40 днів після народження дитини циганкам не довіряють ніякої роботи
– А самі не боїтеся до них іти? – питає 67річна Магдалена Вірська із Сваляви на Закарпатті, коли прошу показати дорогу до циганського поселення. Вона у чорних штанах і кофті з довгими рукавами, хоч на вулиці 28 градусів тепла. Зпід квітчастої хустки вибивається сиве волосся. Каже, йде до лісу збирати цвіт суниці й ожини. Вбралася так, щоб не кусали комарі. – Наші з циганами не хотять знатися. Своїх вони в обіду не дадуть, а от з іншими ведуть себе безцеремонно. Обманюють, видурюють гроші. Якось сусідку одна циганка перестріла на базарі. Сказала: "Твій чоловік з іншою гуляє. Ходи до мене. Дам тобі зілля, і він навіки коло тебе буде". Та повірила. Повернулася додому без грошей, у старій подертій кофті й спідниці. Сказала, що грошей не стало розрахуватися, то й одяг віддала. Місяць те зілля чоловікові в суп підливала, а тоді він побачив, закатав скандал. Мусила зізнатися. Тепер сама виховує трьох дітей. Цигани будького можуть загіпнотизувати. Якось дочка моя прийшла додому і давай усе золото збирать. Питаю, шо задумала, але Ніна мовчить. Я зачинила двері й сховала ключ. Вона 2 години проплакала під дверима. Коли отямилася, нічого згадати не могла.
Назустріч іде молода циганка з мішком за плечима. Чорне довге волосся розпатлане, двох передніх зубів немає. Крізь тонку футболку просвічуються груди, на червоній спідниці видно дві латки темнішого кольору. Слідом біжать троє хлопчиків і дві дівчинки у заляпаних футболках. Дівчатка тримають по оберемку кульбаб, на ходу плетуть з них вінки. Їхні щоки вимащені жовтим пилком. Циганка витирає ліву руку об спідницю, дістає з кишені булку, посипану маком. По черзі дає дітям відкусити по шматку.
– Будьте такі добрі, дайте на хліб, – кидає до рота залишок булки й простягає брудну долоню.
– Ще не наторгували, ідіть з Богом, – відказує Магдалена Іванівна.
– Та шоб ти ніколи і не наторгувала, – циганка спльовує собі під ноги.
Закидає мішок вище й іде далі.
– Наплодять дітей, а тоді на смітниках їжу шукають. У каждого не менше десятка, на каждого получають по тисячу рублів. За ці гроші і жиють. Якось чула, як одна циганка іншій на базарі жалілася: "Ходила в лікарню, врачі сказали, що не можу мати дітей. То мене тепер чоловік покине, бо в нас бізнесу не вийде". Цигани робити не люблять. Половина на базарі торгують, цілий ряд там зайняли. Їздять у Чернівці, беруть дешевий одяг, а тут перепродують. Інші перебиваються, весною і осінню на хрінь ходять. Потім його здають десь аж у Миколаїв. Тут один такий проворний був: гнав на хрінь беременну жінку і семеро дітей. За сезон заробив на коня і старий "Москвич".
Циганське поселення розташоване одразу за мостом через річку Латорицю. Маленькі хати збиті зі старих дощок, зверху накриті бляхою чи толем, подібні до курників. У кількох – щілини в стінах завбільшки з долоню.
– Коли з циганами говоритимеш, то старайся про хороше думать. В очі їм не дивися і про себе кожного матюкай, – радить Магдалена Іванівна наостанок.
Тут мешкають 1800 циган. Заселятися почали 27 років тому. До першої хати треба йти метрів 200 через закиданий сміттям пустир. По узбіччю 7річна Марія із братом Василем, 4 роки, тягнуть по в'язанці дров, обв'язаних старими хустками й пакетами.
– Мама дров із лісу принесла, до хати не подужала їх дотягнуть, бо дитинку чекає, – Василь дістає з кишені спортивної кофти м'ятну цукерку. Брудними руками з чорними нігтями знімає обгортку, кидає карамельку до рота. – Тато з братом поїхали на заробітки в Мадярщину. Скоро мають ся вернути. А ми поки самі гроші заробляємо. Сьогодні коло базару просили. Мєсні нич не дають, а приєжджі потрохи кидають. Заробили 25 гривень. А якась тьотя нас ще в кафе повела, купила по пиріжку і по пляшці кокаколи. Ми такої вкуснятіни давно не пробували. А ви нам кілько копійок на хліб дасте? – складає перед грудьми дві долоні.
Даю по 2 грн. Василь кладе гроші в кишеню, Марія ховає за пазуху. Підбігає їхній брат 11річний Гері.
– А мені? – хапає мене за руку. Його долоні вогкі й липкі. – Хоч копієчку на хліб дайте.
Даю півтори гривні копійками. Він ховає їх у кишеню на холоші сірих джинсів. Застібає її на липучку.
– Мама казала, шоб бистріше йшли, – каже сестрі. – А то вона вже крумплів начистила. Хоче борщ варить, а дров нема.
Гері складає дрова на візок. Вони сирі, бо вночі йшов дощ.
– Мама все на дровах готовить, – Гері дістає з кишені соняшникове і гарбузове насіння. Лузає, лушпайки кидає під ноги. – Як вони перегорять, ми в попелі крумплі печемо.
Їхня хата складена з дощок, зверху накрита старою вицвілою бляхою. Всередині стіни пофарбовані в рожеве. Вони потріскані, у кутках – чорні від води, що затікає під час дощів. Дерев'яною підлогою розсипані крихти хліба, мишачий послід, обгортки зпід цукерок і дві маленькі іграшкові машинки без коліс. Під стінами стоять два односпальні ліжка, застелені засмальцьованими покривалами. На одному з них сидить 35річна Едена. Вона в темносиньому халаті й світлосиніх гумових шльопанцях. Притримує поли халата – змійка на ньому зламалася.
– Сама виховую дев'ять дітей, ще їдне чекаю, – Едена збирає в купу дитячі колготки й труси. Розвішує їх на протягнутій над ліжком мотузці. – Государство ніяк не помагає, а дитячих грошей тільки на їду хватає. На день варю казан супу й каші. Їмо на долівці, бо ні стола, ні стільців не маємо. Посуда у нас пластикова. Вранці біля каждої лавки цього добра повно можна знайти. Он цілий кульок сьогодні назбирала, – киває на брудний целофановий пакет із логотипом супермаркету "Вопак". У ньому складені одна в одну пластикові тарілки й стакани. – Заболіти не страшно, в нас діти до всього привикли. То тільки київські такі – з'їли шось брудними руками, і вже животи болять.
У хаті темно. Прошу жінку ввімкнути світло. Вона однієї ногою стає на ліжко, рукою з'єднує електродроти. Трохи світлішає.
– Ніяких удобств немає. В туалет ходимо за хату, гріємося коло буржуйки. Зимою, коли дуже холодно, дітей в школу виганяю, щоб хоч трохи погрілися. Вони туди ходити не хотять. Цигани всі такі, шо на одному місці й 10 хвилин всидіти не можуть. А як же їм цілий урок витримати?
Біля похиленої хати зі старого ракушняка 14річна Альона рубає на дрова старі віконні рами. Її двоє старших братів і дві сестри мають свої родини, живуть окремо. Батьки торгують на базарі, дівчина сама робить усю хатню роботу: пере, прибирає, готує їсти.
– Дід вигнав дрова рубать, – Альона складає руки на грудях. Перев'язує гумку на волоссі, пофарбованому в рудий колір. Робить ґульку на потилиці. – От вийду заміж і вже його слухати не буду. В мене свадьба в червні буде. Як тільки народилася, батьки нареченого найшли. Мій Іштван по сусідству живе. Його батьки з моїми спільний бізнес мають. На машині їздять по далеким селам, одежу продають. Він у мене гарний – високий, чорнявий, з карими очима. Будемо гуляти в ресторані "Зевс", вже запросили 250 гостей. Красти Іштван мене не буде. Це роблять, коли батьки не хочуть дочку за хлопця отдавать.
У нас є три весілля – циганське, церковне й світське. Перші два – найважливіші. Перед самим гулянням дівчина з нареченим іде в хижу любитися. Тоді свекруха перевіряє, чи є на простині кров. Якщо все нормально, наречена вдягає замість білої сукні червону й гуляння продовжується. Простинь усім показують, шоб ніхто не сумнівався в її невинності. Якщо крові не буде, раніше за це і вбити могли, а тепер смолою обливають і виганяють з табору. Та таке рідко буває. Гуляти дівчата не встигають, бо рано заміж виходять. Не дочекаюся, коли дитинка в мене буде. Тоді віддихнути зможу. 40 днів після родів жінку називають нечистою, ніякої роботи їй не довіряють. Усе роблять сусідки чи свекруха.
З хати в масних спортивних штанях і чорній майці виходить 58річний Іван Чурей. Слинить праву долоню й пригладжує сиве волосся. Питаю, чи ходить його онука до школи.
– Не пускав до школи своїх дітей, і онуків не пускаю. Ніякого толку з тієї науки нема. Он сусідський хлопець уже п'ятий рік у школу ходить, а досі алфавіту не знає. Бігає в школу, бо там їсти дають. Поїсть і назад біжить. Та хай краще дома сидить, хоч шось поможе. Мої діти хоч і в школу не ходили, а гроші мають. Оце позавчора поставили металопластикові вікна, щоб в хаті не дуло. То весь табір збігся дивитися – тут ні в кого таких немає.
– Ідіть ще до нас в хату зайдете! – кричить зі свого ґанку сусідка 63річна Мар'яна Фізер.
Вона в синій хустці й блискучому червоному светрі. На порозі валяються п'ять пар стоптаних кросівок, стоїть новий дитячий візок. У будинку все застелене килимами – підлога, диван і два крісла. Працює телевізор. Пахне шкварками.
– Кажуть, ви по 10 гривень даєте, то й нам дайте шось, – жінка виносить із спальні онуку 2річну Любу. Садовить її на диван. – У мамки молоко перегоріло, а на дєтське пітаніє знаєте скільки треба?
– Так не видно, що ви бідуєте, – кажу їй.
– Та де там, дєточка. Це ще мій чоловік пристарався. Він мастєром на всі руки був – і коня міг підкувать, і хату построїть. Жили в достатку. Я на роботу не ходила, дома хазяйнувала. Уже рік, як він помер. Кожну ніч мені сниться, шо він по річці пливе і мене за собою кличе. Бачу, шо і я скоро помру, не приведи Господи. Тоді моя дитина сама останеться. Вдовствує вона. Три роки з чоловіком прожила, а оце в січні він під поїзд попав.
Даю десятку.
– У нас чоловіки дуже жорстокі, – Мар'яна Фізер сідає на диван. Ставить онучку на ноги. Та тягне бабу за волосся, усміхається. – Тут половина своїх жінок б'ють. Самі в барі сидять, пиво п'ють, а жінок гонять милостиню просити. До хати не пускають, доки не принесе 50 чи 100 гривень. У нас такий Матвій був. Якось його жона без виручки повернулася, бо дощ почав падати. То він довго не думав – ухопив сокиру й на місці її зарубав. Вже сьомий год в тюрмі сидить. Убити можуть і за зраду. Покійна Вєра дізналася, шо чоловік зраджує, і собі завела коханця. Чоловікові про те хтось розказав, то він вночі її зарізав.
Хата барона 54річного Матвія Балінта – в центрі поселення. Одноповерхова, побілена вапном. Є супутникова антена. Навколо двору – суцільна металева червона огорожа.
– Я зараз в місто їду, нема коли з вами говорити, – відмахується барон, із акуратно причесаним волоссям і сивими вусами.
Він у синій футболці, яка обтягує великий живіт. Сідає за кермо білого мікроавтобуса й їде.
– Наш барон дуже зайнятий. У нього дружина тяжко хвора, в лікарні зараз лежить, – пояснює його секретар 53річний Микола. – Він у нас хороший, його вже на третій строк обирають. На вибори збирається все начальство з району й міліція. Дивляться, чи хочемо собі такого барона. Він, як мер міста, отримує офіційну зарплату. Має свій магазин і ресторан. Навесні й восени посилає людей хрінь збирати. Платить по 50 копійок за кілограм. А потім здає вдвічі або й утричі дорожче.
Ідемо із секретарем до ресторану "Зевс". Стіни пофарбовані в золотистий, такого ж кольору скатерті на восьми столиках. Кришталеві люстри – понад метр у діаметрі.
– Меню в нас немає, бо тільки недавно відкрилися, – офіціантка Тетяна викручує швабру в пластиковому відрі. Ставить її під стіною. – Готуємо лише на попереднє замовлення. У нас працюють білі кухарі. Українцям довіряємо більше, бо вони акуратніші. В циганській кухні використовуємо угорські, румунські й болгарські рецепти. Цигани люблять фаршировану рибу, птицю, шашлики й печений на вогні хліб. На весілля готуємо три дні, бо менше 200 гостей не запрошують. Обов'язково тушкуємо коров'яче вим'я. Його 4 години вимочують у воді, варять до напівготовності. Обкачують у борошні й смажать на смальці. У великому казані тушкують із цибулею і морквою, наприкінці додають томат і сметану.
Секретар запрошує до себе додому. З розбігу заскакує на високий дерев'яний поріг, відкриває переді мною двері.
– У мене прекрасні картіни є, – показує полотна із пейзажами, Ісусом і Дівою Марією.
Вони розвішані на стіні в коридорі. Поряд стоїть газовий балон, на плиті кипить гречаний суп. Мийка повна брудного посуду. Скраю стоять три гранчаки й іржава тертушка.
– Картіни наш циганський художник малював. Він добрий був, нікого пальцем не зачепив. Списали на нього якесь пограбування. В міліції бити почали, то він і зізнався, хоч нічого не крав. Ще п'ять років сидітиме. Я його картини продаю, шоб були гроші передачі купувати. Ну, якщо картини не нравляться, то покажу антикваріат.
Микола відчиняє двері до вітальні. Уздовж серванта розставлені мідні фігурки шахтарів, спортсменів і грецьких богів. Від покупки відмовляюся. Кажу, всі гроші вже роздала.
– То ви заходьте іншим разом. До вечора чекатиму. Тільки грошей побільше беріть.
Коментарі
4