У ВР танці довкола медикаментів: дешевше не буде, зате чекайте дефіциту
Регулювання в ручному режимі до добра ніколи не доводило. Тим більше - на ринку медпрепаратів. Новий законопроєкт 11493, покликаний зменшити ціни на ліки та спрозорити ціноутворення - насправді може призвести до дефіциту якісних медикаментів та хаосу у забезпеченні шпиталів і лікарень. У чому проблема?
Фахівці не виключають можливого скорочення асортименту лікарських засобів в аптеках, що зменшить доступність ліків для українців. Давайте розбиратися, чому це може статися?
Нещодавно парламент ухвалив законопроєкт 11493, яким намагається у "ручному режимі" врегулювати ціни на ліки. Намір щодо виправлення ситуації, в принципі, правильний. Але є одне Але - він передбачає грубе адміністративне втручання у ринок лікарських засобів, побудову штучних бюрократичних квот на закупівлю медикаментів, додаткові перевірки без визначених цілей та інші ризики корупційних зловживань.
Ось основні тези законопроєкту, які підтверджують мої слова:
Ця поправка покликана запобігти монополізації, але на практиці може викликати дефіцит препаратів - насамперед, високоякісних імпортних
1. Обмеження закупівлі до 20% від обсягу виробника. Ця поправка покликана запобігти монополізації, але на практиці може викликати дефіцит препаратів - насамперед, високоякісних імпортних. Особливо критично це може позначитися на прифронтових територіях, де доступність ліків і так є проблемою.
2. Запровадження єдиного електронного каталогу. Хоча це має підвищити прозорість ціноутворення, експерти попереджають про можливе зростання бюрократії, що затримуватиме постачання ліків і спричинить подорожчання препаратів через додаткові витрати бізнесу. А ще це - корупційні ризики.
3. Квоти на постачання критичних ліків. Встановлення обмежень на вакцини, інсулін та антибіотики може створити перерви в постачанні, що загрожує життю пацієнтів, особливо у віддалених і прифронтових зонах.
4. Заборона маркетингових договорів. Виробники більше не зможуть надавати знижки аптекам, що призведе до неможливості запропонувати покупцям вигідні ціни. Багато аптек у малих містах, де рентабельність бізнесу низька, можуть закритися.
До речі, законопроєкт лобіювали Юлія Тимошенко, за часів прем'єрства, якої ми неодноразово спостерігали, як у ручному режимі вона намагалася керувати економікою. Негативні наслідки такої діяльності ми чудово з вами пам'ятаємо. Тож давайте підсумуємо. Чи потрібно врегульовувати ринок? Так, потрібно, тому що є непорозуміння між виробниками та мережами, що негативно б'є по кишенях українців.
Впровадження законопроєкту у дію в такій редакції не призведе до помітного зниження цін на ліки, під гаслом чого він і прийнятий. Проте може потенційно викликати дефіцит якісних ліків в Україні...
Чи варто це робити директивним методом? Ні, не варто. Впровадження законопроєкту у дію в такій редакції не призведе до помітного зниження цін на ліки, під гаслом чого він і прийнятий. Проте може потенційно викликати дефіцит якісних ліків в Україні, на чому наполягають фахівці - і не тільки з фармринку, але й з Кабміну. А це потенційно може призвести до хаосу в постачаннях медикаментів для госпіталів і лікарень.
На днях ОП збирає нараду за участі всіх, хто працює на українському фармринку - виробників, дистриб'юторів, аптекарів, а також МОЗ та Комітету ВР зі здоров' нації. Сподіваюсь, там буде професійна дискусія, думка учасників фармринку буде почута, і ми отримаємо три результати:
1. на законопроєкт №11493 буде накладене вето;
2. громадяни України уникнуть проблем з ліками;
3. буде створена робоча група, яка без політичного популізму розробить новий законопроєкт.
Спостерігаймо.
Коментарі