У суботу близько 13.00 Вадим Красноокий, лідер гурту "Мед Хедс", стоїть біля столичної кав'ярні "Шоколадниця" на вул. Богдана Хмельницького. Тримає у руках скляну тацю з гнилим кабаком, обмотаним подарунковою стрічкою. Мережа цих закладів разом із "Кофе Хаус" та "Кофеум" визнали одним із найбільших порушників мовного законодавства. Дослідження проводив громадський рух "Не будь байдужим". Його проект-менеджер Олена Подобєд-Франківська тримає три білі зів'ялі хризантеми.
На вході до "Шоколадниці" — чорнява дівчина років 23, адміністратор кав'ярні.
— Вручаємо вам цей гнилий овоч за те, що ваш заклад став найбільшим порушником мовного законодавства, — каже співак.
Дівчина зводить брови догори.
— Что происходит?! Не снимайте! Тут нельзя! — викрикує до журналістів.
— Бачите, я до вас говорю українською, а ви до мене — російською. Так само роблять ваші офіціанти при розмові з клієнтами.
Відвідувачі припинили розмовляти між собою та пити напої.
Адміністратор не бере гарбуза. Різко вибігає із кав'ярні на вулицю. Надворі кудись телефонує.
— Це ви через те, що у нас вивіска російською написана? — відходить до стіни адміністратор.
— А ще у вас меню російською, офіціанти нею говорять, — додає Вадим Красноокий.
— Але в нас майже всі клієнти розмовляють російською, — відказує.
— А україномовних відвідувачів у вас немає чи що?
— Є, але менше. Я нічого не вирішую тут. Сказала про це начальству. Ось з ними це питання і вирішуйте.
— Дівчина в паніці, вона не розуміє, що відбувається. Для неї це не штатна ситуація. Таке саме показує і мій досвід. Люди, які порушують права україномовних клієнтів, не усвідомлюють цього, — каже Вадим Красноокий. — Я з 2008 року розмовляю українською. Мені стає страшно за майбутнє. Адже від мови залежить спосіб мислення, культура, політика. Залежить те, якою буде наша держава.
Дослідження проводили у 10 містах України. Із 182 кав'ярень мовні порушення зафіксували у 130.
— Там працівники не переходять на українську. Меню у цих закладах є лише російською або російською та англійською. А меню іноземною мовою — це свого роду позбавлення інформації, дискримінація, — говорить Юрій Фартушний, юрист громадського руху. — Ми не проти обслуговування російською, але хочемо, щоб в Україні україномовного клієнта обслуговували українською. Щоб він міг свої кровно зароблені гроші лишити за якісну послугу.
У законі про мови 1989 року йдеться про те, що обслуговувати клієнта мають державною мовою.
Коментарі
1