Ексклюзиви
вівторок, 18 травня 2021 10:35

Порятунок може призвести до жахливіших наслідків

Екранізація гри "Мортал Комбат" від студії Warner Brothers із середини квітня зібрала в прокаті 73 мільйони доларів. Стримінговий сервіс Netflix також анонсував фільми й серіали за відеоіграми "Дота 2", "Лара Крофт", "Сонік" та "Капхед".

Вручення премії в галузі відеоігор Game Awards 2014 року дивилися два мільйони глядачів, 2020-го – 83 мільйони. Для порівняння цьогорічну церемонію нагородження "Оскаром" дивилися 10 мільйонів.

Культуролог Владислав ГОЛОВКО, 25 років, розповідає про еволюцію відеоігор і чому їх можна вважати окремим видом мистецтва

Автор: gamingtrend.com
  У відеогрі ”Останні з нас” людство опинилося під загрозою вимирання через грибок. Колишній контрабандист Джоел опікується 14-річною Еллі. Стає йому майже дочкою. Подорожують Америкою в пошуках кращого життя
У відеогрі ”Останні з нас” людство опинилося під загрозою вимирання через грибок. Колишній контрабандист Джоел опікується 14-річною Еллі. Стає йому майже дочкою. Подорожують Америкою в пошуках кращого життя

LSD: Dream Emulator – "ЛСД: Симулятор сну"

– Гра вийшла 1998-го лише в Японії. Можливо, світ не був до неї готовий. Художник Осаму Сато хотів використати PlayStation для створення сучасного мистецтва. Гра має 365 рівнів без сюжету й мети. Зроблена за щоденником художниці Хіроко Нісікави, в якому вона 10 років записувала сновидіння. Подекуди це схоже на мульт­фільми Хаяо Міадзакі, де по небу літають фантастичні звірі, раптово з'являються сумоїсти, ковбої, самураї. Всюди учасника переслідує сірий чоловік у капелюсі, і це викликає тривожність. Гра дає такий болісний досвід, що після неї назавжди відверне від наркотиків.

На "ЛСД: Симулятор сну" лише нещодавно звернули увагу, адаптували до комп'ютерів. Я натрапив на неї на музичному фестивалі в Берліні. Подавали як витвір мистецтва.

Назавжди відверне від наркотиків

Death Stranding – "Смертельне плетиво"

– На початку 2000-х комп'ютерні ігри критикував американський кінознавець Роджер Еберт. Поставив найнижчу оцінку екранізації "Дум". Заявив, що ігри – несерйозна розвага, їм не можна лізти в мистецтво. Обурилися не тільки геймери, а й мистецтвознавці. Змушений був написати статтю з аргументами. По суті, розпочав цю дискусію. Помер 2013-го, так і не дізнав­шися, що ігри подекуди вже кращі за фільми.

Позицію Еберта поділяв японський письменник Хідео Кодзіма. Зараз став одним із найвпливовіших геймдизайнерів. Розглядає ігри як художню творчість. Створив "Смертельне плетиво", в якому знялися голлівудські актори – Норман Рідус із "Ходячих мерців", данець Мадс Міккельсен. Дія відбувається у США після техногенної катастрофи. Головний герой має поєднувати ізольовані поселення, встановлює бездротовий зв'язок, переносить вантажі. Водночас розповідає про надмірну ненависть у сучасному суспільстві. Чудовий саундтрек містить дивні звуки, що відображають пост­апокаліпсис, – звучать бляшанки, шурупи, зламане фортепіано. Видається екшн-грою та насправді має широку проблематику. Між боями герої обговорюють майбутнє людства і планети.

Last of Us – "Останні з нас"

– Стала проривом у плані реалістичності. Привнесла у світ ігор кат-сцени. Це відео­вставка посеред гри. Під час неї не можна впливати на події. Людство опинилося під загрозою вимирання через грибок, що перетворює на зомбі. Колишній злочинець 40-річний Джоел подорожує Америкою, щоб знайти безпечне місце. До нього приєднується 14-річна Еллі. Стає близькою, як донька. Згодом виявляється, що лише її смерть врятує людство. В "Останніх із нас" гравці обговорюють саме фінал, а не перестрілки. Чи варто заради однієї людини жертвувати світом? Там усе так кінематографічно, що важко екранізувати. Риторика з часів Еберта кардинально змінилася. Тепер кінорежисерам кажуть: "Спробуйте переплюнути гру".

Чи варто заради однієї людини жертвувати світом

Minecraft – "Майнкрафт"

– 2011-го уряд США офіційно визнав відеоігри мистецтвом. Вплинула на це виставка The Art of Video Games у Смітсонівському музеї у Вашингтоні. Створив колекціонер Крім Меліссінол. Виставив усі свої консолі – понад 200 ігор. Їх показали там, де ми звикли бачити мистецтво, – в галереях і виставкових залах.

Подібний захід відбувся майже в той самий час у Нью-Йорку. Показали виставку в колекції "дизайн та архітектура". Раніше ж ігри порівнювали найчастіше з літературою і кіно. Мали інший підхід. Зробили акцент на ігровому просторі, який не можна відтворити в інших середовищах. Наприклад, шведська "Майнкрафт" – найпродаваніша з відеоігор в історії. Задумували як креативний простір. Із блоків будуєш те, що неможливе у фізичному просторі з гравітацією. По суті, це мінімалістичний кубічний дизайн. Зараз у грі є свій панк-фестиваль. Виступали гурти Massive Attack та Idles. Коли Олексій Навальний зробив відеорозслідування про палац російського президента Володимира Путіна, наступного ж дня будівлю відтворили в "Майнкрафті". Додали карту, щоб кожен міг пограти.

Автор: kanobu.ru
  Головний герой гри ”Кентуккі. Траса нуль” кур’єр Конвей (другий ліворуч) і його собака мають доставити антикваріат підземною магістраллю. Дорогою зустрічають майстриню з ремонту телевізорів Шеннон, музикантів Джонні та Джунбаг, хлопчика з багатою уявою Езру
Головний герой гри ”Кентуккі. Траса нуль” кур’єр Конвей (другий ліворуч) і його собака мають доставити антикваріат підземною магістраллю. Дорогою зустрічають майстриню з ремонту телевізорів Шеннон, музикантів Джонні та Джунбаг, хлопчика з багатою уявою Езру

Kentucky Route Zero – "Кентуккі. Траса нуль"

– Гра незалежної студії виходила з 2013-го по 2020 рік, ніби серіал. Розпочинали двоє розробників, згодом долучився композитор. Має п'ять актів, між якими інтерлюдія. Граємо за водія вантажівки, який доправляє антикварні прикраси у штат Кентуккі. "Траса нуль" взаємодіє з іншими видами мистецтва, у цьому разі – з літературою. Це, по суті, модерністський роман, подібний до творів бітника Джека Керуака. Але в ній більше тексту, ніж у деяких книжках. Спирається переважно на діалоги. Словниковий запас – найшир­ший. Від зміни деяких реплік чи переміщення розділів змінюється наше ставлення до героїв і відчуття того, що відбувається. Хоча сюжет залишається той самий.

Доповнили класичні відеоігри 1980-х, де гравець лише обирав репліки персонажа. "Кентуккі. Траса нуль" продовжує цю традицію, але додає графіку. Деякі фрази можуть світитися кілька секунд. Якщо одразу не натиснути, це вплине на події. В описі правил про це не попереджають. Дещо треба вирішувати швидко, вводять у стресовий стан. Тобто візуалізують драматургію тексту.

Це новий досвід, побудований на старому

Також розробили стильну сценографію. Один з епізодів відсилає до картини Рене Магрітта "Перешкода порожнечі". На ній людина губиться серед дерев. Гра відбувається в такому ж стилі. Це створює магічний ефект. Окрім живопису, розробники надихалися манерою зйомки Андрія Тарковського. Ліс перегукується з місцевістю зі "Сталкера". Невідомо, коли відбувається дія. Нагадує період Великої депресії у США, водночас там є технології, яких тоді не знали. Наприклад, телевізори, порослий мохом комп'ютер, який треба прочищати. Потім починається сюрреалізм – потрапляємо в царство мертвих.

Undertale – "Підземна казка"

– Часто мінімалістичні ігри цікавіші, бо їх нема з чим порівнювати. "Підземна казка" проста та структурна. Звичайні пазли, обираєш репліки під час діалогів. Ці інструменти створюють ефект занурення в сюжет. Не буде цікавий, якщо описати його текстом. Грає на ностальгії. Одна з дослідниць висувала гіпотезу, що художність відеоігор підтверджує те, що стали самі себе цитувати. Відтворюють сцени чи механіки з інших ігор. "Підземна казка" – піксельна, нагадує "Маріо" та "Покемонів". У саундтрек вшиті звуки вінтажної консолі "Нінтендо". Це не висміювання, а данина історії індустрії. У гравців почало з'являтися відчуття, що вони щось упізнають, але це щось – інше. Новий досвід, побудований на старому.

У "Підземній казці" граємо за хлопчика, який потрапив у чарівне Підземелля. Шукає вихід, зустрічає смішних песиків і кошенят, лицарів, рослин-монстрів. Супроводжує друг-скелет, який постійно лінується й розповідає про свого брата. Дитячий вигляд насправді є пасткою, обманює гравця. Гра побудована на кармі. Залежно від дій у героя змінюються характеристики. Стає важче діяти в різних ситуаціях. Є опція вбивати звірят, а є – рятувати. І не факт, що порятунок не призведе до жахливіших наслідків. Якщо вбиваєш, потім важче домовлятися із селянами про торгівлю. Якщо ж не вбиваєш – небезпечніше перебувати в лісі. Ніколи не подумаєш, що піксельний дитячий мультик може викликати спектр емоцій – від співчуття до розпачу.

Life is strange – "Життя – дивна штука"

– Кінознавець Роджер Еберт виділяв основну рису, що відрізняє відеоігри від мистецтва. На початку кожної пояснюють правила. Куди натискати, щоб стрибати тощо. Більшість гравців хочуть якнай­швидше пропустити цю частину. Але в інших видах мистецтва теж є правила. Просто ми до них звикли. У театрі й опері треба сидіти мовчки. На відносно новий вид дозвілля, як кіно, люди не одразу адекватно реагували. Згадати хоча б, як тікали з фільму братів Люм'єрів "Прибуття потяга". Без грамотності не можна прочитати роман. У грі роль споживача посилена. Досі невідомо, хто є її справжнім творцем – розробник чи гравець. Треба постійно бути залученим. Є експериментальні формати, що переосмислюють правила.

Мультик може налякати й викликати спектр емоцій – від співчуття до розпачу

"Життя – дивна штука" – одна з перших кінематографічних ігор. Можна розглядати як повноцінний анімований серіал про двох подруг. Але є елемент відмотування часу назад. Відбувається без попередження посеред сюжету. Можливість переграти – прерогатива ігор. Передати це в серіалі чи фільмі важко. Тому спроба екранізації "Життя – дивна штука" викликала обурення прихильників. Також одна з рис – неквапливість, можеш гуляти по школі та спілкуватися з кожним персонажем, або нелімітовано дивитися на зоряне небо. Фільм же має хронометраж, що вб'є атмо­сферу й динаміку. Тобто мистецтвом ігри робить не їхня подібність до кіно чи літератури, а те, що в інших видах неможливо.

Щось подібне намагалися зробити в інтерактивному фільмі "Чорне дзеркало". Це проміжний жанр, ще формується. Вже не кіно, але ще не гра.

Гравець живе у шкурі персонажа

– Відеоігри потрібні для задоволення від дії за правилами в умовах обмеженого простору, – каже Олекса МЕЛЬНИК, 34 роки, актор дубляжу, засновник найбільшої української спільноти PlayStation.

– Це приємно для мозку, коли щось відбувається передбачувано й планування дає результат. Але відеоігри – це і форма культурного самовираження. Синтетична форма, яка поєднує попередні напрацювання людства в усіх видах мистецтва. Можна заперечити, навівши приклад спортивних ігор чи відверто поганих. Однак і більшість літератури, живопису, музики, кіно, коміксів, серіалів – це або ремісництво задля заробляння грошей, або безталанне копіювання попередників. Ігри в цьому плані нічим не кращі. Витворами мистецтва є одиниці. В хороших іграх завжди є ідея. Можливість взаємодіяти з віртуальним світом розкриває перед автором ширші можливості донести свою думку. Бюджетні ігри від невеликих незалежних розробників часто вражають потужним посилом. Недавно я пройшов Maquette. Ця гра через крутиголовки й рекурсивні метафори (спроба зрозуміти іншого через власний досвід. – Країна) розповідає про зародження, розвиток і згасання стосунків пари.

Однак у кадрі немає жодної людини. Тільки споруди та предмети для розв'язання загадок. Голоси героїв чуємо за кадром. Проте перевершує фільми з подібним сюжетом, бо гравець не пасивно спостерігає, а живе у шкурі персонажа та ще й має допомогти йому впоратися з розбитим серцем.

Із 1983-го почалося масове використання персональних комп'ютерів. Ринок ігрових відеоприставок упав. Тоді розробники зрозуміли, що штампування примітивних забавок – не варіант. І почали давати хід іграм з ідеями. У 1990-х відбувся бум художніх проєктів. Це "Легенда про Зельду", "Файнл фентезі", "Фолаут", "Халф лайф". Вони і сформували жанр. Суттєво розвинулися рольові ігри з великою свободою вибору і дій. Серія "Сайлент-Гілл" під обгорткою жахів розповідала складну містичну історію про злочин і кару.

"Останні з нас" – приклад хорошої драматургії, неможливої в жодному іншому медіа. Починаєте гру за дівчину-підлітка та її очима спостерігаєте початок кінця світу. Вибудовуєте емоційний зв'язок із персонажем. А за кілька хвилин бачите, як батько обнімає її труп.

Зараз ви читаєте новину «Порятунок може призвести до жахливіших наслідків». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути