Біжимо до дефолту за фактично автократичної форми правління
Влада веде Україну шляхом, який приємніший не країні, а Коломойському
Поки всі спали, не перша, але й не друга, а можливо точно не третя, людина в державі, Арсен Аваков, запропонував свій підхід до кризи. Торкнувшись багатьох питань економіки, які точно не входять в компетенцію міністра МВС. Але з огляду на те, що у нас кожен тепер президент, і можливо, кожен міністр внутрішніх справ - точно міністр фінансів, не помітити його пропозиції було неможливо.
При цьому фактично, йшлося про те, що в умовах кризи треба одночасно оголосити про суверенний дефолт і збільшити дефіцит бюджету.
А саме:
- Негайно і в найкоротші терміни провести реструктуризацію зовнішніх боргів України, значно скоротивши навантаження з виплат відсотків і основного боргу в найближчі роки.
- Збільшити дефіцит держбюджету - істотно (треба вважати, але, як мені здається, мільярдів на 200 як мінімум). Не соромлячись! - такий виклик часу. Мені шкода, але доведеться.
Треба сказати, що тут же міністр говорить і про необхідність зберегти співпрацю з МВФ. Це важливо.
Але ось всі, хто роблять ремонт, знають, що не можна зробити швидко, дешево і якісно. Можна швидко і дешево, але не якісно. Можна швидко і якісно, але не дешево. І можна дешево і якісно, але точно не швидко. Те саме і з цими тезами.
Можна провести реструктуризацію, вважай, послати кредиторів і збільшити дефіцит бюджету, надрукувавши для цього гроші. Але тут точно без МВФ. Це той самий дефолт імені Коломойського, до якого він нас усіх давно підштовхує
Можна провести реструктуризацію, вважай, послати кредиторів і збільшити дефіцит бюджету, надрукувавши для цього гроші. Але тут точно без МВФ. Це той самий дефолт імені Коломойського, до якого він нас усіх давно підштовхує.
Можна навіть як в 2015 році провести реструктуризацію, якщо вона необхідна, і укласти угоду з МВФ, але при цьому не можна нескінченно збільшувати дефіцит бюджету. Так, МВФ в таких умовах піде нам на зустріч і очевидно, що ми не пов'язані зараз зобов'язаннями про дефіцит бюджету в 2%.
Але по-перше, збільшувати не нескінченно. А по-друге, ці гроші треба не друкувати, а запозичувати. Якщо ми, звичайно, не хочемо угробити гривню остаточно. Друкувати незабезпечену гривню - навряд чи хороший шлях для стабілізації економіки. Але це можна робити якщо реструктуризація має економічну ефективність. А це не наш випадок. Але про це пізніше.
Можна збільшити дефіцит бюджету і залишитися у співпраці з МВФ, але без реструктуризації. Чому? Та тому що нам нема чого особливо реструктуризувати. Ми кому хочемо перестати платити? МВФ? Це відразу самогубство. Світовому банку? І тоді відразу просити у них грошей ще? Чи є пропозиція не платити американцям в травні? Там борг під прямі гарантії уряду США на $1 млрд.
Нам нема чого особливо реструктуризувати. Ми кому хочемо перестати платити? МВФ? Це відразу самогубство
Ми хочемо не платити Дяді Сему і сподіватися, що він нам буде допомагати? І це при тому, що всі знають про високий рівень резервів, які дозволяють платити? Тож ми розпишемось в небажанні платити, а не в неможливості. Найближча дата з виплати ринковим кредиторам - це вересень. Це ще півроку. І ціна питання - $1,4 млрд погашення і близько $500 млн купона. При тому, що навіть у 2015 році, на тлі незрівнянно більших проблем, Україна платила купон.
Тож реально йдеться лише про одну виплату. Це майже та сума, яку Нацбанк змушений продавати щотижня, поки у нас немає домовленості з МВФ. І заради $1,4 млрд у вересні, коли карантин повинен вже закінчитися, ми збираємося влаштувати хворобливий і тривалий процес реструктуризації, який надовго загальмує наше співробітництво з МВФ? Серйозно? Ми самі собі стріляємо в ногу таким чином. У нас загальний зовнішній борг - $80 млрд. А ринковий борг - всього $18,6 млрд. Це менше четвертої частини. І це визначає безглуздість будь-яких реструктуризацій. Вони принесуть занадто багато шкоди, практично не давши плюсів.
В Україні зараз найбільший коефіцієнт відношення економічних обмежень і проблем, які саме створює держава, до кількості хворих
В Україні зараз найбільший коефіцієнт відношення економічних обмежень і проблем, які саме створює держава, до кількості хворих. Найбільший у світі. Ми самі стріляємо собі в ногу. Або в голову. Вводить жорстокі заходи по боротьбі з вірусом, які явно перевищують заходи необхідної самооборони. При цьому, швидше за все, в ключових економіках ніхто не буде переходити до таких заходів або скоро відмовляться від частини з них, просто тому що вони занадто деструктивні для економіки. І це мова йде про чисто заборонні заходи, не в поєднанні з дефолтом. Який також подібний до ядерної бомби.
І коли ви одночасно говорите, що треба мати угоду з МВФ і зробити реструктуризацію, то ви просто штовхаєте все до ситуації, коли переговори з МВФ зірвуться і ви заявите "Ми так хотіли, але не вийшло. Це все кляті імперіалісти". І у нас не залишається вибору, окрім як робити дефолт.
Є простий шлях. Позачергова сесія парламенту. Вона голосує необхідні для програми МВФ закони. Найболючіший для країни, судячи з усього, це "антиколомойський закон". Адже він найболючіший для депутатів, так вже точно. Ми отримуємо програму МВФ. Причому не на $5 млрд. Набагато більше. Програма може бути $10 млрд і більше. Плюс, підтримка інших кредиторів. Плюс, спеціальна програма МВФ по боротьбі з коронавірусом. Це для України буде ще десь $1,4 млрд.
Є простий шлях. Позачергова сесія парламенту. Вона голосує необхідні для програми МВФ закони. Найболючіший для країни, судячи з усього, це "антиколомойський закон". Адже він найболючіший для депутатів
Це все дозволить і наростити дефіцит бюджету, і обслуговувати свої борги. І за певних обмежень в бюджеті, без драконівських методів щодо вбивства економіки, ми проходимо досить безболісно цей рік. І так, без драконівських заходів, які будуть нам коштувати надто дорого. Не вбиваючи український бізнес тільки тому, що безвідповідальні чиновники не можуть не полетіти на 8 березня в Куршавель.
Або ми починаємо замість завершення переговорів з МВФ обговорювати новий план, новий шлях Рузвельта по-українськи (яка країна, такий і Рузвельт) і біжимо прямо до дефолту. Причому дефолту за фактично автократичної форми правління. Адже, судячи з усього, карантин може стати вічним.
Як завжди, вибір за українською владою. І як завжди, вони схиляються до того шляху, який приємніший не країні, а Коломойському.
Коментарі