Українці були творцями й могильниками конституції Речі Посполитої

Селян називали найбільшим багатством країни

3 травня президент України Володимир Зеленський під час робочого візиту до Варшави взяв участь в урочистостях з нагоди 230-ї річниці Конституції Речі Посполитої. Окрім нього, в урочистостях брали участь президенти Польщі, Естонії, Литви та Латвії. Вони підписали спільну декларацію. Чи мала ця Конституція стосунок до України й українців. Мала. Та ще й яке. На жаль, у нас про це мало знають.

Після першого розподілу Речі Посполитої 1772 року чимало представників політичної еліти цієї держави розуміли, що необхідно рятувати ситуацію. На часі були реформи, які б вдосконалили систему державного управління, зробили її ефективнішою, - пише Петро Кралюк для "Радіо Свобода".

Черговою спробою реформ у країні стала робота Чотирьохлітнього сейму, що працював у 1788–1792 роках. Прогресивно налаштовані польські діячі, зокрема й король Станіслав-Август Понятовський, вважали, що це хороший час для проведення. Адже сусідні з Річчю Посполитою держави мали тоді інші проблеми. 1787 року Росія та Австрія почали війну з Туреччиною. Згодом проти Росії виступила Швеція. У Європі ж виникла антиросійська коаліція в складі Пруссії, Англії та Голландії.

Катерина ІІ писала: "Слід відкласти усі особисті наміри короля і його міністрів, зберігши такий державний лад, який зараз є, бо для Росії немає ні потреби, ні користі, щоб Польща стала дієздатною"

У такій ситуації Росії було не до польських справ. Хоча імператриця Катерина ІІ та її двір намагалися тримати в своєму полі зору ситуацію в Речі Посполитій і, за можливості, стримувати реформи. В одному із приватних листів Катерина ІІ писала: "Слід відкласти усі особисті наміри короля і його міністрів, зберігши такий державний лад, який зараз є, бо для Росії немає ні потреби, ні користі, щоб Польща стала дієздатною".

Однією з головних реформаторських дій Чотирьохрічного сейму стало ухвалення 3 травня 1791 року Конституції. Цей процес відбувався непросто. Прихильники реформ на сеймі не мали переважної більшості. Тому їм довелося піти на певні хитрощі. Так, засідання сейму, коли ухвалили цей документ, відбулося відразу після Великодніх свят.

Призначивши таку дату, король і реформатори попередили письмово своїх прихильників, щоб вони прибули на засідання. Водночас був розрахунок, що супротивники реформ, яких було чимало серед сенаторів, на засідання сейму не приїдуть. Власне, так і сталося. Щоправда, на засіданні, на якому ухвалювалася Конституція, було лише 185 послів та сенаторів – менше від половини складу.

Понад 6 годин тривали дебати, під час яких тричі виступав король

Ухвалення Конституції відбувалося бурхливо. Понад шість годин тривали дебати, під час яких тричі виступав король, наполягаючи на ухваленні цього документа. Зрештою, він і учасники сейму склали присягу на вірність Конституції. Голосування ж за цей документ не було. Все це разом узяте викликало питання щодо законності ухвалення Конституції 3 травня.

Ухвалена Конституція офіційно мала назву Ustawa rząndоwa. Це можна перекласти як "закон про владу" чи "закон про управління", зрештою – як "основний закон". Справді, цей документ постає як основний закон, "закон над законами". У ньому говориться, що всі законодавчі акти, які йому суперечать, скасовуються.

Конституція 3 травня намагалася зробити управління державою керованішим. Зокрема, ліквідовувалося сумнозвісне liberum veto. Сейм же залишався найважливішою політичною інституцією держави. "Добробут народу залежить від справедливих законів, результат – від їхнього виконання", – говорилося в Конституції. Тобто малося на увазі, що сейм ухвалює "справедливі закони", а виконавча влада має втілювати їх у життя. Відповідно, основний закон Ustawa rząndоwa зміцнював виконавчу владу й позиції короля.

Перехід із католицизму в якусь іншу релігію Конституцією заборонявся

Перша стаття Конституції називалася "Панівна релігія". Такою проголошувався римо-католицизм. Це була релігія не лише переважаючої частини населення, а й панівної еліти. Перехід із католицизму в якусь іншу релігію Конституцією заборонявся. І все ж в країні значна частина населення була некатолицькою. На теренах України й Білорусії мали поширення уніатство й православ'я. Також в окремих регіонах Речі Посполитої зберігали певні позиції протестанти.

На ці реалії довелося зважати творцям Конституції. У ній, зокрема, зазначалося: "усім людям будь-яких інших віросповідань ми уможливлюємо та гарантуємо свободу віри, урядову опіку та свободу у проведенні обрядів". Інше питання, наскільки дієвими були ці гарантії. Загалом же Конституція мала на меті закріпити й посилити позиції римо-католицизму, який ставав державною релігією. Це не могло подобатися українцям, ідентичність яких часто визначалася приналежністю до православної чи греко-католицької церкви.

Велика увага в Конституції 3 травня приділялася соціальним станам – шляхті, міщанству й селянству.

Найбільші права мала шляхта. Вона становила близько десяти відсотків населення Речі Посполитої. Саме шляхтичі були основною силою, що визначала політичне життя в країні. Певні права отримали й міщани. Вони також долучалися до державного управління, мали змогу надсилати до сейму своїх послів. Хоча роль останніх була обмеженою.

Найбільші права мала шляхта. Вона становила близько десяти відсотків населення Речі Посполитої

У Конституції знаходимо чимало гарних слів на адресу селян. Зокрема, там зазначалося: "Люд селянський є джерелом найбільших багатств країни і становить найчисельнішу частину народу і є найбільш дієвою силою" Та все ж Конституція залишала статус-кво, зберігаючи підпорядкування селян поміщикам. Тобто селяни не наділялися політичними правами і не брали участі в управлінні державою. Щоправда, зазначалося, що вони приймаються "під опіку права і національного уряду".

В Конституції 3 травня знайшли втілення поширені в епоху Просвітництва ідеї народного суверенітету й розподілу влади на законодавчу, виконавчу й судову. Зокрема, у ній зазначалося: "Будь-яка влада у людському суспільстві починається з волі народу". Інше питання, що розумілося під народом. Для авторів Конституції – це була лише частина суспільства, яка включала духовенство, шляхтичів-землевласників і заможних міщан. Про селян, найбільш численну частину населення, не йшлося взагалі. Жінки ж, навіть якщо вони належали до елітарних верств, виборчими правами не наділялися й політичних прав не мали. Однак подібне розуміння "політичного народу" було поширене в тогочасній Європі й Північній Америці.

Ustawa rząndоwa перетворювала Річ Посполиту в спадкову конституційну монархію. Відповідно, встановлювався династичний принцип престолонаслідування. Польським королями мали стати представники саксонської династії. Загалом у Конституції 3 травня королівській владі приділено чимало уваги. Король ставав главою виконавчої влади. Подібна модель управління існувала в тогочасній Англії.

Конституція 3 травня вважається другою, після Конституції Сполучених Штатів Америки, в світі й першою конституцією, ухваленою в Європі

Конституція 3 травня вважається другою, після Конституції Сполучених Штатів Америки, в світі й першою конституцією, ухваленою в Європі. Вона є предметом національної гордості поляків. А 3 травня відзначається в Польщі як національне свято. Справді, цей документ можна вважати "польською Конституцією". Вона мала на меті централізувати й уніфікувати Річ Посполиту під маркою полонізації. Її обивателі мали стати поляками – як у сенсі політичному, так і культурному.

Ця Конституція ліквідовувала автономію Великого князівства Литовського, а також елементи автономії інших регіонів. Тому не дивно, що вона викликала супротив не лише консервативно налаштованої шляхти, проросійських колаборантів, а й "супротив регіональний". Одним із головних осередків цього "регіонального супротиву" стали українські землі.

Можна стверджувати, що Конституція 3 травня мала антиукраїнські аспекти. По-перше, вона реально націлювала на покатоличення й на полонізацію обивателів держави. У той час у Речі Посполитій католицькість, як правило, ототожнювалася з польськістю. Східнохристиянський же обряд визначав ідентичність українців. А цей обряд якраз і маргіналізувала Конституція.

По-друге, українське населення на землях Правобережної України, яка входила до складу Речі Посполитої, в своїй абсолютній більшості було селянським. Українська шляхта була полонізована. Певним чином стосувалося це й українського міщанства. Отже, за Конституцією 3 травня, українці, що майже повністю належали до простолюду, не мали політичних прав і не могли представляти свої інтереси в органах влади.

Українці, що майже повністю належали до простолюду, не мали політичних прав і не могли представляти свої інтереси в органах влади

Ustawa rząndоwa не встигла виявити себе повною мірою. Вона діяла лише близько року. До того ж її реалізація зазнала спротиву як всередині країни, так і ззовні. Скасування Конституції 3 травня відверто вимагала Росія. Адже їй було потрібно, щоб у Речі Посполитій і далі зберігалася політична анархія.

Конституцію 3 травня, зрозуміло, мала стосунок до України. В її написанні й ухвалення брали участь вихідці з українських земель, люди, яких можна вважати полонізованими русинами-українцями.

Важливу роль у створенні Конституції 3 травня відіграв тодішній польський король Станіслав Август Понятовський, який походив із українських етнічних теренів. Також помітну роль у її підготовці відіграв Гуго Коллонтай (1750–1812), що народився в містечку Великі Дедеркали – тепер село Кременецького району Тернопільської області.

Його предки належали до волинської шляхти, яка спочатку була православною, а потім – унійною. Зокрема, Коллонтаї були серед спонсорів Почаївського Служебника 1735 року.

Однак сам Гуго Коллонтай, отримавши відповідне виховання в католицьких навчальних закладах і ставши католицьким священником, належав до "людей польської культури", навіть виступав за полонізацію українського населення.

"Полонізовані інородці" нерідко були "більшими поляками", ніж самі поляки

В цілому, нічого дивного в цьому немає. "Полонізовані інородці" нерідко були "більшими поляками", ніж самі поляки. Коллонтай був одним з найбільш видатних польських мислителів епохи Просвітництва, відіграв важливу роль у реформуванні Краківського університету, перетворенню його в світський навчальний заклад вищого типу. Цей діяч також став одним із організаторів Вищої Волинської гімназії - Кременецького ліцею, що належала до значних осередків польської культури на українських землях.

Ще одним діячем, що мав причетність до появи Конституції 3 травня, був Юліан Урсин Нємцевич (1757–1841), відомий не лише як політик, але і як письменник.

Народився він у полонізованій заможній шляхетській родині в українському селі Скоки біля Берестя. Цікавився українським фольклором, який знайшов певне відображення в його творчості. Так, саме Нємцевич чи не одним із перших почав використовувати термін "думи" для означення своїх поетичних творів. Пізніше цей термін почали використовувати Кіндрат Рилєєв, Тарас Шевченко, а також деякі інші українські автори. Нємцевич був автором резонансної політичної комедії "Повернення посла" (1791), в якій піддав критиці шляхетських консерваторів, котрі вважали, що "найкраще так є, як було раніше". Нємцевич був послом на Чотирьохрічний сейм, де виявив себе як оратор й прихильник реформ.

Конституція 3 травня викликала зацікавлення в українських культурних діячів періоду "національного відродження". У "Книзі битія українського народу", що поширювалася серед членів Кирило-Мефодіївського товариства, читаємо наступне: "Лежить в могилі Україна, але не вмерла. Бо голос її, голос, що звав усю Слов'янщину на свободу і братерство, розійшовся по світі слов'янському. І одізвався він, той голос України, в Польщі, коли 3 мая постановили поляки, щоб не було панів і всі були рівні в Речі Посполитій; а того хотіла Україна за 120 літ до того".

Лежить в могилі Україна, але не вмерла. Бо голос її, голос, що звав усю Слов'янщину на свободу і братерство, розійшовся по світі слов'янському. І одізвався він, той голос України, в Польщі

Звісно, тут маємо романтичну ідеалізацію Конституції 3 травня. Бо Ustawa rząndоwa, як уже говорилося, не проголошувала рівність різних станів.

Все це дає підстави розглянути Конституцію 3 травня як юридичний документ, що мав стосунок до України.

Зрештою, на українських землях почався рух за ліквідацію цієї Конституції, пов'язаний зі створенням у місті Торговиці –тепер село Кіровоградської області конфедерації в 1792 році. Серед її учасників було чимало полонізованих українських шляхтичів. Очолили її подільські магнати Францішек Ксаверій Браницький, Станіслав Щасний Потоцький і Северин Жевуський.

Торговицька конфедерація призвела до дезорганізації суспільного й політичного життя в Речі Посполитій, давши змогу Росії втрутитися в справи цієї держави. Торговицькі конфедерати реально посприяли російській владі. 1793 року Росія разом із Пруссією здійснили другий поділ Речі Посполитої, який був затверджений сеймом, що відбувався в Гродні у червні-листопаді 1793 року.

Депутати цього законодавчого зібрання були залякані або підкуплені. Тому вони погодилися з другим поділом своєї держави. До Російської імперії відійшла значна частина білоруських та українських земель - 250 тис км. кв. з населенням близько трьох мільйонів осіб. Росіянам дісталися такі українські терени – Київське, Брацлавське, Подільське воєводства, а також частина воєводства Волинського. Сейм розпустив Торговицьку конфедерацію. Вона вже зробила свою справу. Звісно, конфедерати не чекали на такий результат своєї діяльності. Їхні керівники покинули Річ Посполиту й емігрували на Захід.

Copyright © 2021 RFE/RL, Inc. Передруковується з дозволу Радіо Вільна Європа/Радіо Свобода

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі