Банкова скористалася не всіма можливостями саміту "Україна-ЄС"
Спробуємо прочитати "між рядків" атмосферу та розтлумачити досягнуті домовленості
Завершився 23-й саміт "Україна-ЄС". Опубліковано Спільну заяву із значною кількістю позитивних новин для євроінтеграції України. Це і прогрес у реалізації раніше започаткованих, і запуск нових інтеграційних секторальних ініціатив, і підписання угод про спільний авіаційний простір, і програми "Горизонт" та "Креативна Європа", і визначення Росії як сторони конфлікту та заклик до виведення російських військ і техніки з Донбасу, і макрофінансова допомога та кредитні лінії Європейського інвестиційного банку, і визнання українських електронних ковід-сертифікатів, і оновлення додатків Угоди про асоціацію. Ґрунтовна заява, над реалізацією положень яких тепер працюватимуть фахівці та державні органи.
Разом з цим, спробуємо прочитати "між рядків" атмосферу саміту та розтлумачити досягнуті домовленості.
Що не так?
⁃ Вочевидь, на фоні складних геополітичних і внутрішніх процесів навколо Євросоюзу, які негативно впливають на його імідж як якоря стабільності, процвітання та демократії, керівництву ЄС треба було продемонструвати історію успіху брюссельської "м'якої сили". Тому в ЄС у публічній площині і далі підтримують "романтизований образ України доби Зеленського", надаючи Банковій чергові аванси та прагнучи через позитив вказувати на проблемні питання. Такий лояльний підхід показово контрастує з агресивним тоном Кремля, який прагне за будь-якої нагоди принизити українське керівництво, знецінити контакти з офіційним Києвом, як це засвідчила опублікована напередодні резонансна стаття Дмитра Медведєва. У цьому зв'язку конструктивний підхід Брюсселя має на меті показати різницю і зафіксувати Зеленського та його оточення в полі європейської гравітації.
Керівництву ЄС треба було продемонструвати історію успіху брюссельської "м'якої сили". Тому в ЄС у публічній площині і далі підтримують "романтизований образ України доби Зеленського", надаючи Банковій чергові аванси та прагнучи через позитив вказувати на проблемні питання
⁃ Мінімум критики, улесливі епітети та возвеличення лідерства демонструють, що в ЄС знайшли ефективний підхід до Зеленського особисто, який продовжують використовувати для його заряджання на втілення необхідних внутрішніх реформ. За підсумками президентського екватора у доробку Зеленського всього кілька знакових законів, серед яких земельна реформа, цифровізація, Виборчий кодекс. За багатьма іншими ключовими для євроінтеграції напрямами, зокрема судової реформи, забезпеченні незалежності та ефективності антикорупційних і правоохоронних органів, реформи СБУ, виконанні зобов'язань перед МВФ, Банкова загальмувала або відкотилась назад. Тому і виникає потреба знову і знову стимулювати "особисту відданість та персональне лідерство" Зеленського. А це, насамперед, про брак реальної довіри.
⁃ Вимір енергетичної безпеки виявився невиразним і найслабкішим результатом саміту. Ми так і не почули конкретних спільних кроків у відповідь на цілком очікуваний газовий шантаж Росії цієї зими. Навіть включення до підсумків саміту окремих положень заяви Меркель-Байден не стане запобіжником від використання Кремлем газу як політичної зброї. Зі змісту дискусій та заключних документів стало зрозуміло, що "Північний потік-2" став реальністю, з якою очевидно всі змирилися.
Ми так і не почули конкретних спільних кроків у відповідь на цілком очікуваний газовий шантаж Росії цієї зими
⁃ Вкотре звертає на себе увагу, що напередодні важливих форумів Банкова продовжує хибну практику генерування завищених очікувань від їх результатів. Так і цього разу багато говорилося про неминучі "проривні" досягнення, навіть вигадки про зміну позиції Нідерландів щодо згадки про референдум 2016 року тощо. Натомість, з подивом відзначили, що Банкова не скористалась можливістю, аби ознайомити європейських партнерів з "планом трансформації України" на $277 млрд чи предметними пропозиціями щодо подальшої реалізації "Кримської платформи", не запропонувала розглянути можливість нової програми макрофінансової допомоги чи долучитись до обговорення Європейського оборонного союзу та надання ЄС рекомендацій державам-членам щодо постачання Україні оборонного летального озброєння (такі прецеденти в практиці ЄС існують).
Саміт закінчився і тепер настав час для консолідації зусиль влади, опозиції, громадянського суспільства для просування євроінтеграційного курсу, бо виконання критеріїв членства - це не про піар чи шоу, а про копітку системну багаторічну і злагоджену роботу.