Перші 100 днів Зеленський робив шоу. Вирішальне значення матимуть наступні 100

Обраний голосами охлократичної більшості, він повинен стати президентом державників

"Дайте йому 100 днів" - говорили прихильники нового українського президента Володимира Зеленського його критикам, коли ті обговорювали заяви або кадрові рішення глави держави.

Але насправді перші 100 днів Зеленського - категорія спекулятивна як для тих, хто Зеленського підтримує, так і для тих, хто його на дух не переносить. Спекулятивна тому, що ніяке реальне правління Володимира Зеленського ще й не починалося, - пише Віталій Портников для видання "Буквы".

Реальне правління Володимира Зеленського ще й не починалося

Чоловік, який ще під час передвиборної кампанії оголосив себе "слугою народу" і позасистемним навіть не політиком, а "неполітиком", Володимир Зеленський не міг розраховувати на співпрацю з парламентом, який він відразу ж відправив на позачергові вибори, і з урядом, який він відразу ж взявся критикувати. В результаті перші 100 днів Володимира Зеленського можна з упевненістю назвати днями його безвладдя і триваючого розбалансування українського державного організму.

Президентська вертикаль, сформована з найближчих друзів президента, випадкових людей і чиновників, або скривджених попередньою владою, або тих, хто не витримав апаратної конкуренції, ніби зависла в безповітряному просторі. Уряд продовжував жити своїм життям. Парламент не тільки не голосував за наспіх підготовлені в президентському офісі й не розраховані на схвалення законопроекти, а й за кадрові пропозиції глави держави. Судова система продемонструвала всю свою підконтрольність різним кланам і угрупованням, серед яких є як клани, орієнтовані на президента і його оточення, так і самостійні групи, які користуються наростаючим хаосом для вирішення власних проблем.

Глава держави провів 100 днів без працездатного уряду, без парламенту, без власних міністрів закордонних справ і оборони, без повноправного керівника СБУ

Глава держави провів 100 днів без працездатного уряду, без парламенту, без власних міністрів закордонних справ і оборони, без повноправного керівника СБУ. Так, він встиг призначити - часто навмання - керівників обласних адміністрацій, але для їхньої реальної роботи потрібна працююча вертикаль. А її немає і не могло бути. Саме зараз вона повинна з'явитися. Саме зараз все і почне відбуватися.

Насправді вирішальне значення для розуміння політичного курсу Володимира Зеленського і взагалі його здатності керувати країною матимуть не перші, а другі 100 днів перебування колишнього коміка в кабінеті на Банковій. Буквально через кілька днів почне працювати новий парламент, в якому спішно створена під главу держави партія "Слуга народу" вперше в українській політичній історії матиме більшість голосів виборців. Буде сформовано уряд - і президент матиме повний карт-бланш на підбір кандидатури прем'єр-міністра і міністрів. І ось саме від рішень, які Володимир Зеленський прийматиме в координації із збудованою під нього владною вертикаллю, потрібно буде відштовхуватися - природно, у випадку, якщо ця вертикаль працюватиме, а управлінський хаос зупинять.

Чесний дурень не менш небезпечний, ніж нечистий на руку пройдисвіт, і заміна пройдисвіта на дурня на будь-якому рівні може призвести тільки до катастрофи

Тому що саме по собі формування парламенту і уряду ще не означатиме відновлення ефективно працюючої вертикалі влади. Для того, щоб така вертикаль працювала, необхідне чітке розуміння завдань державного будівництва і професіоналізм виконавців - починаючи від президента, який навіть у нинішній ситуації продовжує пишатися своїм дилетантством, і закінчуючи останнім клерком, компетентність і освіченість якого дозволяють розраховувати на те, що він не допустить помилок. Про корупцію, це невід'ємний елемент української державності, я навіть і не згадую - просто тому, що чесний дурень не менш небезпечний, ніж нечистий на руку пройдисвіт, і заміна пройдисвіта на дурня на будь-якому рівні може призвести тільки до катастрофи. Ну і зрозуміло, що найбільша небезпека для будь-якої вертикалі влади - нечистий на руку дурень. А таких ми в найближчі місяці і роки побачимо величезну кількість навіть не зі злого наміру, а тому, що влада, яка створювалася за принципом випадкових чисел, не могла складатися інакше.

Так само, як перемога на президентських виборах Володимира Зеленського стала результатом складання випадкових обставин, обумовлених до того ж недооцінкою української політичної та олігархічної еліти рівня глибокої фрустрації, анархізації і громадянської апатії більшості жителів України, підбір випадковим переможцем соратників і попутників теж підпорядковується виключно логіці рулетки. Хто перший увійшов до кабінету, хто перший заповнив анкету, хто пов'язаний з тим чи іншим кланом, близьким до президента. Але критерії, які повинні зумовити успіх будь-якого правління, - загальне розуміння цінностей, професіоналізм, стратегічне бачення розвитку країни і загальні підходи до вирішення тактичних завдань - не просто відсутні. Про необхідність такого підходу ніхто навіть і не замислюється. Втім, не будемо надто суворі до Зеленського - не тільки у нього одного. Така деградація політики стає трендом в багатьох країнах, де торжествує популізм. Тому українська криза обіцяє стати всього лише фрагментом у безлічі криз. Головне, що буде відрізняти цю кризу від інших і зробить повчальною, - слабкість інституцій. Чи витримають вони випробування популізмом і дилетантизм - або впадуть, як піщані замки? І чи були ці інституції справжніми, чи просто елементами кланового лобіювання?

Перші 100 днів новому українському президенту доводилося робити те, що він вміє - шоу

Перші 100 днів новому українському президенту доводилося робити те, що він вміє - шоу. Наступні 100 днів дають новому президенту можливість зробити вибір між продовженням імітації і реальним управлінням країною - якщо, звичайно, сам Володимир Зеленський розуміє, що таке реальне управління і чим воно відрізняється від шоу. Однак і тут можливості глави держави обмежені. Зеленський - в прокрустовому ложі, скутий нереальними очікуваннями суспільства і необхідністю підтримувати працездатність економіки і співпрацювати з міжнародними фінансовими організаціями. Йому потрібно, з одного боку, задовольняти бажання близьких олігархічних груп, а з іншого - не привести до того, щоб задоволення цих очікувань обрушило державу йому на голову і привело до запеклого конфлікту з тими олігархами, які виявляться чужими на майбутньому нам карнавалі президентської щедрості. Йому потрібно, нарешті, спробувати закінчити війну, але і не капітулювати перед Путіним.

І в цьому сенсі символічно, що 100 днів президента Володимира Зеленського припали на святкування Дня Незалежності і альтернативний марш київськими вулицями. Ми могли переконатися, що українське суспільство - суспільство Майдану - жваве і активне. Якщо десятки тисяч людей можуть зібратися на свято, то можна уявити собі кількість тих, хто може зібратися на протест.

Українське суспільство - суспільство Майдану - жваве і активне. Якщо десятки тисяч людей можуть зібратися на свято, то можна уявити собі кількість тих, хто може зібратися на протест

І це - теж підсумок 100 днів президентства Володимира Зеленського, який прийшов до влади на охлократичній хвилі. Але ця хвиля має значення тільки під час виборів, за часів криз і заворушень жителі завжди залишаються вдома, а на вулиці виходять громадяни. Попередники Зеленського, осідлали таку ж охлократичну хвилю сподівань в 1994 році і в 2010 році, могли в цьому наочно переконатися.

Тому насправді у Володимира Зеленського дуже просте і зрозуміле завдання. Обраний голосами охлократичної більшості, він повинен стати президентом державників. Від того, якою мірою вдасться це Зеленському за наступні 100 днів і чи розуміє він взагалі важливість і неминучість такого завдання, залежатиме вектор майбутнього розвитку країни і масштаб кризи, яку нам ще належить пережити.

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Наші автори
Кахабер Карелі Доктор економічних наук, експерт із земельних питань
Олеся Ольховик Психологиня ГО "Форпост"
Дарія Маслова Психолог, сімейний консультант
Євген Чирва Психотерапевт Центру "Форпост HELP"
Анна Сокур Психологиня ГО "Форпост"
Погода