Виставку "Самки та яйцекладки: жінки з культури" 20-річної львівської художниці Гриці Ерде відкрили минулої неділі в музеї "Дрогобиччина", що в місті Дрогобич на Львівщині. Це 10 живописних і 15 графічних робіт. А в середу полотна зняли і віднесли до підсобки директора музею.
— На роботах художниці брутально зачіпається сокровенне, — обурюється заступник міського голови Дрогобича Богдан Пристай, 52 роки. — Матір Божа зображена дряблою жінкою з чотирма грудьми. У людей, які будуть на це дивитися, з"явиться неправильне світосприйняття. Я здивований, що в нашому місті відкрили таку виставку. Тим більше, у День матері.
60-річний директор музею "Дрогобиччина" Зиновій Бервецький каже, що не хотів закривати виставку:
— Пристай прибіг до мене і попросив негайно зняти роботи, — говорить він. — Я сказав, що не робитиму цього. Не хочу ні перед ким ходити строєм. Після того Пристай обдзвонив усіх, кого міг. Просив начальника управління культури негайно звільнити мене. Але той нормальний чоловік, ніяк не відреагував. Мені з обуренням телефонували голови всяких громадських організацій та священики. До міськради викликали "на килим". Питали, яка комісія дозволила вішати ці картини. Я відповів, що колись комісія приймала рішення, який портрет Леніна вішати у музеї. А зараз не можна вирішувати всі питання компартійними методами.
Бервецький вважає, що нічого образливого в картинах Гриці Ерде немає.
— Це не просто мазанина, роботи справді несуть якусь думку, — упевнений він. — Можна було усміхнутися і піти далі, не здіймаючи галасу. У неділю на виставку прийшли викладачі нашої художньої школи з дітьми, і ніхто не мав претензій.
Гриця Ерде — псевдонім студентки четвертого курсу Української академії дизайну Анастасії Падун.
— Я чекала такої реакції, — зізнається "ГПУ" художниця. — Навмисно відвезла свої роботи в маленьке місто. Щоб подивитися на реакцію місцевих. У Києві та Харкові на мої картини відреагували нормально. В Ірпені запам"яталося двоє лисих охоронців. Вони довго вдивлялися в картину, де зображена лиса і гола Єва, а потім сказали: "Як можна малювати таке збоченство?". Виставкою "Самки та яйцекладки" я хотіла показати, що жінка має дітородну функцію. Ідея картини "Чотиригруда Діва Марія" в тому, що аби виростити сина Бога, для жінки було би мало двох грудей. На моїх полотнах зображені оголені жінки, переважно лисі, з усіма целюлітами й іншими недоліками тіла. Таких можна побачити, роздягнувши будь-яку жінку на вулиці.
Каже, на відкритті виставки у Дрогобичі якийсь чоловік пообіцяв їй:
— Горітимеш у пеклі!
— Але ж на моїх картинах немає жодних християнських символів, — запевняє художниця. — Гоген колись намалював жовтого Христа, у Сальвадора Далі є картини з розп"яттям. У нас звикли, що намальовані голі тіла — це погано. Тим більше, якщо ці тіла не такі ідеальні, як на картинах Тіціана чи Рембрандта.
Учора Гриця Ерде провела в Дрогобичі конференцію, на яку запросила мистецтвознавців і художників зі Львова. Але виставку не поновили. Улітку художниця повезе картини до Івано-Франківська, а потім на схід та південь України.
— Боюся, що там відреагують іще гірше, — зізнається Гриця Ерде. — Люди в індустріальних містах не готові сприймати таке мистецтво.
Коментарі
1