Сьогодні, 22 березня, Міжнародний день таксиста. Цього дня 1907-го на вулицях Лондона з'явилися перші авто, оснащені спеціальними лічильниками.
Лондонські перевізники назвали пристрій "таксіметр" - від французького "такс" ("плата") і грецького "метрон" ("вимір"). Відтоді індивідуальний міський транспорт почали називати таксі, а водіїв - таксистами.
Gazeta.ua підготувала добірку, як змінювалися автомобілі таксі в Україні за останні 60 років.
1950-ті
У післявоєнний період в автопарках таксі переважали "Побєди". Машини мали світлий верх і темний низ. На бортах автомобіля наносили білі квадрати - "шашечки". Авто оснастили світловим сигналом зеленого кольору з написом "Вільний". Таксометр стали ставити під панеллю приладів.
У середині 1950-х таксі не мали єдиного забарвлення. На маршрутах були автомобілі різних відтінків. Єдине, що їх об'єднувало, - "шашечки".
У 1956-ті автопарки поповнили "Москвичі-402". Малолітражки виявилися погано придатними для роботи таксі. Через великий пробіг по різних дорогах машини швидко зношувалися. Їх почали заміняти "Волгами".
1960-ті
1961 року на радянських таксі з'явився знак - літера "Т". Такий логотип та "шашечки" наносили на передніх дверях.
До середини 1960-х автомобілі таксі були двоколірними - бежевий верх і з темно-синій низ. Пізніше їх фарбували у білий колір з помаранчевим дахом. У народі такі машини називали "червоними шапочками". Кілометр поїздки в звичайному таксі коштував 10 коп. Автобус - удвічі менше - 5.
ГАЗ-21 - найпопулярніше авто таксі цього періоду. Третя серія "Волги" мала роздільні передні сидіння і таксометр. Праве сидіння можна було скласти, щоб розмістити додатковий багаж. У салоні не було радіоприймача. На "Волгах" вперше почали впроваджувати систему радіотелефонного зв'язку з диспетчером.
1970-ті
Влітку 1970-го на маршрутах таксі з'явилася ГАЗ-24. Використовували 76-й бензин. Авто оснастили новим таксометром. У народі його називали "лічильником".
Спочатку автомобілі випускали різного кольору. Але вже через рік Горьківський автомобільний завод випускає авто світло-салатового забарвлення. Згодом у Союзі почали готуватися до проведення Олімпіади-80. Таксі, відповідно до міжнародних норм, фарбують у яскраво-лимонний колір. На даху з'являється помаранчевий плафон з "шашечками". Він світився у темноті.
У цей період кияни страждали від дефіциту машин таксі. Часто черга на вокзалі сягала до півтисячі осіб. З квітня 1977-го проїзд таксі за 1 км коштував 20 коп.
1980-ті
У кінці 1970-х на початку 1980-х були спроби поповнити таксопарки "Москвичами-2140". Але вони не витримали конкуренції з "Волгами". Відтак ці автомобілі займали першість у перевезеннях. Останньою новою моделлю радянського таксі стала модернізована 1985 року "Волга" ГАЗ-24-11, модифікація ГАЗ-24-10.
У зв'язку з проведенням олімпіади, місцева влада змусила водіїв таксі одягнути табельну форму. Її розробили для усіх водіїв пасажирського транспорту в єдиному стилі: укорочені штани, піджаки, сорочки. В кожному парку створили олімпійські колони. Туди відібрали найкращих водіїв, механіків, диспетчерів. Всі вони прослухали спеціальні курси підвищення професійної майстерності і закінчили прискорені курси іноземних мов.
У кінці 1980-х почали оформляти перші кооперативи на приватні перевезення. Конкуренцію таксі склали приватні власники автомобілів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 81 рік тому випустили найпопулярніший автомобіль на планеті
1990-ті
1991 року зникла фіксована вартість кілометру проїзду у таксі. Оплата за проїзд стала стягуватися на договірній основі. Таксувати стали іноземні машини, вітчизняні "Волги", "Жигулі" та ГАЗ-3110.
У середині 1990-х служби таксі почали відроджуватися у вигляді приватних, акціонерних і муніципальних транспортних компаній. Багато з них з'явилися на базі старих радянських державних таксопарків. Вони обзавелися маршрутками.
2000-і
З початком нового тисячоліття автомобілем таксі в Україні був Daewoo Lanos. Автомобіль зарекомендував себе як витривалий, а тому не зношувався проїжджаючи сотні кілометрів по місту. Крім того, обслуговування автомобілів обходиться не дорого. Витрата палива майже 10 л на 100 км у міському режимі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 132 роки тому винайшли головну деталь автомобіля
Після 2010-го багато служб таксі почали відмовлятися від "Ланосів". "Народний автомобіль" почали витісняти іноземні іномарки. Зараз у службах таксі є автомобілі різних моделей та брендів.
Утім, є служби, які підтримують якусь концепцію. Так, у Києві існує служба таксі, автопарк якої повністю складається з електромобілів. Це - стандартний Nissan Leaf та преміальний Tesla S 90D.
Коментарі