5 речей, які варто знати перед мандрівкою в Індонезію
Поради, які суттєво спростять вам підготовку до подорожі
Моя підготовка до подорожі в Індонезію була досить складною. Країна настільки велика, що я перечитала тонни інформації перш ніж змогла скласти оптимальний за тривалістю, відстанню і бюджетом маршрут.
17 тисяч островів — є з чого вибирати для мандрівки на кілька тижнів. А як дістатися того чи іншого острова? Скільки це коштує? Там приймають картку? Що вдягнути в найбільшій мусульманській країні світу? Щось з цього я дізналася перед від'їздом, а щось стало сюрпризом вже на місці.
Наступній 5 порад суттєво спростять вам підготовку до самостійної подорожі в Індонезію.
1. Гроші, банківські ліміти та обмін валюти.
Ще в Україні я повідомила свій банк, що їду в Індонезію. Служба безпеки мого банку двічі передзвонювала, щоб окремо наголосити, що в Індонезії зафіксовано найбільшу кількість шахрайств у банкоматах. Через це всі банки України автоматично блокують картки на зняття готівки в банкоматах цієї країни. Можна розблокувати картку для Індонезії, але банк попереджає, якщо щось станеться, він знімає з себе всю відповідальність.
Всі банки України автоматично блокують картки на зняття готівки в банкоматах Індонезії
Втім карткою спокійно можна розраховуватися в терміналах: у ресторанах, кав'ярнях, супермаркетах і готелях. Але зауважте, наприклад, на о. Флорес ми не зустрічали супермаркетів, тільки місцеві ринки і невеликі магазини, які продають лише за готівку.
В Індонезії можна поміняти долари та євро. Але купюри повинні бути не старими (долари починаючи з 2000 року випуску). Краще мати купюри номіналом по $100. Дрібні теж можна поміняти, але за гіршим курсом.
Найкращий обмінний курс у всій Індонезії — на о. Балі. Бо тут найбільша кількість туристів і найбільший грошовий та валютний обіг.
Міняти гроші можна в кіосках-обмінниках, у відділеннях грошових переказів та у банках. Найпростіше було в банку. Там був і найкращий курс. Трохи складніше в кіосках. Потрібно було обійти точок з п'ять, щоб знайти одну без додаткових комісій і податків, які "раптово" виникали в кінцевому підрахунку суми. Причому, ми перепитували, чи є комісії. Її не було, але в кінці сума була меншою, ніж потрібно. На наше здивування нам відповідали: "Так це ж податок! Про податок ви не питали".
2. Мобільний зв'язок та інтернет.
Зі зв'язком мала найбільше проблем. По-перше, між різними островами Індонезії є роумінг. Країна входить у 20-ку найбільших у світі, а острови знаходяться на великій відстані один від одного. По-друге, у моєму телефоні місцева карточка мобільного інтернету так і не запрацювала.
Між різними островами Індонезії є роумінг
В Індонезії 4G. Telkomsel – оператор з найбільшим покриттям. Раджу зупинити свій вибір на ньому. Ціни на пакети Telkomsel також дешевші, але ціна буде відрізнятися, залежно від місця покупки і обсягу Гб в пакеті (10-65 тисяч рупій). Найдешевшу ціну на стартовий пакет Telkomsel я бачила в аеропорту Балі Денпасар. Там на виході з аеропорту є точка представництва компанії. Раджу там і купувати.
В Індонезії мобільний інтернет дешевий, а дзвінки дорогі. Тому існують 2 різних стартових пакети — тільки з інтернетом та тільки з дзвінками. Але дзвонити через месенджери дешевше, то ж пакет з дзвінками вам не потрібен.
Поповняти sim-ку дорожче, ніж купити стартовий пакет. Тому після закінчення Гб всі купують нові пакети. І ви так робіть.
Поповняти sim-ку дорожче, ніж купити стартовий пакет. Тому після закінчення Гб всі купують нові пакети
У стартовому пакеті перевіряйте скільки обсягу інтернету у вас буде. Гігабайти там розділені на 4G, чат, відео. Потрібно, щоб було більше на 4G.
Шукайте пакети з написом Flash, вони будуть діяти без роумінгу на островах, які найбільше відвідують туристи: Балі, Ломбок, Ява, Флорес. На стартовому пакеті толком не написано на яких островах він буде діяти без роумінгу. Обов'язково скажіть продавцеві куди збираєтеся, щоб він дав вам правильний пакет. Найкраще купувати стартовий пакет на Балі. Тільки там ми зустрічали пакети Flash.
Обов'язково просіть, щоб вам вставили sim-карту в телефон і перевірили, чи працює інтернет та показали як перевіряти залишок на рахунку, бо для цього потрібно встановити мобільний додаток на місцевій мові.
3. Релігійні особливості та обмеження.
Індонезія — найбільша мусульманська країна світу і одна з найбільших мультирелігійних країн. На різних островах можна зустріти іншу релігію. Так, на Балі — окремий вид індуїзму, на Яві — іслам, а на Флоресі — католицизм. Тут також домішана велика кількість язичницьких вірувань, віра у духів та реінкарнацію.
Чотири рази на рік балійці відзначають "День тиші". У такі дні всі готелі і магазини закриті
На Балі дуже сильна віра у злих і добрих духів. Чотири рази на рік балійці відзначають "День тиші". У такі дні всі готелі і магазини закриті. Люди проводять час у молитвах і медитації. Вони не користуються електрикою, не готують, навіть не спілкуються з рідними. Місцеві вірять, якщо злі духи, що в ці дні пролітають над островом, нікого не почують, то подумають, що Балі незаселений і не залишаться на острові.
Потрібно перевірити ці дати наперед і не планувати в такі дні заселення в готель — вас ніхто не поселить. Дати "плавають" із року в рік, як у нас Великдень. На Booking.com ряд готелів згадують про це в описі.
Більшість храмів в Індонезії потрібно відвідувати, пов'язавши хустину на стегна наче спідницю. Тому дівчатам можна на день відвідування святинь вдягнути довгі спідниці. А от хлопцям штани не допоможуть. Потрібно щось вільне, як ходять самі індонезійці.
На островах, де поширено іслам, краще не селитися біля мечетей. Перша молитва починається о 05:00 ранку. Будете прокидатися від пісні муедзина.
На островах, де поширено іслам, краще не селитися біля мечетей
Щодо одягу, Індонезія — світська країна. Туристи і туристки ходять у коротких шортах чи спідницях, а на пляжах спокійно можна купатися в купальниках.
4. Транспорт між островами.
В Індонезії досить розвинена авіація. Існує багато національних перевізників: NAM Air, Lion Air, Garuda Indonesia, Sriwijaya Air, Citilink, Wings Air, Batik Air і це не весь список. Ціни починаються від $20-40 в один бік.
Зверніть увагу, всі літаки, якими ми літали між островами, запізнювалися з вильотом на 1-2 години.
Всі літаки, якими ми літали між островами, запізнювалися з вильотом на 1-2 години
Другий варіант подорожі між островами — це пором. На невеликі відстані він ефективний — швидкий і дешевий. Наприклад, між о. Балі та о. Ява пором їде 1 годину і коштує 6,5 тисяч рупій (40 центів). Також на пором можна взяти скутер/мотоцикл, якщо їдете зі своїм орендованим. Але на великі відстані паром пекельний засіб пересування. Ми зустріли німкень, які їхали поромом з Балі на Флорес. Паром затримався в загальному на добу.
Третій варіант на короткі відстані — човен. Наприклад, між островами Балі і Нуса-Пеніда або Балі і Гілі (острови з красивими пляжами) курсують швидкісні човни (high speed boat), які орієнтовно за 1,5 години доставлять вас до пункту призначення. Ціна на зворотню подорож з Балі до Гілі на швидкісному човні коштує 250 тисяч рупій (~ $18).
Звичайні човни, їх називають низько швидкісні (low speed boat), їхатимуть орієнтовно 3 години. Коштують дешевше.
5. Grabcar і Go-Jek в Індонезії — місцеві альтернативи Uber..
В Індонезії існує Uber. Але, наприклад, на Балі він офіційно заборонений, тому працює погано. Машина до тебе може їхати 30 хв, а потім водій каже суму вдвічі більшу, ніж зазначена. Але є дешева альтернатива — Grabcar. Вони працюють за подібним принципом: замовляєш машину через мобільний додаток. Ціни на Grabcar дешеві, наприклад, ми заплатили 41 тисяч рупій (менш як $3) за відстань 14 км з готелю до аеропорту вночі. Однак Grabcar ми зустрічали лише на о. Ява, як і Go-Jek. Це ще один варіант замовити транспорт. Найчастіше скутер або мотоцикл.
На Балі найзручніше орендувати скутер. Його вартість $3-5 за добу. Орендувати можна прямо у вашому готелі.
Флорес — найменш розвинений острів з перелічених. Тут не всюди є мобільне покриття, тому додатки таксі не працюють. Найпопулярніші на Флорес - "shared cars". Це – каршерінг з місцевим присмаком. У містах і селах є певні точки збору людей, які гуртуються, щоб машиною поїхати в інше місто. Машина не дуже велика, але в неї трамбуються 7 людей + водій. Місця на багаж мало. Всі скидаються грошима та їдуть. Ціни від 50 тисяч рупій. Мінус цієї системи в тому, що поки не збереться вся машина, водій чекатиме до останнього.
Сподіваюся, ця інформація була корисною і стане в пригоді всім, хто збирається у самостійну подорож Індонезією.
Коментарі