25 травня 1977 року в США відбулася прем'єра фантастичного бойовика "Зоряні війни" режисера Джорджа Лукаса. Фільм став першим розділом однойменної кіносаги, касові збори якої перевищили $10 млрд.
Про еволюцію "Зоряних війн" та їх внесок у поп-культуру Gazeta.ua розповів письменник-фантаст і літературний критик Володимир Арєнєв.
Яка ваша історія ознайомлення із сагою?
– Я ходив на перші "Зоряні війни" ще підлітком наприкінці 1980-х – на початку 1990-х у столичний кінотеатр імені Гагаріна, який вже не працює. Це був не відеосалон, а нормальний перегляд на великому екрані.
Це класичні сюжети, розказані в космічному антуражі
"Зоряні війни" вражали. Кінофантастики того часу не так багато було. Радянська не вирізнялася різнобарвністю і спецефектами, у ній був акцент на ідейній складовій. А тут інтригував і захоплював цілий вигаданий світ із невідомою тобі передісторією.
Чому "Зоряні війни" набули такої популярності? У чому геній Лукаса?
– Відіграли роль кілька факторів. Чіткий і зрозумілий сюжет, світобудова і проривні спецефекти.
На Джорджа Лукаса вплинула книжка американського дослідника міфології Джозефа Кемпбелла "Тисячоликий герой". Проаналізувавши багато міфів, науковець показав, що кожен культурний герой у своїй історії проходить певні спільні етапи. Наприклад, коли ще молодий і наївний, до нього приходить учитель, який розповідає про таємниці всесвіту. Тут наставник – джедай Обі-Ван Кенобі. Лукас перейнявся цією ідеєю Кемпбелла. Будував сюжет на основі ключових точок у подорожі головного героя Люка Скайвокера.
Лукас намагався відійти від простої системи поділу на світлі й темні сили
Змістовно сага апелює до архетипів і міфологічних формул. Це класичні сюжети, розказані в космічному антуражі. Заменита відповідь Лукаса: "Я знаю, що в космосі не чути вибухів. Але ми розповідаємо казку. Мають бути, бо це викликає емоції у глядача".
З другого боку, Лукас працював не один. У нього була величезна команда молодих людей, захоплених ідеєю побудови фантастичної реальності. Наприклад, художник Ральф МакКворрі.
Плюс використовували революційні на той момент візуальні ефекти. Прийоми, які дозволяли, скажімо, зробити враження зйомок у космосі.
Трилогію приквелів на Заході сприйняли гірше. Що привнесла нового?
– Ми у пострадянському просторі не спостерігали всього того, що супроводжувало першу трилогію. Не читали книжок і коміксів. Не бачили мультсеріалів і телестрічок, іграшок, фігурок, чашок. Ця вся додаткова продукція робилася вже з першою трилогією та привертала увагу нових прихильників і розбудовувала всесвіт.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Зоряні війни" відкрили нову сторінку в історії Голлівуду
Друга трилогія до певної міри суперечила уявленням і очікуванням тих, хто жив із цим світом два десятиліття. Лукас намагався відійти від простої системи поділу на світлі й темні сили. Показати, як ображена, не сприйнята кимось дитина виростає і поступово стає злою, тому що її відштовхують добрі. А загалом режисер дотримувався тієї ж формули: нові світи, цікаві тваринки, зрозумілі теми, гумор, який часом дратував, хоча був і в оригінальній трилогії.
"Зоряні війни" - зокрема для дітей. Дають їм базисні речі, про які в нашому суспільстві не прийнято говорити просто і прямо
Перші фільми під час виходу ніхто не сприймав як пророцтво, глибокі філософські твори. Це було якісне розважальне кіно. З часом набуло статусу культового. Друга трилогія на момент виходу цього статусу не мала. Мало пройти півтора десятиліття, щоб теж сприймалася як канон.
Таку саму реакцію бачили щодо третьої трилогії. Будувалася за тими самими принципами. Автори сьомого епізоду чітко не розуміли, що буде в наступних двох. Із кожним новим щось додавали, щось віднімали від попередніх своїх припущень.
Коли Лукас знімав четвертий епізод, теж не дуже уявляв, що буде далі. Наприклад, сюжетний поворот "Люк, я твій батько" пізніше вписав. Як і те, що Люк і Лея – брат і сестра. Вигадував історію поступово.
Як ставитеся до трилогії сиквелів від кінокомпанії Disney?
– Коли 2012-го Disney викупили права на "Зоряні війни", практични обнулили весь всесвіт. Сказали, що майже все, крім фільмів – не канон. Їм було простіше починати з чистого аркуша, базуючись на перших двох трилогіях і мультсеріалах. Це викликало негативну реакцію фанатів, розчарованих таким рішенням – більше комерційним, ніж творчим.
Це актуальні меседжі, подані в настільки екзотичному антуражі, що сприймаються легко
Від діснеївської трилогії в мене не було відторгнення. Бо не чекав чогось особливого. Це хороші розважальні фільми зі зрозумілим, чітким посилом. Спрямований аж ніяк не до аудиторії, яка читає виключно Джойса, Мак'юена й Сарамаго. І це добре, бо "Зоряні війни" - зокрема для дітей. Дають їм базисні речі, про які в нашому суспільстві не прийнято говорити просто і прямо.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Створили сумки у вигляді дрона із "Зоряних воєн"
Третя трилогія розповідає про те саме. Навіть якщо ти став на темну сторону, завжди можеш повернутися до світлої. Кайло Рен – онук Сталіна, умовно кажучи. Він не знає, що стояло за діями його діда Дарта Вейдера. Але пишається його поганими вчинками, возвеличує їх. Каже "дєди воєвалі". Це актуальні меседжі, які подані в настільки екзотичному антуражі, що сприймаються легко. Сюжет не пов'язаний з реальною історією, але стосується нас усіх.
Нову трилогію критикували через те, що дуже спирається на ностальгію і фансервіс. Більше повторює старе, ніж привносить нове.
– Є невдалі моменти. Але є й зроблені красиво. Наприклад, як завершують історії Гана Соло і Люка Скайвокера. Та й неможливо робити дев'ятий фільм франшизи і не спиратися на очікування фанатів. Було б нечесно і нерозумно. Так чи інакше, це комерційний продукт.
До того ж як можна зробити фільм, який задовольнить глядачів будь-якого віку? Від дітей до тих, хто колись ходили в кіно на попередні епізоди. Це складно, коли намагаєшся вкотре ввійти в ту саму річку. Неможливо, щоб усім результат сподобався.
Був чудовий жарт: "Шокуючі новини. Любителям "Зоряних війн" нарешті щось подобається"
Водночас хочеться нового. Ми бачили це у спінофах. "Бунтар Один" - воєнна історія з песимістичним фіналом. "Соло" - трохи вестерн, трохи крутійський роман. Disney запустили побічні стрічки, але вони ж і закрили ці гілки. Бо не було великих касових зборів. Виявилося, масовий глядач не бажає сильного відходу від канону, порушення очікувань.
З другого боку, є серіал "Мандалорець". Про нього був чудовий жарт: "Шокуючі новини. Любителям "Зоряних війн" нарешті щось подобається". Повернув атмосферу старої трилогії.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Побудували музей у формі космічного корабля
До нових епізодів є питання. Але в якийсь момент собі нагадуєш – це казка. Міф нового століття. Чекати від нього реалістичності хоча б "Володаря перснів" - не дуже правильно. Питання в тому, чи в тобі залишилася внутрішня дитина, яка готова розважатися й отримувати задоволення.
Чи не здається, що казка зараз робиться не з душею та авторським баченням, а зі студійним розрахунком?
– Коли кажуть, щось зроблено з душею чи ні – це суб'єктивні речі. Ніколи не можемо знати, що за цим стояло. Коли Лукас знімав із п'ятого по третій епізоди, він не думав тільки про те, щоб створити шедеври. Це була також і прорахована комерційна робота.
Одна з претензій до дев'ятого епізоду – що планували одне, а потім зняли інше. Але ж і четвертий епізод з того, що Лукас собі думав знімати, і те, до чого прийшов у результаті – це велика різниця. Наприклад, спершу головним героєм мав бути старий самурай, до якого прилітає принцеса і просить допомоги.
Шанувальники, емоційно прив'язані до улюблених франшиз, часом надто жорсткі й вимогливі до своїх кумирів
Маємо змиритися. Навіть якщо комусь не подобаються останні епізоди, перші можна передивлятися – гіршими не стали. Якщо подобаються книжки й комікси, які зараз вважають не каноном, можете вважати їх каноном. Так само нікуди не ділися.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Показали дизайнерські постери "Зоряних війн"
Шанувальники, емоційно прив'язані до улюблених франшиз, часом надто жорсткі й вимогливі до своїх кумирів. Якщо хтось щось не так зробив, десь літеру не там поставив – це вже страшне. Треба бути простішими, приязнішими.
Які рішення сподобалися в останньому епізоді?
– Особливо приємно було бачити фінал на Татуїні. Рей закопує світлові мечі Люка і Леї та бере прізвище Скайвокер. Це означає, що духовно є їхньою спадкоємицею. Рей – онука імператора Палпатіна, але саме Люк і Лея вчили її, виховали. Дали те, чого не змогли дати рідні батьки.
Пригоди у світі Лукаса завжди пов'язані зі світоглядними рішеннями
Героїня піднялася над темною і світлою стороною. Це спрощений варіант "Степового вовка" Германа Гессе, де герой спершу думає, що в ньому є дві сутності – темна і світла. А потім розуміє, що насправді він – багатогранне поєднання різних сторін. Не відкидає темну, а визнає її, приборкує. Саме тому Рей ці мечі там залишає. Дійшла до поворотного моменту. Можливо, стала мудріша за попередніх Скайвокерів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Назвали режисера нових "Зоряних війн"
Рей поступово переходила від протистояння темряви і світла до радше вивчення власних ресурсів. До спроби прийняти свою природу, жити з цим. Люк кричав "ні", коли дізнався, що Дарт Вейдер - його батько. Рей правда про її походження хоч і шокувала, але не перевернула її світ з ніг на голову. Палпатін спокушає її й каже: "Вбий мене і станеш такою, як я". Вона відмовляється легко. Для неї очевидніше, що має бути інший шлях.
У чому полягає філософська складова "Зоряних війн"?
– Тут змішано кілька світоглядів. Рей віддає свої сили замість того, щоб вбити імператора. Жертвування собою задля рятування когось – це християнство. Також присутній даосизм. Символ, який бачимо у восьмому епізоду у храмі джедаїв, схожий на інь-ян. Темна і світла сторони, а між ними сидить людина.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Фільм "Армія мерців" Зака Снайдера вийшов на Netflix українською
Для франшизи характерне поєднання різних концепцій. Це мішанка з релігійних ідей, але зроблена на основі того, що називається загальнолюдськими цінностями. Того, над чим зараз часто кпинять. Про такі речі треба говорити всерйоз. Якщо жартувати, вони знецінюються.
Старі фанати будуть завжди сперечатися. Це добре. Поки ми обговорюємо, франшиза жива
Пригоди у світі Лукаса завжди пов'язані зі світоглядними рішеннями. За ними стоїть питання вибору, на якому ти боці, до якої політичної сили належиш, як дивишся на світ. Це одна з тих речей, які роблять "Зоряні війни" такими привабливими й невмирущими.
Також "Зоряні війни" - вакцина проти ксенофобії. Говорить про те, що неважливо, який у тебе вигляд. Усе залежить від того, як поводишся.
Сага про Скайвокерів завершилася, але на нас чекають нові історії.
– Виховуються покоління, для яких це комфортний, знайомий, цікавий світ. Не закритий і завершений, а багатогранний. На будь-якій планеті можна створювати що завгодно – від дитячої казочки до дорослої драми. З огляду на популярність і вже вкладені гроші, франшиза буде розвиватися.
Чи варто повертати у франшизу Лукаса?
– Якби він хотів, брав би в цьому участь. Якщо ні, не варто залучати. Коли втомлюєшся від своєї історії та світу, про який пишеш, то найкраще, що можеш зробити - вчасно зупинитися. Зараз багато талановитих авторів. І більше можливостей залучати людей, які навіть не живуть у США. Світ став відкритішим, комунікація – простішою.
Який може бути спадок трилогії Disney?
– Третю трилогію згодом приймуть. Треба просто дати час. І щоб зняли наступну – тоді у людей з'явиться новий привід критикувати.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Прем'єри тижня: куди піти в кіно
Частина фанатів вірна тільки оригінальній трилогії. Інші – першим двом. Виростає покоління тих, хто пішов у кіно спершу на діснеївську трилогію. Для них вона буде незабутнім враженням. Не тому, що ідеальна. А тому, що подивилися вчасно і отримали позитивні емоції, поштовх для фантазії і розмірковувань. А старі фанати будуть завжди сперечатися. Це добре. Поки ми обговорюємо, франшиза жива.
На сьогодні франшиза "Зоряні війни" містить дев'ять кінофільмів, які об'єднані назвою "Сага про Скайвокерів"; два спінофи, що є складовими антології, а також серіали, мультфільми, телефільми, книжки, комікси, відеоігри. Усі твори поєднані єдиним всесвітом дії. Розповідають про різні конфлікти та війни у "далекій-далекій галактиці".
Коментарі