
Вивчення іноземних мов у ранньому й дошкільному віці розвиває пам'ять, увагу та розумові здібності малюків.
Про те, коли віддавати дитину на вивчення іноземної мови, пише "Хрещатик", розпитавши у фахівців.
На курсах з вивчення мов можна зустріти як 25-річних, так і тих, кому за 50. А останніми роками популярності набули навчання й для дошкільнят. Все більше сучасних батьків готові платити репетиторам за заняття зі своїми дворічними та трирічними малятами. Однак чи готова дитина сприймати чужу мову, ще добре не знаючи рідної?
У минулому залишилися часи, коли іноземну мову починали вивчати з п'ятого класу, тобто з 11 років. Нині ж англійську, німецьку чи французьку опановують вже першачки. Тож і в малят є змога познайомитися з іншомовними словами. Як розповіла начальник відділу дошкільної освіти та соціального захисту дітей Департаменту освіти і науки, молоді та спорту КМДА Наталія Резенчук, у Києві є багато садочків, де вивчають іноземну мову.
"Англійська у нас є як варіативна частина базового компоненту. Вона вивчається в дошкільних закладах столиці, але як додаткова освітня послуга — за бажанням батьків",— підкреслила Наталія Володимирівна.
І не рідко батьки самі виступають ініціаторами запровадження таких уроків. Як, наприклад, у столичному садочку № 587, де заняття проводить один із вихователів Катерина Вдовиченко. За її словами, організувати групи з вивчення іноземної мови просили самі тати та мами. Катерина Сергіївна набирає хлопчиків і дівчаток, які вже добре говорять рідною.
"Якщо своєю мовою ще не дуже добре розмовляє, то не варто поспішати",— підкреслила вихователь і додала, що на заняття приходять і трирічні, й чотирирічні. При цьому вона зазначила, що в жодному разі не потрібно силувати малюків, у дитини має бути інтерес, зацікавленість займатися.
Киянка Ірина Васильченко також переконана, що змушувати маля не варто. Вона вважає, що потрібно в першу чергу звертати увагу на вподобання свого чада. Ірина розповіла, що її син не має хисту до вивчення мов і надає перевагу спорту. "А англійську вже почне вивчати у школі",— каже пані Васильченко.
Репетитор з німецької мови Станіслава Кириченко зауважує, що останнім часом ведеться багато дискусій з приводу того, чи варто малюкам вивчати іноземну мову, чи краще почекати шкільного віку. За її словами, на це питання немає однозначної відповіді:
"Одні стверджують, що для продуктивного засвоювання матеріалу у дитини повинна добре сформуватися рідна мова. До того ж, як відзначають вчені, у діток-білінгвів немає мовної домінанти, тому дуже часто малюки замінюють слова з однієї мови словами з іншої". Однак, як підкреслила пані Кириченко, вчені також помітили, що ті, хто почав вивчати іноземну мову в молодшому дошкільному віці, могли вільно спілкуватися двома мовами (рідною та іноземною) надалі і мали менше труднощів у навчанні.
Викладач і засновник мовних курсів "EnglishisFun" Ольга Горбаньова впевнена, що починати вивчення іноземних мов краще з народження.
"У такому випадку дитина буде опановувати мову природним шляхом. Так само, як свою рідну. Чим раніше почати, тим міцнішими і стійкішими будуть структури, які є в англійській мові. Наприклад, якщо з дитинства чути "a dog" (собака — англ.), то вже в старшому віці буде не складно вставити цей артикль, якого в українській мові немає",— підкреслила Ольга Євгенівна.
Вона також розповіла, що працювала з 8-місячними малюками. І хоча ті нічого не говорили, за кілька місяців занять вже добре розуміли значення англійських слів.

"Роздаю їм картинки тваринок. І коли прошу показати "horse", вони правильно вказують на конячку",— зазначила викладач. За її словами, коли малюки вже почали розмовляти, то не рідко вставляли англійські слова. Так, наприклад, більшість говорила не м'ячик, а "ball", тому що так легше вимовити. Але вже після двох років діти чітко мають розрізняти, що вдома говорять українською, а на заняттях англійською.
Крім того, Ольга Горбаньова наголосила, що всі заняття для дошкільнят слід проводити у вигляді гри, атмосфера на уроках має бути веселою, а пройдений матеріал постійно закріплюватися. Особливу увагу також варто звертати на професійні здібності викладача, який повинен мати ідеальні знання мови та вимову. Таким чином, за її словами, дитина зможе не просто знати слова, а й говорити.
"Для чого ми вивчаємо мову? Щоб розмовляти. Проблема сучасних шкіл в тому, що там радянський підхід: вивчи напам'ять слова, переклади текст. Діти не розмовляють або ж говорять з помилками. Тому вчити мову до першого класу — це лише плюс", — стверджує Ольга Горбаньова.
Викладач додала, що ні в якому разі дитина не втратить інтерес до англійської в школі, адже там буде вже зовсім інший лексичний матеріал, структури, граматика, пояснення.
Киянка Леся Вітер, яка нещодавно переїхала з родиною до Сполучених Штатів Америки, на власному досвіді переконалася в ефективності навчання дітей з раннього віку.
"Мій молодший син почав вивчати англійську з 4-х років. Так вийшло, що в 1-й клас він пішов в американську школу. На цей момент завдяки курсам він вже вмів писати і читати англійською, це значно пом'якшило та прискорило його адаптацію",— розповіла Леся.
Вона впевнена, що вчитель не лише повинен добре знати мову, але й володіти сучасними методиками навчання дітей, підтримувати їх зацікавленість протягом уроку.
"Як показала практика, навчання дітей 4-6 років у класі, де, крім стільчиків та парт, немає нічого, а вчитель у ролі навчальних матеріалів роздає чорно-білі роздруківки — це дурість",— підкреслила вона.
Старший син Лесі почав вивчати англійську з 6-ти років у класі з поглибленим вивченням мови. Та, як зазначила киянка, школа не давала жодних знань, не кажучи вже про правильну вимову. Тому батьки віддали сина також на курси.
"Щодо ефективності курсів — так, вони справді дуже допомагають стати кращим учнем на уроках англійської, але для опанування мови цього замало. Якщо дитина буде дивитися мультики і фільми та читатиме книжки іноземною, це відчутно допоможе їй органічно влитися в англомовне середовище",— переконана Леся Вітер.
До речі, деякі батьки таке середовище створюють удома самі. Наприклад, родина Андрущенків з народженням сина вирішила одразу спілкуватися з ним двома мовами. Мама Оксана говорить з малюком винятково англійською, а тато Олексій — українською. "Мінятись не можна. Звичайно, як українською заговорюсь, особливо коли гості приходять, можу забути і до малого почати говорити рідною, але виправляюсь. Інколи використовую якісь українські потішки, скажімо, ладі-ладусі, так само чоловік може якісь іноземні слова чи віршики вставити, але 95% з сином розмовляю англійською",— поділилася пані Оксана і додала, що в свої десять з половиною місяців малюк розуміє обох батьків.
Дитячий психолог Олена Серпак також переконана, що займатися з дитиною вивченням іноземної мови корисно. За її словами, сучасні дослідники довели, що вивчати іноземну мову в ранньому і дошкільному віці не лише можливо, але й потрібно.
"Діти, які змалечку почали пізнавати незнайому їм мову, в подальшому краще розвиваються і сприймають інформацію",— підкреслила психолог. Крім того, як вважає пані Серпак, в школі буде легше навчатися, швидше засвоюватиметься матеріал. І не лише на уроках іноземної, а й інших предметів, наприклад, математики.
"Вивчення мови в ранньому віці розвиває пам'ять, увагу. Навчання в дошкільному віці дають кращий результат, ніж роки вивчення у школі",— зазначила Олена Серпак. Крім того, за її словами, раннє навчання іноземної мови дозволить навіть запобігти виникненню акценту у вимові.
Психолог наголошує, що при правильному підході до навчання перевантаження в дитини не буде, а навпаки — вона виросте з більшою жагою до пізнання.
"Вона буде хотіти знати, бачити й пізнавати. Тому чим раніше є можливість взятися за ознайомлення з іноземною мовою, тим краще",— підкреслила Олена Серпак. Але вона переконана, що попри те, яке рішення приймуть батьки (вивчати іноземну з ранніх років чи пізніше), найголовніше, щоб дитині заняття були в радість
Коментарі
1