
"Із дитинства подобалися старі автомобілі, особливо тридцятих років. Вони витончені й елегантні. Особливо німецькі. Вони здаються довершеними, — каже директор уманського клубу "Ретро-мотор" 36-річний Євген Мазур. — У реставрації нічого складного немає. Треба вмілі руки та терпіння".
Євген Мазур займається реставрацією машин 11 років. За фахом він економіст. 2001-го разом із трьома друзями створив громадську організацію "Ретро-мотор" в Умані. Нині в клубі приблизно 10 осіб.
Про своє захоплення Євген Мазур розповідає в гаражі на вул. Пушкіна.
— На повну реставрацію автомобіля йде три-чотири роки, — каже. — Але все залежить, в якому стані перебуває машина. Якщо вона вже бачила "гаражний ремонт", то це складніше. Значить машину ремонтували не оригінальними деталями, а підбирали схожі, підкручували, переробляли, щоб транспорт просто їздив. А ми шукаємо оригінальні деталі. Для цього замовляємо або їздимо в Росію, Польщу, Чехію, Німеччину. Бо в нас ринок антикваріату ще не так розвинений.
Каже, що реставрувати машини — це довготривалий процес:
— Це як реставрація дорогої картини — чим більше збережеш оригінального, тим більша цінність. Робота дуже кропітка. Іноді вже півроку працюєш, а результату ще й не видно.
Перший етап реставрації — дефекація. Майстри передивляються, які частини можна відновити, а які не підлягають реставрації. Потім підходять до комплектації.
— Кожна, навіть маленька деталь, має бути зроблена спеціально саме для цього автомобіля. На комплектацію може йти до трьох років. Пошук деталей займає багато часу. Адже в нас уже не випускають деталей, навіть до радянських машин. Раніше, як випускали ці машини, то й деталі були у випуску. А тепер зняли із виробництва. Купити майже неможливо.
Коли є всі необхідні деталі, машину повністю розбирають.
Пошкоджену резину не відновлюємо — замовляємо нову
— Пошкоджений метал намагаємося рихтувати. Шпаклівку в реставрації ніколи не використовують, бо вона за кілька років лущиться та набухає. Пошкоджену резину не відновлюємо — замовляємо нову. У Німеччині, наприклад, скати коштують близько 380 євро за штуку, це до машини, а до мотоцикла — 80–90 євро.
Шкіряний салон найчастіше замовляють шити.
— Самі пошиттям чохлів не займаємося. Дуже рідко салон автомобіля підлягає реставрації. Хоча якщо в більш-менш нормальному стані, то намагаємося відреставрувати — є для цього спеціальні пом"якшувачі шкіри.
Коли при реставрації виникають якісь проблеми — запрошують фахівців:
— До моториста звертаємося. Буває, треба допомога електрика чи зварювальника.
Як усі деталі готові — автомобіль збирають:
— Обов"язково випробовуємо, далі знов розбираємо та фарбуємо. На окремі деталі наносимо декоративний хром. Покриваємо автомобіль акриловою фарбою.
Мазур уже реставрував кілька "мерседесів", БМВ, ГАЗ і ЗІЛ.
— Маємо зараз ЗІС-110, деталі до нього кілька років уже збираємо. Знайшли автомобіль у Миколаївській області. Власник виїхав у Прибалтику, а машину залишив біля дому. Її розібрали за кілька років — лишився лиш кузов. Тепер реставрувати будемо. ЗІС — цікава машина. Тут все було для комфорту партійної еліти, але майже нічого для водія. Машина просто велетенська. А переднє сидіння настільки тісно притиснене до керма, що туди може вміститися тільки водій середнього або нижче зросту. ЗІС Сталіна був броньований, — усміхається чоловік. — Також є німецький мотоцикл "цюндаб" та причеп до нього. Причеп 60 років пролежав у Дніпрі. А резина збереглася як нова. А от кузов заіржавів повністю, доведеться новий робити.
Євген каже, що хобі сім"я схвалює:
— Дружина та донька допомагають та підтримують мене. Донька Оля навіть тент для автомобіля ГАЗ-67 шила. Вона сама водить автомобіль.
Чоловік зазначає, в Україні є серйозні колекціонери:
— Зазвичай це солідні люди. Вони не люблять говорити про це. Не афішують свої посади та захоплення.
За неофіційними даними, стартова ціна вітчизняного автомобіля 30–40-річної давнини коливається від $500 до $2 тис. Після реставрації вартість піднімається в середньому до $10 тис. Закордонні ретро-автомобілі коштують дорожче.
Коментарі
1