Україна грає нечесно, тому МВФ тримає її на короткому повідку

Маємо зміни у співпраці з Фондом

Якщо раніше Україна розраховувала отримати програму структурних реформ (ЕFF) терміном на 36 місяців і обсягом близько $8-10 млрд, то тепер йдеться про коротку програму Stand By (18 місяців).

Що важливо, так це те, що фінансування на цей рік, швидше за все, не зміниться. До того ж, так само Україна може отримати підтримку від ЄС (600 млн євро старої програми і 1,2 млрд євро нової програми макрофінансової допомоги) та підтримку Світового банку. Щоправда, треба розуміти, що на бажання співпрацювати з Україною, того ж Світового банку, може вплинути відмова від медичної реформи, яка завжди здійснювалася під парасолькою наших міжнародних партнерів. І якщо для МВФ це ніколи не було критично важливим, то для Світового банку може виявитися чутливим.

На бажання співпрацювати з Україною може вплинути відмова від медичної реформи

Але загалом вся чудова трійка (МВФ, Світовий банк і ЄС) нададуть допомогу Україні в разі виконання взятих на себе Україною зобов'язань у випадку з програмою структурних реформ та в разі програми Stand By.

Чи є зміна програми фінансовим ризиком для України в 2020 році? Ні. Судячи з усього, ми отримаємо той же обсяг фінансування. А загадувати на 2021 рік зараз неможливо, як заявили в МВФ, в зв'язку з величезним рівнем невизначеності та непередбачуваності, пов'язаної з кризою.

Чому нова програма? Вірніше, чому формат нової програми, яку Україна не може отримати вже більше півроку, змінився.

По-перше, криза. Вона дійсно багато чого змінила. Карантин спричинив світову рецесію і в цей момент МВФ думає не про те, як рухатися далі, а про те, щоб не сконати на шляху. Але це не єдина причина. Коли йдеться про Україну. До того ж найбільшу кількість реформ Україна здійснила в 2014-2015 рр., коли була криза. І тим більше, тривалий період переговорів вже під час кризи стосувався саме програми структурних реформ, а за рахунок кризи МВФ вже був згоден як фінансувати бюджет безпосередньо, так і збільшити розмір допомоги.

Але МВФ бачить, що від України не варто очікувати структурних реформ. Це і період кризи, коли треба підтримувати штани, і який об'єктивно унеможливлює ряд реформ, наприклад, проведення приватизації, яка була частиною програм структурних реформ. І відсутність політичної волі до реформ, що виражається як у кадрових рішеннях, так і в відкат багатьох реформ. Це і спроба грати нечесно.

МВФ підстраховується. Залишає Україну на короткому повідку

Якщо хтось в Україні думає, що вони найрозумніші і зараз проголосують зміни, а завтра отримають транш, а післязавтра все скасують, і це не очевидно розумним людям з МВФ, то вони себе переоцінюють. Перспектива відіграти назад зміни очевидна. І зрозуміло, що ніхто не хоче відчувати себе обдуреним ідіотом. Тим більше, так відверто обдуреним. І МВФ підстраховується. Залишає Україну на короткому повідку.

І якщо хтось думає, що можна планувати довгострокову співпрацю з тим, у кого сім п'ятниць на тижні і хто змінює політику в залежності від імені того, хто шепоче на вушко, то він теж помиляється. Хаос в управлінні унеможливлює планування довгострокового співробітництва.

Плюс, ті реформи, які були в програмі, явно саботують. Земельна реформа, в прийнятому вигляді, очевидно вихолощена і кастрована. І не тягне на структурну реформу. І що тягне на програму Stand By, то може не дотягувати до програми структурних реформ. Атака на незалежність антикорупційних інституцій і НБУ не пройшла непоміченою. Звільнення Нефьодова і Верланова ставлять велике питання, чи буде продовжена реформа на митниці і в податковій, а це теж частина програми МВФ.

У 2020 році Україна отримає той же, швидше за все, обсяг коштів, що і планувався. Але в подальшому, для співпраці з Фондом, треба буде все-таки зайнятися структурними реформами

У підсумку, називати програму утримання штанів програмою структурних реформ якось не красиво. І в МВФ називають речі своїми іменами. У 2020 році Україна отримає той же, швидше за все, обсяг коштів, що і планувався. Але в подальшому, для співпраці з Фондом, треба буде все-таки зайнятися структурними реформами. І короткий термін кредитування не дозволить Україні послати кредитора по закінченню програми. Доведеться все ж робити реформи. І, головне, доведеться виконувати взяті на себе раніше зобов'язання.

Чи можна сказати, що Україну намагаються тримати на короткому повідку? Так, цілком. І це добре. Тому що цей повідець не для українського народу, а для української влади. Яка показує бажання повернутися до практик часів Януковича. А це загрожує економічною кризою. Та іншими неприємними моментами. І для українських платників податків це добре.

МВФ змінює програму, залишаючись другом України. Але - не довіряючи українській владі. У підсумку, українська економіка отримає підтримку, а українська влада не отримає простір для маневру, щоб обдурити.

Ех, якби в Україні якась сила так хотіла реформ, як їх хоче для України МВФ. Тоді б у нас було набагато більше шансів наздогнати Польщу в найближчі 50 років.

Якби в Україні якась сила так хотіла реформ, як їх хоче для України МВФ. Тоді б у нас було набагато більше шансів наздогнати Польщу в найближчі 50 років

І якби українські депутати також билися за гроші українських платників податків, як МВФ, який не хоче доплачувати Коломойському і вимагає, щоб за фінансові махінації в Приватбанку олігархи були покарані.

Ех, якби українці розуміли, як важлива незалежність Нацбанку, щоб не допустити гіперінфляції і повернення в 1990-ті, то може, і МВФ було б простіше.

Але це ми вже просимо занадто багато.

Оригінал

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі