четвер, 06 лютого 2014 16:03

Вбий усе! Чи застаріло гасло "Смерть ворогам"?
5

Революційні події не тільки підкидають епосі нових понять і слів на їх позначення, а й спонукають переосмислювати деякі старі. Війни, революції, відчуття переломних подій і дотичність до небезпеки завжди зрушували цілі пласти творчості. За січового стрілецтва були такі постаті як Купчинськой, Січинський і брати Лепкі, за УПА -  свої, чия творчість, принаймні пісні, вже трохи відоміша.

  Балкон в Одесі
Балкон в Одесі

А в теперішній Україні, яка все ще "на грані двох світів", посилений обмін інформацією відкриває декому з нас нові грані старих смислів. В мирний час революційні ідеї не так легко знаходять собі прихильників, а от буремні події  їх нагадують, виймають зі сховку історії і ставлять знов на часі.

Узяти, здавалося б, зашкарубле оунівське "Слава Україні - Героям слава!" і доторочене до нього згодом унсовське "Слава нації - Смерть ворогам". Цього ми ще торкнемося в писанині, а поки що - підводка.

Одним українцям не подобаються "воріженьки" в гімні замість, на їхню думку, "ворожищів". А ще - що тих ворожищів під сонечком не стане, а не - як цим невдоволеним українцям хотілося б - висічуть гайдамаки кривавою мотикою. Мені ж ці рядки - якраз гарно споетизована далекоглядність: спокійна впевненість у нашому, браття, на одміну від їх-поганих, світлому існуванні. Посил добрий: навіщо псувати собі карму, та й просто тратити час і силу, відволікаючись на щось дрібне й мізерне (людей із відмінними поглядами), яке, до того ж, саме зникне, ще й на світанку, коли наші справи тільки починатимуться? Чим не по-християнськи? Чим не Мамаєвий буддійський ом?

Тих, кому ввижається безхребетність, згадали. А є ще інші, друга крайність - яким ввижається надмірна кровожерливість.

  народна творчісь
народна творчісь
Цих, бачте, лякає, що були в їхніх предків перемоги. Філософи мудрують, що розумний той, хто уник війни, і це добре пам'ятати, проте довготерпеливість іноді дорожче обходиться. Тож, раз уже бувають загрози, хай краще будуть у нас перемоги, а не поразки. А ні того, ні іншого, не буває без боротьби. Явної чи прихованої і чи фізичної - то інше питання.

Чи не в кожній казці є зло, й тонка, не перевантажена надмірною політкоректністю, дитяча свідомість перед розв'язкою не страждає і не розривається в дилемах, а чітко бажає йому щасливої загибелі. Баба Яга погана - от її й у піч. Мені здається, це один із уроків у курсі підготовки до справжнього життя - розуміти, що світ не однополюсний, що доводиться боротися зі злиднями, клопотами, паразитами і навіть, о боженько, ворогами.

Це я про таких із нас, які в ситому й безпечному житті серед міста вже не відчувають того, з чим люди, а передусім чоловіки, припускаю, жили предвічно - з розумінням того, як своє життя і життя близьких власноруч годувати й захищати. Зараз дехто з нас навіть відбивну купує, але вже не їв би її, якби довелося самому лупити по носі крілика чи підрізати горло телятку. Бо підкорюючись мудрій природі, невикористовувані інстинкти (дика боротьба з голодом серед них) також атрофовуються.

В масштабі дрежавному, а не особистому, подібними "громадянами нової епохи" були неповних сто років тому миролюби Винниченко та Грушевський, які мислили на кшталт: "Та ж уже двадцятий вік, у будучому ладі не буде з ким воювати, вистачить народної міліції" - і розгубили українське військо. Націоналіста Міхновського назвали, кажучи теперішньою мовою, провокатором. А коли прийшли більшовики, цей письменник із науковцем перебралися до Європи.

Не будемо фантазувати, чи була б Україна зараз подібною до Фінляндії за іншого розвитку подій, бо підходить іще важливіша, на мій погляд, паралель із сьогоденням: майже мільйонний Київ тоді, мешканцям якого національні події були по цимбалах, здобули всього-на-всього 7 тисяч червоних солдат.

  художник Олекса Манн
художник Олекса Манн

Будемо ввічливо вважати, що наші тодішні керманичі-гуманісти неслабо випередили час планети. Але хоч не всі мусять так закривати очі на історію, як історик Грушевський, зараз теж, на жаль, багато хто наївно й необачно випереджає час, а в інших - інстинкт самозбереження замінився байдужістю.

І це я до одного прикладу. Є в Києві художник Олекса Манн. Хоч він і член Союзу вольних художників "Воля або смерть", але не так давно теперішні відголоски українського визвольного руху посеред столиці митця трохи відлякували. Подаю майже повністю за його дописом на фейсбуці:

"Люди! Я вважаю, що треба повністю змінювати риторику цього Майдану. І обличчя.
Там не треба культових українських гасел-страшилок типу "смерть ворогам" і таке інше. Хай їх волають старі сивочубі казаки у смушкових малахаях і спортивних штанях. Вчора таких бачили.
Там має бути молодь, студенти, бізнесмени, хіпстери, професіонали, креативний клас (хоча я не люблю цього терміну, та що поробиш). Для того шоб їх залучити, треба подивитися креатив паризької революції 1968 року. Напрямок цього креативу. Там були сюр, абсурдизм, іронія, парадоксальність, жесть, якість і свіжість.
Потрібна свіжість!
Майдан треба зробити новим і модним. Щоб на нього приходили. Єдина проблема бунтів в Україні - вони зашкорублі, як мозоль на нозі в селянина з серця Великої підкови Черкащини. Що ніхто з адекватних молодих людей не хоче себе з цім пов'язувати. І правильно роблять. Биче обличчя завжди відлякує. Але у нас трохи інші обличчя.
Так що ми тут усі гуртом дещо вигадали і пропонуємо вам робити ці гасла самотужки і підтягуватись до нас".

Далі автор пропонує до вживання придумані в товаристві ще чотирьох митців - письменників Андрія Бондаря, Світлани Поваляєвої, Павла Коробчука та художника Івана Семесюка - гасла, які йому більше подобаються: "Барана треба стригти. А не слухатись", "Шансон - в андеграунд!", "Бий жлобів - рятуй надію!" та багато інших.

Роздуми цікаві тим, що через 2 місяці цей же вольний художник у тому ж фейсбуці зовсім по-іншому потрактував вітання-дуплет "Слава Україні" та "Слава нації".

"Хотів би сказати про гасло "Слава Україні!". За останні дні воно повністю змінило для мене своє значення. І набуло нового сенсу. Коли в диму від покришок і в клубах фіолетового газу, де не видно майже ні х*ра, наближається нова сотня на дополмогу, і з цього апокаліпсису лунає "Слава Україні!", а у відповідь тисячі голосів кричать "Героям Слава!", зрозуміло, що парадигма гасла змінилася. Зрозуміло, що ідуть свої берсеркери. Стрімко ідуть на допомогу.
Це бойовий клич воїнів. Бойовий клич нескореного і сконцентрованого народу, від якого у мусорів трясуться ноги. Воно дійсно звучить страшно. Войовничо і переконливо. Це не ледве чутне привітання у вуса підковою Тараса Устимовича у брилі з Орестом Юхимовичем у смушковій шапці з товариства "Просвіта" біля куща червоної калини в день народження Кобзаря. Ні**я. Це закінчилось. Закінчилися зелені лани, вишневі садки і вірші про конюшину. Іде люта війна. Це гасло обурених громадян, що воюють пліч-о-пліч проти армії скотів. Воюють селяни, фермери, письменники, художники, менеджери, програмісти, ультаси та лікарі. Всі стали на диби. Поруч із повністю знедоленими людьми, яким нема чого втрачати, у яких забрали все, стоять чуваки з трьома вищими освітами, які вільно розмовляють п'ятьма мовами, мають свої бізнеси і серйозні контори. Це колосальне різноманіття рельєфних людських характерів. Поруч із українцем у строю, закритому саморобними щитами, стоїть росіянин, єврей, вірменин, татарин і білорус. І це "Слава Україні!" Воюють всі - праві, ліві, центристи, марксисти, ліберали і трансгуманісти.
Коли лунає "Слава Україні", вони розуміють, за що йдеться. Це концентрація. І це не квола пацифістська гойдалка, а агресивний войовничий клич людей, які йдуть у наступ. В небезпечну атаку, де тебе можуть вбити. Вони йдуть валитисяь за своє майбутнє у вільній країні. і вони будуть рвати цих скотів зубами і розкидати це гівно. Бо його треба знищити.
Що ця так звана "влада" і це мусорське гівно може протиставити цьому гаслу? Ніфіга. Побряцати своїма щитами, щоб цього не чути? Так усе одно чути. Я думаю, їм лячно. Дуже лячно. Хто не чув, не зрозуміє".

Таке-то. Хтозна, чи без Майдану бачили б ми коли-небудь власника одного з перших українських інтернет-магазинів Сергія Кобу з рукою на серці над могилою Степана Бандери.

  "Неймовірні відчуття, а також колосальне піднесення бойового духу!!! Мюнхен, могила героя України і справжнього патріота Степана Бандери!!! Слава героям УКРАЇНИ!!! (відраховую хвилини до зустрічі, на яку мене запросив чоловік, який був одружений на доньці Бандери, і який зараз є головою ОУН в Мюнхені! Сподіваюсь це буде історична зустріч, і я дізнаюсь багато цікавого, про те, що не прочитаю в книжках!)", - написав Сергій Коба 3 лютого 2014 року
"Неймовірні відчуття, а також колосальне піднесення бойового духу!!! Мюнхен, могила героя України і справжнього патріота Степана Бандери!!! Слава героям УКРАЇНИ!!! (відраховую хвилини до зустрічі, на яку мене запросив чоловік, який був одружений на доньці Бандери, і який зараз є головою ОУН в Мюнхені! Сподіваюсь це буде історична зустріч, і я дізнаюсь багато цікавого, про те, що не прочитаю в книжках!)", - написав Сергій Коба 3 лютого 2014 року

Скажете, що я фанат Манна, але хай буде. Поки я відклав на тиждень свою писанину, він свою позицію ще дечим доповнив:

"Булатова жахливо катували, розпинали, відрізали йому вухо. Мені не віриться, що я живу не тільки в цій країні, а навіть в цей час. Це, бл***, лютий анті-палеоліт з тварями і якоюсь інфернальною мразотою, що повзає тут по нашій землі. Їх треба вижигати. Підозрюю, що на цьому весь гуманізм зійде нанівець. І терпець урветься остаточно".

На всяк-випадок зазначу, що мені більше до вподоби все-таки нордичний образ воїна - який не тратить розсудливості і пам'ятає, за що боротьба. Але той, хто настільки не сприймає агресії, що й камуфляжна тканина його відлякує - хай ампутує собі мускули, щоб на неї не натякали, і виріже голосові зв'я́зки, бо підвищення голосу - теж прояв злості. Я ж вважаю, що бути пацифістом і бути сильним - не взаємовиключно.

Згадав, скільки обговорень колись завдавала "четверта заповідь українця-волюнтариста" на грудях - білим друком по чорній футболці. Такі поширювали хлопці з МНК. Зараз вони - основа якоїсь із сотень самооборони Майдану.

Попри заклик до вбивства, в контексті інших дев'яти ця заповідь може сподобатися не тільки противникам агресії, а й тим, хто відчуває, що погруз у кривавих постулатах минулого і потребує нових. Наступна з точок - п'ята - і зовсім наче для людини мистецтва писана. Дивіться, як усе гарно оформлено. Десь 30-ті роки. Авторство приписують Дмитрові Донцову, але за версією істориків, це скоріше писали чи адаптували його послідовники - хтось із ув'язнених оунівців або й творчий тандем.

Дорога життя спинається вгору, дорога смерті спадає вниз. Нехай висловом тих, що хочуть вступати на першу, буде так оформлена воля:

  1. Ти є Людина, поки стремиш піднестися.

  2. Твори себе сам.

  3. Не роби з себе предмета власної любови і звільнися від вічного страху, що є твоїм щоденним гостем.

  4. Вбий усе, що хоче твого знищення й упадку.

  5. На світі Ти не сам: дивися, слухай і пізнавай, щоб не зупинився передчасно.

  6. Здобувай світ світлом і духом, бо темнота потрібна для смерті, а спокій для тіла.

  7. Стремись до вершин і подай руку тим, що мають тугу за летом.

  8. Будь твердий до себе - і будеш справедливий.

  9. Не піддайся і коли Ти розп'ятий.

  10. Радій, що ти є і, що шлях твій нескінченний.

"Вбий усе...". А нова епоха? Нова епоха - це розуміти по-новому вічні категорії. Бачити головним злом свої слабощі, лінь, недоскональність, власний гріх, і намагатися бути кращим.

Зараз ви читаєте новину «Вбий усе! Чи застаріло гасло "Смерть ворогам"?». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути