
"Західноукраїнські нафтопереробні заводи не знають, що робити, — каже 35-річний Ігор Палиця, народний депутат України, секретар комітету Верховної ради з питань економічної політики. — Уряд заборонив "Укртранснафті" укладати угоди про транспортування сировини. Нічого не пояснили. Хоча для того був указ президента, дали усі команди".
Керівники нафтопереробних підприємств Західної України звинувачують Кабінет Міністрів у бездіяльності. Мовляв, уряд нічого не робить для того, щоб нафтопроводом "Одеса—Броди" переганяли сировину з Одеси до Бродів.
— Уряд хоче все поламати, — каже Ігор Палиця. — Складається враження, що він не стоїть на захисті українських інтересів.
Від нестачі сировини потерпає "Нафтопереробний комплекс "Галичина", що в місті Дрогобич Львівської області, і "Нафтохімік Прикарпаття" із селища Надвірне Івано-Франківщини. Підприємства підписали протокольні документи про постачання в Україну 5 млн т каспійської нафти щороку. Транспортування домовилися оплачувати товариству "Укртранснафта". Однак уряд заборонив підписувати остаточну угоду.
— Тепер підприємство змушене шукати альтернативні шляхи постачання нафти, — пояснює голова правління "Нафтохіміку Прикарпаття" Олександр Шиляєв. — Бо наші заводи вже два роки стоять без російської нафти, а переробляють лише вітчизняну сировину із покладів на Заході.
У січні 2008 року керівники товариств "Нафтопереробний комплекс "Галичина" і "Нафтохімік Прикарпаття" написали листи президенту України, прем"єр-міністру і голові правління "Нафтогаз України". Просили прийняти рішення про роботу нафтопроводу "Одеса—Броди" в аверсному режимі — щоб нафту переганяли в одному напрямі, з Одеси до Бродів. Уточнили, що постачальники пропонують їм для переробки легку каспійську нафту загалом 5 млн т щороку. Підприємства мають можливість переробити таку кількість сировини.
22 травня Віктор Ющенко створив своїм указом Міжвідомчу робочу групу. Доручив їй протягом тижня розробити план заходів, щоб нафтопровід "Одеса—Броди" працював в одному напрямку. При цьому прибутки від транспортування сировини не мають зменшуватися.
16 липня президент планував провести нараду, на якій обговорити питання реалізації проекту "Одеса—Броди". Минулого тижня західноукраїнські переробні заводи підписали в Азербайджані протокольні документи про постачання до кінця року 3 млн т нафти за ціною $130 за барель.
Однак нараду 16 липня зірвали. Прем"єр-міністр Юлія Тимошенко заявила, що варіант аверсного використання нафтопроводу — корупційна схема, подібна до "РосУкрЕнерго". За кілька днів уряд заборонив укладати договори щодо транспортування нафти.
— Складається враження, що Кабінет Міністрів боїться посваритися з Росією, — каже Ігор Палиця. — Сьогодні нафтопроводом "Одеса—Броди" у напрямку Одеси щороку переганяють 9 мільйонів тонн російської нафти. Однак вона може спокійно йти іншим напрямом — по Придністровським магістральним нафтопроводам, які незавантажені. Ми пропонували уряду такий варіант. Росія при цьому не втрачає можливості транспортувати нафту до Чорного моря. Однак уряд нас не послухав.
Кабінет Міністрів боїться посваритися з Росією
Олександр Шиляєв додає, що сьогодні обидва заводи реконструюють. Встановлюють сучасне обладнання, яке допоможе переробляти нафту більш якісно.
— На кожне підприємство інвестують близько мільярда доларів. Уже використали близько 150 мільйонів, — каже Шиляєв. — Ми б хотіли, щоб уряд звернув увагу на наші проблеми, скасував мито на обладнання, яке ввозиться.
Будівництво нафтопроводу "Одеса—Броди" завершили у травні 2002 року. Магістраль має довжину 674 км, діаметр труби — 1020 мм. Нафтопровід обійшовся у більш як півмільярда гривень. Щороку ним можна переганяти до 14,5 млн сировини.
Спочатку магістраллю мали прокачувати каспійську нафту до Європи. Однак конкретних пропозицій Україна не отримала. У червні 2004-го уряд вирішив використовувати нафтопровід для транспортування російської нафти. Її качають із Брод в Одесу, а далі танкери везуть її чорноморськими затоками.
2004 року магістраллю перекачали 1,048 млн т нафти, наступного — 5,754 млн, 2006-го — 3,418 млн т, а торік — 9,056 млн. Загалом до кінця минулого року магістраллю прокачали 19,276 млн т сировини. Україна отримала $205,4 млн у вигляді оплати транзиту і портових зборів. Але й азербайджанці за проектами угод мали платити за транзит, причому за принципом "качай не качай, а плати". Отже, й тут Україна нічого не втратила б.
Торік Кабінет Міністрів разом із компаніями "Нафтогаз України" і "Укртранснафта" підготували міжурядову українсько-польську угоду. Згідно з нею нафтопровід мають добудувати до польського міста Плоцьк.
Коментарі
1