У комунальну власність повернула частину парку "Наталка" на столичній Оболоні земельна комісія Київради. Це ділянка від гольф-клубу до так званого сталінського метро — бетонного кесона. Так називається наземна частина підводного тунелю, що мав пролягати під Дніпром. Конструкція у формі труби заввишки 17 м, завдовжки — 52 м.
— Тепер чекаємо виділення бюджетних грошей на часткову реконструкцію, — розповідає голова громадської організації "Парк Наталка" 30-річна Наталія Манюк. — Труба має стати відкритим для людей комплексом. Тому потрібні ретельні дослідження, аби вирішити, що саме з нею робити. Об'єкт має історичну цінність. Раніше були чутки, що його хочуть пофарбувати в жовтий колір і відкрити ресторан. Автори такої бізнес-ідеї побачили в цій трубі підводний човен. Як у пісні групи "Бітлз" "Єллоу субмарин". Причому без узгодження з жителями. Вже фарбу шукали. Однозначно, це не той формат.
— Труба або кесон — один з об'єктів недобудованого комплексу залізничних тунелів під Дніпром на півночі й півдні столиці. Їх зводили в 1930–1940-х як дублери залізничних мостів у рамках створення міського укріплювального району, — говорить києвознавець 31-річний Григорій Мельничук. — У документах будівництво відоме як "Об'єкт №1". У народі — "Сталінське метро". На півдні зробили кілька ділянок тунелів і портал. Об'єкти розташовані на Жуковому острові, острові Водників, на Осокорках. На північному тунелі — в районі Оболоні — тільки звели кесон. Він мав опускатися на глибину, під Дніпро. Всередині такої труби може проїхати поїзд.
Об'єкт №1 в радянський час був засекречений. Переважну частину документів зберігають у Москві, в Києві є їх незначна частина. Сьогодні труба не має жодного статусу. Для її збереження, в першу чергу, необхідно зробити об'єкт пам'яткою науки й техніки. Що далі — питання дискусійне. Можливо, створити музей Київського укріпрайону. Та головне — захистити й упорядкувати. Зараз в нього зайти страшно. Там гори сміття.
Коментарі