Не менше сотні разів за три роки жіночі руки торкаються майбутнього ігристого вина, яке виготовляють за класичною технологією Methode Champenoise у місті Артемівськ на Донеччині. Перевертають, струшують, змінюють положення. На заводі "Артемівськ Вайнері" дбайливо зберігають традиції класичного виноробства, роблять вишукане доступним.
— Якщо святкувати Перемогу, то шампанським — вирішили у СРСР, і в повоєнний час відкрили Артемівський завод. Він став найбільшим у Радянському Союзі, а тепер — і в Східній Європі, — розповідає екскурсовод "Артемівськ Вайнері" Андріан Бережний.
Аби побачити технологію від "а" до "я", спускаємося на глибину 72 м у печери гіпсових штолень.
— Червоне і рожеве виношуємо, як дитину — дев'ять місяців, біле — три-п'ять років.
В артемівських підземеллях водночас зберігають 30 млн пляшок. І це той продукт, який експерти вважають "класичним шампанським": ігристе вино, зроблене за методом вторинного бродіння у герметично закритих пляшках.
Цех виноматеріалів — це перша сходинка на шляху до створення класичного ігристого вина. У ньому 700 блискучих цистерн, у кожній ємності — 15 т.
— Найперше відбувається асемблювання — виноматеріал об'єднують за сортами та регіонами вирощування. Після чого, змішуючи різні сорти, складають купаж. Їх добирають так, щоби підкреслити тонкість букета та смак, і зрештою отримати вино з характерними властивостями й необхідного рівня якості. Пропорція складання вин — це те, що називають секретом виробництва. Змішувати вина різних сортів здогадався французький чернець Дом Періньйон. Завдяки купажу кожна партія ігристого має свій характер.
У тиражному цеху вино вперше потрапляє до пляшок. Звідси вони з тимчасовими корками вирушають на витримку. Для виробництва ігристих вин використовують тільки нові пляшки, які витримують високий тиск 17-18 атмосфер. Повторно їх застосовувати неможливо, адже за тривалої витримки скло змінюється і посудина втрачає міцність.
І от пляшки вкладені в урочистому спокої в довгі штабелі заввишки як людський зріст.
На поверхні +30°С, а в артемівських галереях — одвічні +14°С. Запилені пляшки "в сплячці" навіюють відчуття, що винним запасам 100 років. Але на кожному штабелі — паспорт: дата розливу-тиражу і час останнього перекладання.
— Уже на другий день у пляшках починається бродіння. Утворюються вуглекислий газ і дріжджовий осад. Щоб він не ущільнювався і не приставав до скла, за 30 днів до роботи стає готувач шампанського — так за традицією називають виноробів цього підрозділу. Жінка бере дві пляшки за шийки, тричі струшує і кладе поряд.
Прошу екскурсовода показати, як це роблять.
— У пляшці п'ять атмосфер. Під час маніпуляцій посуд іноді вибухає. Щоб не поранились, руки та обличчя виноробів захищені. Робота ця непроста: 4700 пляшок треба перекласти за 8 годин.
Далі за витримкою починається двомісячний ремюаж. Щоб вивести осад на корок, пляшки зі штабелів переносять у верстати-пюпітри. Подальший процес — візитівка класичного виробництва: пляшки укладають похило шийкою донизу в дубові стулки з гніздами. За зміну майстер-ремюєр провертає близько 80 тисяч пляшок ігристого.
— У Франції цю роботу виконують роботи. А наш майстер-ремюєр щодня бере пляшку, провертає і змінює кут розташування, аби вона поступово стала вертикально. Цей спосіб — ідея вдови Кліко. Видалення зібраного на корок осаду називається дегоржаж — що означає "рубати горло".
Нарешті заморожений разом з осадом корок вилітає з пляшки за допомогою автоматичного дегоржера фірми "Пер'є". Вісім тисяч пляшок на годину — швидкість роботи апарата. Пляшка по конвеєру надходить на лікерно-дозувальну машину, і тут вирішують, яке то буде ігристе. Без лікеру, отже — зеро. 6 грамів цукру на літр вина — екстра-брют. До 15 г/л цукру — брют, 40-45 г/л — напівсухе, 55-80 г/л — напівсолодке. Пляшкам дають нові корки з вуздечками-мюзле. Готове ігристе відправляють у 24 країни світу. Цьогоріч "Артемівськ Вайнері" запатентував знак із зображенням винного пюпітра, який означає абсолютну відповідність класичній технології. І представив п'ять видів нового напівсолодкого CHARTE Komilfo — "Шарте комільфо". Легка, яскрава, ніжна — так говорять про цю колекцію фахівці. А в перших відгуках споживачів найчастіше лунають слова "афродизіак" і "антидепресант".
Коментарі