Вето президента на закон під довгою назвою "Про мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги та спожиті в побуті природний газ та електроенергію, послуги громадського транспорту (крім таксі)" парламент подолав переконливо — 340 голосами. Це означає, що до кінця року українці сплачуватимуть за ті послуги за встановленими на 1 січня 2006-го тарифами.
Закон цей Верховна Рада ухвалила ще 15 березня. Тоді депутати звинуватили ще уряд Єханурова, що той не зважає на постійні намагання парламенту захистити громадян від непосильного росту цін і тарифів.
На думку законодавців, існуюча практика формування цін і тарифів у житлово-комунальній сфері порушує права людини. Так, у статтях 46-й і 48-й Конституції держава гарантує кожному громадянинові рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму. Підвищення ж цін узагалі може стати непосильною ношею для людей, особливо для пенсіонерів, інвалідів, багатодітних сімей та матерів-одиначок.
— Уряд повинен забезпечити нормальне ціноутворення, — вважає народний депутат від "Нашої України" Борис Беспалий, 53 роки. – Тобто зарплати мають випереджати ціни. Тоді й таких проблем не виникатиме.
Голова правління альянсу "Нова енергія України" Валерій Боровик, 34 роки, називає такі депутатські гасла порожньою риторикою. А закон — суто політичним актом, який жодним чином не впливає на економічну ситуацію в державі.
Будь-який суд може цей закон опротестувати
— Будь-який суд може цей закон опротестувати, — впевнений експерт. — Тому що існує інший, ухвалений 2004 року закон "Про житлово-комунальні послуги". Там записано про відповідальність за ціни й тарифи на житлово-комунальні послуги з боку центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та окремих суб"єктів господарювання. Про стосунок до цього Верховної Ради немає нічого.
Тобто визначення цін і тарифів на комунальні послуги до компетенції парламенту не належить. І законодавчим запровадженням мораторію Верховна Рада фактично втрутилася в діяльність органів місцевої влади. Саме вони мають право встановлювати ціни на житлово-комунальні послуги.
— Ще 1999 року Конституційний суд у подібній ситуації визнав, що Верховна Рада таким чином втручається не в свою справу, — нагадує керівник проекту "Голос громадськості" Світового банку Олександр Кучеренко, 52 роки. — Тоді цей закон був скасований.
Із цієї ж причини президент Віктор Ющенко наклав вето на закон нинішній. Борис Беспалий з логікою президента погоджується. Але водночас дивується, що антикризова коаліція пішла проти свого ж уряду.
— Це скандал в одному сімействі, — каже нардеп. — Якщо ця коаліція справді проти підвищення цін, то нехай їхній уряд таких цін не запроваджує. А так — це просто гра на своїх виборців.
Справді, уряд і коаліція в цьому випадку нагадують доброго і злого слідчих. У свою чергу, заборона на підвищення серйозно турбує місцевих керівників. Адже саме місцеві органи влади покривають різницю між фактичною вартістю послуг і цінами, за якими їх надають населенню.
— Ще влітку внаслідок зростання цін на російський газ багато міст та областей переглянули комунальні тарифи, — каже Олександр Кучеренко. Закон же говорить про повернення цін на рівень за станом на 1 січня. Але ж це просто неможливо з економічної точки зору.
Коментарі