"Машины и запчасти к ним. Все марки и комплектации. Есть к дорогим и очень дорогим маркам", — пропонує оголошення в донецькій групі у соцмережі.
Автомобілі на окупованій території офіційно не продають, салонів немає. Із автором оголошення зв'язуємося пізно ввечері. Телефоном просить нічого не говорити. Вдаю, ніби хочу замовити хорошу недорогу машину.
— Есть разные марки — от отечественных "Жигулей" до дорогих "Мерседесов". Цены — намного дешевле, чем в салонах. "Ланос" можно купить за тысячу долларов. Но без документов. В Киеве такой — 3 тысячи, — каже чоловік. Назвався Миколою Олександровичем. — Машини нема, але за день-два буде. Приганяють раз на тиждень. Як не продаємо, розбираємо на запчастини.
Місцеві жителі обговорюють на форумах, що автомобілі стоять по всьому місту. Замовник приїжджає на оглядини у двір будинку. Якщо влаштовує, залишає завдаток.
— Это ворованные машины, будьте осторожны, — попереджає 40-річний Віктор Канюкін із Єнакієвого. — Хлопці влаштували собі контрабандний бізнес, який курирує Захарченко (керівник ДНР Олександр Захарченко. — ГПУ). Везуть із Криму, Києва, Росії. Є нові, прямо з автосалону. На такі оформлюють документи. Але їздити можна лише в ДНР. Виїзд — автоматична конфіскація. Півроку тому взяв "Рено". На в'їзді у Київ менти тупо відібрали. Сказали, що крадений. Пішов пішки. Хотіли штраф мені виписати, але як побачили, що з ДНР, — відпустили. Можна взяти й "Майбах". Хлопці продавали за кілька тисяч баксів. Потім розібрали на запчастини.
У місті з'явилося чимало дорогих авто. Бойовики їздять на джипах.
— Безопаснее покупать "Жигули". Перебивают номера двигателя, потом трудно найти. Что будет, как нас вернут в Украину, неизвестно, — каже 37-річний Віктор із Донецька. — Працюю в автосервісі. Власник щодня приганяє машини для розбирання. Буває, спортивні. Раз на тиждень вантажимо КамАЗ запчастин. Вивозять у Росію, потім — знову в Україну. Все дешево. Двигун від "Жигулів" — 3 тисячі гривень. Маємо інтернет-магазин, який веде людина в Україні. Замовляє нам запчастини. Є рідкісні, але ми їх не дуже в Україні світимо. Наприклад, акумулятори до електрокарів за смішною ціною. Чорний ринок авто існує близько року. Машини — удвічі-втричі дешевші за легальні. Старі завозять через Ростовську область і пункти пропуску з Україною. Прикордонники пускають за 200‑300 доларів.
— Коли машина тут, вам нічого боятися. Хто її відбере? Видаємо документ із печаткою республіки, що ви її купили. Місцева поліція і бойовики не візьмуть. Тільки документ возіть із собою, — додає Микола Олександрович. Одразу просить завдаток $100. — Коли є гроші, ми краще шукаємо. Буває, в Луганськ привозять потрібну машину. Зараз є чорний "Ланос". Ніхто не хоче — мовляв, на труну схожий.
Блогер Микола Сорокін виставив у мережі відео розгромлених автосалонів. Каже, розібрали все дощенту.
— Новенький автосалон "Тойота", который недавно построили в районе аэропорта, разнесен на куски. Сняли металлические стойки и обшивку внутри. Даже каркаса нет, — говорить на відео Сорокін. — Найменше пошкоджений "Ніссан" на виїзді з Донецька. Лише вікна замість скла закриті фанерою. "Форд" на східному виїзді також має пошкоджений фасад, але ще стоїть.
Cтраховку на машини не дають
На окупованій території машини часто крадуть, вони підриваються, потрапляють у ями. Але застрахувати їх неможливо.
— Предложили страховку за 500 долларов на полгода или 13 тысяч гривен, — розповідає 47-річна Надія з Донецька. — В місті працює російська страхова. Страхують лише від участі в аварії та викрадення. Від пошкоджень під час вибуху — ні. Раніше платила 1358 гривень на рік.
Можна придбати страховку в страховій компанії ДНР. Місцеві нарікають, що та не виконує зобов'язань.
— У мужа украли машину среди белого дня в центре города, — каже 33-річна Лідія Толкун. — Звернулися в страхову. Ті — в поліцію. Довго шукали. За півроку сказали, що нею скористалися бойовики. Повернули — звантажили купу металобрухту без керма й передніх коліс. Добре, хоч у металолом прийняли. Трохи повернули грошей. Тут можна їздити лише на бронетранспортері. На них страховка не потрібна.
Коментарі
1