Верховна Рада внесла зміни до Податкового кодексу щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності. Обсяг річного доходу збільшений для підприємців-спрощенців у два-шість разів. Розмір податків знижений фактично вдвічі.
— Добре те, що сума річного обігу для спрощенців підвищена до 5 мільйонів, — зауважує економіст Борис Кушнірук, 44 роки. — Також позитив у тому, що ці зміни не мають часового обмеження. Тобто нові покоління бізнесменів уже працюватимуть у максимально простих умовах адміністрування податків. Знято обмеження для спрощенців працювати з юридичними особами, які на загальній системі оподаткування. Це робить умови ведення бізнесу сприятливішими.
Тепер слід очікувати зросту малого бізнесу?
— Зменшення чи збільшення кількості підприємців залежить не тільки від системи оподаткування, а й багатьох інших факторів. Можуть бути низькі податки, а регулятивність бізнесу несприятлива. Негативно впливає на підприємництво свавілля чиновників чи правоохоронців. В Україні стали типовими рейдерські захоплення підприємств за корумпованості судів, знищення конкурентів за допомогою міліції чи прокуратури. До того ж у нас і загальна економічна ситуація, і бюджетна політика несприятливі для малого і середнього бізнесу. Вони обслуговують інтереси великого капіталу.
Які ризики від змін?
— Лише в одному: нова система оподаткування спрощенців більш пільгова, ніж попередня. Її можуть використовувати з метою уникнення оподаткування. Наприклад, у супермаркеті з річним обігом у 50 мільйонів гривень замість товариств з обмеженою відповідальністю можуть з'явитися 10 приватних підприємців-спрощенців, кожен з яких матиме дохід до 5 мільйонів і платитиме 5-відсотковий податок. Якщо зловживання буде масовим, це спонукатиме владу хитнути маятник в інший бік і скасувати цю систему.
Ухвалений Податковий кодекс визискував малий бізнес. Чому влада дала задній хід?
— Були сильні й несподівані протести, які можуть повторитися. До того ж головний плюс малого бізнесу не в тому, що він платить податки, а що вирішує проблему зайнятості населення — приватник дає роботу і зарплату 5–10 людям. Це знімає соціальну напругу. До урядовців прийшло усвідомлення, що багато із малого і середнього бізнесу вони витиснуть не зможуть, а проблеми створять. Вони виправили свою дурість.
Які підприємці зможуть працювати за спрощеною системою
1. Дрібні підприємці з обсягом річного доходу до 150 тис. грн, які торгують на ринках, надають побутові послуги, не залучаючи найманих осіб. Сплачують 10–100 грн податку на місяць.
2. Підприємці з обсягом річного доходу 1 млн грн, які мають право наймати 10 осіб. Податок становить 20–200 грн.
3. Підприємці з обсягом річного доходу до 3 млн грн і кількістю найманих осіб до 20. Вони платитимуть податок 3% або 5 залежно від того, чи працюють із ПДВ чи без ПДВ. За перевищений обсяг доходу — 15%.
4. Підприємці чи юридичні особи з обсягом річного доходу до 5 млн грн і кількістю найманих працівників до 50 осіб. Вони сплачуватимуть податок на рівні 3% та ПДВ чи 5% без ПДВ. За перевищений дохід — у подвійному розмірі.
Коментарі