Микола Малуха - координатор ініціативи "Дріжджі", яка утворилася торік в інтернеті. Цей медіа-ресурс займається українізацією сфери обслуговування. Цьогоріч на підсумками річної перевірки закладів харчування "Дріжджі" створили карту ресторанів Києва: україномовні позначені зеленими мітками. Російськомовні червоними. Микола каже, що це підказка для україномовного споживача, які заклади відвідувати. Бо гривня — найкращий спосіб спонукати сферу обслуговування перейти на українську мову.
- Наша ідея полягає в тому, щоб заохотити людей відвідувати україномовні заклади харчування і не соромитися виражати свої побажання щодо обслуговування. За цей рік для моніторингу мовної ситуації сотня наших волонтерів відвідали 315 закладів харчування. Ми помітили, що близько 75% закладів харчування в Києві так чи інакше порушують права споживачів: неукраїнська мова обслуговування, російськомовне меню і розрахункові документи. У 73% закладів, які ми пройшли, найголовніша проблема — мова обслуговування. На звернення клієнта українською офіціант вперто продовжує обслуговувати його іншою мовою. На другому місці розрахункові документи. На третьому місці це російська мова оголошень і меню - більшість закладів мають таку ваду, 53%.
З чого ви починали виправляти таке становище?
Залишали свої побажання у книзі скарг і пропозицій, а потім відвідували вдруге чи втретє той чи інший заклад, щоб перевірити, як на наші скарги відреагували.
І як реагують?
- За рік нам вдалося поліпшити ситуацію в 61% відвіданих закладів. 33% тепер повністю відповідають стандартам, тобто, в них немає жодних порушень, 28% закладів мають часткові порушення — це може бути меню або іноді офіціанти ще обслуговують іноземною мовою. Але, на жаль, ще 39% закладів вперто залишаються українофобськими. Не вважають українську ні обов'язковою, ні додатковою перевагою і думають, що мають свободу не обслуговувати належним чином.
Тобто така велика частина закладів такому тиску непідвладна?
Ми зрозуміли, що вагомих досягнень нам навряд чи сягнути, якщо все це не візуалізуємо і не створимо більш-менш зрозумілий інструмент для кожного споживача. Тому на початку цього року ми створили карту закладів харчування у Києві. Карту постійно оновлюємо і закликаємо людей надсилати інформацію про те, які вони помітили порушення, в соцмережах ВКонтакті і Фейсбук, щоб якомога більше людей могли про це дізнатися. Тож заповнюємо цю карту разом.
Хочемо перевести це в площину винятково економічну: є заклад, він червоний, я туди ходити не буду, бо є альтернатива у вигляді зеленої цятки на мапі, я краще залишу свою гривню там.
На карті вирішили зробити декілька міток. Перша — це зелена позначка: про заклад, який не має жодних порушень, надана його адреса і фото. Закликаємо людей надавати перевагу їм. Якщо кафе, бар чи ресторан мають часткові порушення, наприклад, у них пробдеми з меню чи розрахунковими документами, то вони помічені жовтою міткою. Ми перераховуємо помічені в них порушення і доводимо до відома потенційних споживачів. І останнє — червоний колір. Це заклади, які системно ігнорують і взагалі не звертають уваги на такі речі, як м'якість умов обслуговування. Вважаємо, що наша карта є доволі корисною. На одній вулиці сконцентровано багато закладів різного кольору. Якщо людина десь прогулюється, вона може легко обрати, в який піти. Зрештою, не кожен громадянин готовий писати заяви і скарги,. Ми хочемо перевести це в площину винятково економічну: є заклад, він червоний, я туди ходити не буду, тому що є альтернатива у вигляді зеленої цяточки на мапі, я краще піду туди і залишу свою гривню там.
Таким чином на впертих "українофобів" ми чинимо економічний тиск. Має подіяти. Минулого тижня ми навіть "удостоїли" антипремії "Гнилий кабак" найбільш впертий заклад - ресторан японської кухні "Муракамі". Вручили їм гнилого кабачка як символ їхнього закладу. Це ще й емоційний тиск. Але, як побачите на карті, таких, позначених червоним, у Києві дуже багато.
Коментарі
27