Якщо ми боїмося й не розуміємо чогось або когось, то стаємо агресивними. Це одне з питань, яке я прокручував у своїй голові, читаючи роман Єжи Косинського.
Про це каже чеський режисер Вацлав Марул після прем'єрного показу фільму "Пофарбоване пташеня" в Україні. Проходив у київському кінотеатрі "Оскар". Постановник приєднався до обговорення через відеозв'язок.
За сюжетом, під час Другої світової єврейська пара відправляє 10-річного сина в село у Східній Європі, щоб сховати від нацистів. Тітка хлопця помирає. Він вирушає на пошуки батьків. Зустрічає різних людей. Одні підтримують, інші – ненавидять. Знахарка бачить у ньому вампіра. Закопує в землю по голову, і його клюють ворони. Селяни б'ють палицями. Партизани здають німцям. Самогонник забирає до себе додому і ґвалтує. Рибачка хоче звабити і злягається з козлом.
В основі сценарію - бестселер польсько-американського письменника Єжи Косинського, перекладений на більш як 30 мов.
Стрічка спільного виробництва Чехії, Словаччини та України. Йде у прокаті з 10 грудня.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Шокуючий фільм про Другу світову вийшов у прокат
"Важлива символічна сцена, в якій птахолов фарбує пташку і відпускає в небо, а зграя вбиває її, - говорить Вацлав Марул. - Коли хтось чимось відрізняється – це завжди проблема. У вас може бути просто інша думка, ви не погоджуєтеся з оточенням – і ці люди вас вже не зрозуміють. Тоді ви станете їхнім ворогом. Якщо ж ви не зрозуміли – можете самі стати агресивними. Це характерно для людини загалом. Якщо на Землю прилетить НЛО, ми просто повбиваємо всіх інопланетян".
"У вашому фільмі війна – це наслідок насильства, яке прокинулося в людях? Чи насильство є наслідком війни?" - запитує модератор зустрічі, кінокритик Андрій Алферов.
"Кіно не про Голокост і не про Другу світову. Тут це лише фон. Історія є універсальною. Не про євреїв, росіян, німців, а про людство.
Косинський ніколи не писав, що історія відбувається в Польщі. А десь на сході Європи. Я також не вказую конкретні країни. Саме тому обрав для персонажів таку собі суміш слов'янських мов – міжслов'янську, або слов'янське есперанто. Жодна нація не має асоціюватися з цим фільмом. Адже схожі речі відбувалися всюди. Навіть якщо не у XX столітті, то у попередніх.
У стрічці намагався відтворити відчуття, яке дав мені роман Косинського: багато запитань, але без відповіді. Йдеться не про те, аби змусити вас щось відчувати, думати оце чи оце, чи ці хороші, а ті погані. А про те, щоб поставити питання. Наприклад, якщо Бог існує – а я не знаю цього, то чому ж він створив таких створінь? Якщо Він їх створив, чому люди можуть вчиняти так жахливо? Що таке благо, а що – зло?
Моя картина – як цибуля, в якої багато шарів, рівнів. Один із них – про права дитини. Інший – про війну, яка завжди жахлива, жорстока і ламає усіх. І насильство та брутальність – логічний наслідок будь-якого конфлікту у світі. А також про Бога, релігію та віру, інакшість, добро і зло.
Крім того, кіно, як і будь-який витвір мистецтва, має викликати емоції. Це є суть нашої роботи".
"Що, на вашу думку, пробуджує в людині ген насильства? Це війна чи будь-які інші обставини можуть змушувати діяти як тварина?"
"На жаль, показане у моїй стрічці – поза часом. Це відбулося, відбувається і буде відбуватися. Що ми бачимо на екрані – досі триває практично всюди. У кожній воєнній зоні. У будь-якому куточку нашої планети. Просто зараз діти гинуть і вбивають у Сирії, Афганістані, Малі, багатьох інших територіях. Бачив це й на власні очі, бо багато років працював на ЮНІСЕФ і відвідував такі зони, описував усе. Наприклад, торік був у Руанді. Спілкувався з покинутими дітьми у притулку для біженців. Їх ґвалтували солдати. Деякі самі були солдатами.
Люди запитують, як це можливо, що нацисти під час Другої світової так вчиняли? Адже така розумна нація Бетховена і Шиллера. Чому ж тоді? Тому що ці люди мали таку можливість. У них була нагода здійснювати злочини, і ніхто б їх за це не покарав. Ось сутність людей. Найкраще цьому протистояти – це зрозуміти і прийняти наші складові. Що в нас завжди є зло. Що темна і світла сторони душі насправді співіснують. І тоді щось із цим робити".
"Чи вважаєте ви, що кіно здатне бодай на три години, скільки триває ваш фільм - пригасити оцей ген насильства, змінити людину?"
"Усе залежить від кожної людини. Сподіваюся, глядачі думатимуть, ставитимуть собі ті самі питання, що й я. В усіх є власна думка. Важко узагальнити, чи кіно може якось вплинути на багатьох. Усе залежить і від кожної країни – її культури та історії. Вочевидь, у вас зовсім інша ситуація, ніж в американців. У США остання війна була ще у XIX столітті, а в Україні тепер є свідки війни на Донбасі. Це вже абсолютно інше сприйняття".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Спілберг 10 років відмовлявся знімати "Список Шиндлера"
11 років працював над фільмом "Пофарбоване пташеня" Вацлав Марул. Зйомки тривали з березня 2017-го до липня 2018-го. Проходили в Україні, Словаччині, Чехії та Польщі.
Головну роль виконав 11-річний Петр Котлар із міста Чеський Крумлов. Також у картині зіграли Стеллан Скашгорд, Гарві Кейтель, Удо Кір, Джуліан Сендс, Алла Соколова, Ніна Шуневич, Остап Дзядек. Український співпродюсер – Ігор Савиченко.
Світова прем'єра відбулася торік в основному конкурсі 76-го Венеційського кінофестивалю. Загалом картина побувала на 60-ти міжнародних кінофорумах. Потрапила до шортлиста премії "Оскар" 2020 у категорії "Міжнародний повнометражний фільм" як кандидат від Чехії. Отримала 10 нагород від Чеської кіноакадемії. Також була номінована на премію Європейської кіноакадемії як "Найкращий європейський фільм".
Головними джерелами натхнення Марул називає стрічки "Йди та дивись" Елема Клімова, "Іванове дитинство" та "Андрій Рубльов" Андрія Тарковського.
Коментарі