головної справи. Під особистим наглядом Мессершмітта сконструйовано й розпочато серійне виробництво "V-101" — першого німецького літака з вертикальним злетом.

1968 року літакобудівна компанія Мессершмітта об"єдналася з компанією "Б"ольковґруппе". Через рік до них приєднався авіаконцерн "Блом". Під абревіатурою МВВ — від перших букв прізвищ співзасновників — ця корпорація донині конкурує з провідними авіабудівними концернами світу. Мессершмітт був у корпорації почесним головою аж до смерті, яка забрала його 15 вересня 1978 року.

Зараз ви читаєте новину «Віллі Мессершмітт по війні два роки відсидів». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Погода