Новий парламент або виграє в лотерею, або все спустить в казино

Нам потрібен новий суспільний договір

Новий український парламент — це божевільні можливості та божевільна відповідальність. Можна виграти в лотерею, а можна все спустити в казино.

Тепер від людей, які приймають рішення, залежить, який шлях буде обраний. Тому що такий парламент може прискорити структурні реформи, змінивши країну. А може гратися в популізм і тоді нічого не зміниться, а економічне зростання стане знову мрією. Якщо йти шяхом швидких перетворень, то тебе найімовірніше не будуть любити люди. Але оцінять нащадки. А якщо займатися популізмом, то всі на вулиці будуть любити тебе, але нащадки забудуть в кращому випадку, або проклянуть у гіршому. Можна робити справи, які призведуть до падіння рейтингу, а можна транслювати шоу і збирати оплески.

Що потрібно вимагати від парламенту з такими можливостями? Укладення нового суспільного договору.

Влада краде і не заважає людям красти для виживання. А люди не стежать за владою і пробачають їй гріхи, тому що самі намагаються обдурити державу

Який зараз суспільний договір в Україні? Влада краде і не заважає людям красти для виживання. А люди не стежать за владою і пробачають їй гріхи, тому що самі намагаються обдурити державу на кожному кроці. Це суспільний договір постколоніальної країни, де держава завжди була чужою. Зараз важливо зрозуміти, що це наша держава. І поміняти суспільний договір. І цей договір повинен бути заснований на розумінні, що це наша країна, і обманюючи її, ми обманюємо самі себе. Ми всі разом програємо, хоча окремі люди можуть дозволити собі шампанське за 5 тисяч доларів. Це як ніби ви їдете по одеській трасі в неділю ввечері, повертаючись до Києва після довгих вихідних, і ближче до Києва потрапляєте в затор, який в рази більший, тому що ряд індивідуумів їде по узбіччю, щоб потім вклинитися. Якби працювали правила — вони б так не робили, бо це було б дуже дорого. Але правил немає, вони приїдуть додому трохи раніше, але всі разом приїдуть набагато пізніше. А найбільше постраждають ті, хто принципово виконує закон.

І це треба змінити. А це означає, що влада не має права красти, а люди повинні виконувати закон. Закони — верховенство права для всіх і єдині правила гри. Це основна запорука успішності країни в сучасному світі. І це необхідна умова для України для того, щоб претендувати на успішність. Не достатня, але необхідна. І якщо ми укладемо такий суспільний договір, то можна пробачати владі помилки. Тому що вона недосвідчена, але чесна. І тоді 5 років помилок краще, ніж 50 років саботажу. Тому що при старому суспільному договорі некомпетентність влади приплюсовується до її корупційності, на яку плювати людям, які не платять податки і не дотримуються правил дорожнього руху.

5 років помилок краще, ніж 50 років саботажу

Цей суспільний договір передбачає, що влада, якій українці довіряють, прискорено робить структурні реформи, а люди приймають правила гри. Цей суспільний договір передбачає, що правила гри змінюються і для людей, і для влади. Коли поруч із земельною реформою йде реформа судів. Коли штрафи за порушення правил дорожнього руху йдуть разом з антикорупційними справами. Коли схеми для євробляхерів закриваються одночасно зі схемами відмивання грошей через страховий ринок і введенням Спліту. Коли боротьба з контрабандою означає не тільки скорочення площі будинків митників, але й продаж будь-якого товару з чеком. Коли цінності для людей при владі стають набагато важливіше зв'язків і міста народження.

Реформа — це болісний процес. А Україна потребує реформ. Масштабних. Великих. А для цього потрібна велика народна підтримка. І зараз вікно можливостей відкрилося. Цю підтримку потрібно направити на фундаментальні зміни. Зміни основи. А саме суспільний договір є основа взаємин в українському суспільстві.

Скріпити суспільний договір можна тільки змінами правил гри. А значить треба приймати багато змін. Одні на встановлення правил, а інші — на встановлення контролю над дотриманнями правил.

Зміни або відбуваються швидко, або не відбуваються взагалі

І так, зміни або відбуваються швидко, або не відбуваються взагалі. І так, прийняти 100 законів за один день виглядає не зовсім демократично. Але є й інший бік. Вікно можливостей дуже маленьке. А зробити треба дуже багато. І вибір, в такому випадку, дуже простий. Або ви робите все і відразу, або вже не робите ніколи. Або приймаєте максимум змін за найближчі місяці, або реформи знову покриються пилом, як і мрії про швидке перетворення країни.

Тому що тільки зараз є можливість отримати майже 100% підтримку ініціативам уряду зі зміни країни. І так, в прийнятих законах можуть бути і корупційні лазівки, що не вичитаєш відразу. І помилки. Але якщо вибирати — робити зміни, які будуть супроводжуватися ось такими ризиками, або не робити взагалі, то вибір однозначний. Все можна виправити, крім втрати часу. Корупційні дірки заткнути, якщо їх помітять. Помилки виправити, коли їх знайдуть. Але такої можливості кардинально змінити країну вже більше не буде. І ефект від змін переб'є можливі втрати від корупційних лазівок, які можуть запхати в ці закони. І ризики затягування реформ набагато вище, ніж ризики помилок при реалізації змін.

Україні треба просто повторити шлях своїх сусідів і накопичений досвід допоможе зробити це навіть швидше

І сильний бік України в тому, що нічого не треба вигадувати. Що робити і так ясно. Ще з минулого скликання парламенту лежать десятки важливих законопроектів, спрямованих на реформи. Україні треба просто повторити шлях своїх сусідів і накопичений досвід допоможе зробити це навіть швидше. Якщо тільки не посилатися на особливий український шлях і унікальний український менталітет. Тому що це було частиною старого суспільного договору. А нам потрібен новий.

Оригінал

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі