Соціальні мережі назавжди змінили світ. Свободи, правди і безпеки немає

Вітаю! Ви вже живете у новому світі, до якого ще не готові

1. Держави втрачають суверенітет, поступаючись роллю корпораціям.

2. Свободи вибору немає.

3. Свободи слова немає.

4. Приватності немає.

5. Правди і справедливості немає.

6. Безпеки немає.

7. Передбачуваності майбутнього немає.

Зараз поясню. Днями мене заблокувала провідна соціальна мережа за скаргою кремлівських ботів. Пост стосувався параду в Москві. Наговорили, що я ображаю чи то секс-меншини, чи то людей з обмеженими можливостями, чи то ще когось. Але суть не в цьому.

Цей прецедент показав всього лише один з аспектів нового світу. Ця корпорація має акаунти більше 2 млрд людей по всьому світу - це 25% від усього людства і майже половина дорослого дієздатного населення планети Земля!

Спробуйте уявити, які це дає можливості.

1. Хто володіє інформацією, той володіє світом. Соціальна мережа володіє доступом до акаунтів користувачів. Її алгоритми визначають, що і кому показувати. Чи не показувати і блокувати. І що це, як не володіння інформацією?

Хто володіє інформацією, той володіє світом

І міць світових лідерів блякне перед цим глобальним суб'єктом. Згадайте бан Дональда Трампа соціальними мережами і неможливість навіть технічно ініціювати антимонопольне розслідування. Але все робиться в межах закону!

2. Хто платить, той і замовляє музику. Не секрет, що політичні партії мають свої бюджети, які наповнюються донорами. І ніхто просто так з грошима не розлучається. Як ніхто не карає своїх же донорів.

Корпорації не просто фінансують виборчі кампанії, вони узгоджують окремі політики, цілі, які обіцяє досягти підтримувана партія.

Сукупна капіталізація 5-ти найбільших hi-tech компаній США більше $8 трлн, що вдвічі більше федерального бюджету країни. Очевидно, що капіталізація (вартість акцій) не дорівнює грошам на рахунках компанії, але для того, щоб впливати стільки й не потрібно. І, зауважте, все легально.

3. Втрата державами суверенітету. Юридично - країни і держінститути продовжать існування, але як інструмент.

Виборча система "хакнута". Інтернет-маркетинг рулить. 99% людей приймають рішення емоційно, і ці емоції формуються не в останню чергу контентом, який вони споживають. Точніше, який їм згодовують. І нові політики - це не ті, хто має бюджети на друк газет, бордів, а ті, кого вам показують і просувають в мережі, зокрема соціальній.

Нові політики - це не ті, хто має бюджети на друк газет, бордів, а ті, кого вам показують і просувають в мережі, зокрема соціальній

І на ваш вибір зовнішні фактори впливають більше, ніж ваша система цінностей і переконань. Адже навіть кривавий диктатор може бути представлений в образі ангела, що дарує людям щастя. Але уточню: "хакнута" не виборча система, а модель прийняття виборцями рішень. Тож все по закону.

4. Втрата права вибору. Продовжую, але вже не про політику. Ви купуєте речі, продукти, контент. Ви вільні у своєму виборі, але ви не вільні в "палітрі вибору". Ви вибираєте не з усього спектра доступних опцій, а тільки з того, що вам дають для вибору.

Це як у супермаркеті. Ви купуєте не те морозиво, яке любите і вибрали б з усіх можливих опцій, а одне з, наприклад, п'яти видів, що вам дають для вибору. І ви вільні вибрати. Інша справа, що ви можете піти в інший супермаркет або в магазин біля будинку, або в кафе, або в ларьок, але в інтернеті:

- в якій кількості соціальних мереж ви представлені? А яке співвідношення часу, проведене в них?

- якими пошуковими системами ви користуєтесь? А яке співвідношення між ними у вашому використанні?

Ви, насправді, практично не маєте альтернатив. Ви заручники комфортної "теплої ванни" до якої звикли. І ви в пастці, і вже не самі вибираєте, а вживаєте те, що вам дають. І все легально.

Ви, насправді, практично не маєте альтернатив. Ви заручники комфортної "теплої ванни" до якої звикли

5. Втрата свободи слова. Скажу коротко. Ви можете говорити і думати, що завгодно. Але не в мережі.

Ви клієнт і підписали (клікнули) "угоду користувача", яка визначила обмеження вас в правах. І ви з цим погодилися. Значить, все, що виходить за межі, дозволені соціальною мережею, може бути видалено, а ви заблоковані. І все легально.

6. Втрата приватності. Тут теж коротко. Все, що ви пишете в мережі, є предметом аналізу. Соціальні мережі та пошукові системи мають ваш чіткий психологічний портрет, ваші уподобання, хвороби, таємниці, коло контактів, контрагентів, емоційний стан. Відомі ваші маршрути і навіть те, що ви не пишете, а говорите вголос в зоні прийому вашого гаджета.

І це не тільки про приватність. Ця інформація збирається і продається. Це про перетворення вас на товар. Інформація про вас продається рекламодавцям, а ви продаєтеся як цільова аудиторія продавцям. І тут повертаємося до п. 4. Все законно.

Інформація про вас продається рекламодавцям, а ви продаєтеся як цільова аудиторія продавцям

7. Посилення диктатур. Якщо думаєте, що корпорації остаточно переможуть держави, то ви помиляєтеся - найбільш ефективно їм протистоять і будуть в цьому успішні країни з тоталітарним режимом.

Зокрема, Китай вже успішно обкатав систему "соціального рейтингу", а також модель стеження за громадянами з використанням камер, контролю інтернет-трафіку, роботи гаджетів. І це в їхньому правовому полі теж легально.

8. Інша справедливість і правосуддя. Соціальні мережі все сильніше будуть визначати права, зобов'язання і контролювати їх реалізацію, а також карати за порушення. На відміну від класичного правосуддя, де між порушенням і покаранням можуть проходити місяці, навіть роки, у соціальних мережах процес санкцій автоматизований і може застосовуватися моментально.

А тепер озирніться навколо себе, ви існуєте тільки тому, що про вас є електронні записи:

- банківські рахунки;

- інтернет-транзакції;

- електронні паспорти, страховки, документи;

- реєстри.

А тепер уявіть, що це все буде заблоковано або до цього обмежать доступ? І ви самі підписали угоду користувача, не прочитавши її. І це теж все законно.

Що далі?

- Hi-Tech компанії мегаефективні.

- Корпоративна модель управління дозволяє швидко реагувати на виклики, система розвитку дозволяє оперативно створювати нові рішення і продукти.

- Держава - це архаїчне минуле. Її прагнення до стабільності є гальмом у мінливому світі, в якому стабільності вже більше ніколи не буде.

Держава - це архаїчне минуле. Її прагнення до стабільності є гальмом у мінливому світі, в якому стабільності вже більше ніколи не буде

- А прагнення до соціальних гарантій робить його неповоротким і обваженим.

Міць корпорацій росте. І фінансова, і у вигляді доступу до мізків людей, і у впливі на уряди і держави. Вони все більше нагадують той гриб, що вміє отримувати контроль над комахами, перетворюючи їх на інструмент досягнення своїх цілей.

Тож готуємося до нового світу де:

1. Державні кордони будуть стиратися.

2. Міжнародну політику визначатимуть корпорації через фінансовані ними міжнародні інститути і сильні тоталітарні режими.

3. Суверенні гроші поступляться в надійності і довірі валютам корпорацій.

4. Розшарування суспільства буде збільшуватися.

5. Покриття планети супутниковим інтернетом посилить корпорації, убивши локальних провайдерів, а разом з цим монополізує канали передачі даних і доступ до сховищ.

6. Людина все більше буде пікселем у великій матриці рішень корпорацій і все менше людиною.

7. Проте буде все більше спроб "хакати" вже нову систему, що буде посилювати хаос і невизначеність.

8. Зворотного шляху немає. Зупинити цю лінію "прогресу" може тільки глобальний катаклізм на кшталт війни, всесвітнього потопу або метеорита. Але це вже було не раз.

Оригінал

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Наші автори
Андреас Умланд Cтарший експерт Українського інституту майбутнього
Єнджей Бєлєцький Оглядач польської газети Rzeczpospolita
Ольга Матвіїва Керівник ГО "Бізнес-Варта"
Костянтин Єлісєєв Голова ГО "Центр нових рішень"
Даян Френсіс Головна редакторка канадської газети National Post