середа, 25 травня 2011 22:14

NASA отримало найдосконаліший знімок чорної діри

Вченим NASA вдалося зробити найдосконаліший знімок струменя частинок, що вилітають з чорної діри. На фото зображена частина сусідньої галактики Центавр А, протяжність якої складає всього 4,2 світових років, що менше відстані між Сонцем і найближчою зіркою. Результати дослідження були опубліковані в журналі Astronomy and Astrophysics, пише The Daily Mail.

Керівник групи дослідників Корнелія Мюллер з університету Ерланген-Нуремберг (Німеччина) пояснила, що зазвичай таку струмінь частинок можна бачити, коли матерія потрапляє всередину чорної діри. Однак вона уточнила, що вчені ще не знають, як це явище формується. Подібні потоки частинок грають важливу роль у формуванні та розвитку галактик, але ці процеси ще мало вивчені.

У галактиці Центавр А знаходиться супермасивних чорна діра, маса якої в 55 млн разів перевищує масу Сонця. Ця галактика, відома також як NGC 5128, знаходиться в 12 млн світових років від нашої галактики в сузір'ї Центавра.

Вона чітко помітна на радіохвилях і є одним з найбільш великих і яскравих об'єктів у небі. Галактика розташована між двома радіовипромінюючими частками, кожна з яких складає в довжину близько 1 млн світових років. Ці частки заповнені матерією, яка виходить з чорної діри. Цей процес, за оцінками вчених, відбувається зі швидкістю, що дорівнює третині швидкості світла.

Новий знімок чорної діри був зроблений за допомогою радіотелескопів, розміщених у південній півкулі. Використовуючи дев'ять радіотелескопів, дослідникам вдалося наблизити зображення внутрішньої частини галактики. Рупеш Оджха з Центру космічних польотів імені Годдарда в NASA пояснила, як саме вдалося отримати настільки чіткий знімок.

За її словами, удосконалені комп'ютерні технології дозволили поєднати дані, отримані з окремих телескопів. Так було відтворено зображення настільки ж чітке так, як ніби воно було зроблено за допомогою гігантського телескопа.

Крім того дослідник Матіас Кадлер з університету німецького міста Вюрцбург розповів, що один з телескопів зафіксував сильне радіоактивне випромінювання, що виходить з самого центру галактики Центавр А. Це випромінювання в мільярди разів потужніше, ніж радіовипромінювання. Але його епіцентр поки так і залишається загадкою.

Зараз ви читаєте новину «NASA отримало найдосконаліший знімок чорної діри». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua