
—?Усі механізатори знають, що міні-трактори зручніші за важкі машини й навіть трактори середньої потужності. Однак вибрати їх не так просто, як здається. Тест-драйвів для тракторів чомусь не проводять. Вам удасться лише спробувати поїздити на тракторі сусіда. Але хто сказав, що його вибір буде найкращий для вас?
Інженери-механіки Олександр Володін та Степан Науменко радять, як обрати конкретну модель із десятків тих, що пропонують на ринку України. Вони порівняли три повнопривідні колісні трактори класичного компонування з двигунами потужністю 24 кінські сили.
—?Це моделі ДТЗ-244.4Р, Dongfeng-244E і Jinma-244E. Вони обводами нагадують спортивні всюдиходи-багі. Готові проїхати будь-яким бездоріжжям. Передній привід і механізм блокування диференціалу заднього мосту дають змогу виконувати заплановану роботу або буксирувати причіп. Не важливо, який стан дороги або ґрунту під колесами.
Фахівці оглядають трактори ззовні.
—?На ДТЗ в очі впадає передусім знімний дах. Це не повноцінна кабіна, але від палючого сонця може прикрити. Головне тут те, до чого він кріпиться. Потужна товстостінна дуга безпеки здатна захистити водія, якщо машина перевернеться. Істотно додає ваги і збільшує зчеплення задніх коліс із ґрунтом. Є помітна різниця у розмірах і формі задніх крил. У трактора Dongfeng це легкі "крильця". Мають такі короткі звиси, що під час руху весь бруд летітиме на двигун і передній міст. Щитків на передніх колесах немає. Модель Jinma має серйозніший захист від бруду. Але і він видається несолідним порівняно з широкими і довгими крилами трактора ДТЗ. Повністю закривають задні колеса зверху і спереду. А додаткові щитки позаду не дають грязюці летіти на спину трактористу.
Вихлопна труба і глушник у всіх трьох машин майже однакові. Звук вихлопу у Jinma тихіший, ніж у двох інших моделей, кажуть інженери. Зате глушник ДТЗ цілком вкритий захисними сітчастими кожухами знизу й догори. Це вбереже від випадкових опіків, додають фахівці.
—?Великі дзеркала заднього виду мають трактори Jinma і ДТЗ. Причому в останнього вони на посилених кронштейнах. Передні фари і поворотники у Jinma і у ДТЗ зібрані в єдиний блок у верхній частині капота. У Dongfeng — встановлені окремо і набагато нижче. Це погіршує освітлення дороги. Під капотом плутаються дроти і багато відкритих контактів. У Jinma теж електропроводка недостатньо захищена від пошкоджень і бруду. У ДТЗ, навпаки, усі дроти заховані в рукави і під кожухи. Навіть задні ліхтарі у пластикових корпусах. У Dongfeng немає електричного роз'єму підключення причіпного обладнання.
Інженери підходять до машин і по черзі підіймають капоти, заглядають досередини. У ДТЗ і Jinma піднімаються в бік водійського місця. На Jinma піднятий капот фіксується вручну підпорою. На ДТЗ — автоматично за допомогою гідроамортизатора. У Dongfeng капот піднімається у бік переднього мосту.
—?Це погіршує доступ до акумулятора, — коментують. — Капот ДТЗ помітно більший, ніж в інших. Краще закриває двигун від бруду. Щоб не відкривати для кожної заправки, є спеціальний люк навпроти горловини паливного бака. Акумулятори у всіх трьох тракторів — перед переднім мостом. У Jinma він розміщений досить низько в отворі рами. Можна пошкодити АКБ при наїзді на колоду або валун. Натомість цей трактор має штатний вимикач "маси", якого немає у решти двох.
Двигуни практично однакові, кажуть фахівці. Їх силові і швидкісні характеристики подібні. 30 км/год. — максимальна швидкість тракторів усіх трьох марок. Jinma загалом трохи повільніший — 26 км/год. Усі витрачають 248 г/кВт*год. пального. Їх номінальне тягове зусилля — 6,5-6,6 кН. У трактора того ж тягового класу "Білорус-320" цей показник становить 329 г/кВт*год. Серйозно відрізняються лише конструкції систем перемикання передач.
—?На Jinma і Dongfeng стоять КПП стандартної конфігурації. Це чотири швидкості вперед і одна назад. На тракторі ДТЗ є окремий редуктор реверсу. Рухаючись заднім ходом, можна використовувати весь діапазон швидкостей. Важіль увімкнення реверса винесений прямо під кермо, на панель управління. Так зручніше і безпечніше циклічно проходити у полі "вперед-назад" під час оранки. А головне, це заощаджує багато часу на маневрах і розворотах. Те ж стосується валу відбору потужності. У Jinma і Dongfeng його вмикають і перемикають загальним важелем. Це незручно, механізм може швидко зламатися. У ДТЗ це неможливо, бо є окремі важелі для перемикання швидкості обертання ВВП і для увімкнення-вимкнення.
Передні мости усіх тракторів оснащені гідравлічними системами повороту коліс. У Jinma і Dongfeng гідроциліндри — ззаду-знизу балки мосту і не захищені від ударів. У ДТЗ — згори над балкою, штоки циліндрів прикриті щитками для захисту від бруду та механічних пошкоджень.
—?Задні мости розрізняються конфігурацією рукавів півосей. У Dongfeng і Jinma вони тонкостінні коробчасті, у ДТЗ — масивні конічні. По-різному регулюється колія задніх коліс. Особлива конфігурація дисків у Jinma дає більший діапазон. У ДТЗ маточини ззовні. Можна дуже швидко змінити колію без розбирання коліс — просто поміняти їх місцями. Залишається і можливість переставити внутрішні диски.
На ДТЗ дводискове зчеплення послідовної дії. На Jinma і Dongfeng — однодискове. Хід педалі зчеплення у ДТЗ поділений на два етапи. Коли водій починає відпускати її, спочатку вмикається перший диск і починає обертатися вал відбору потужності. Потім — другий диск, і трактор починає рух.
—?Якщо рушати з місця з увімкненим навісним обладнанням, навантаження на двигун і трансмісію зростає не різко, а поступово. Тому агрегати служать довше.
Фахівці по черзі підходять до трьох тракторів. Сідають за кермо, під'єднують причіпну борону.
—?Конструкція трактора Dongfeng має істотну ваду, — говорять. — При встановленому причіпному пристрої не можна під'єднатися до валу відбору потужності. Тобто неможливе агрегатування активного причіпного обладнання з приводом ВВП. Наприклад, гноєрозкидача, прес-підбирача або штангового обприскувача. І це не єдина конструктивна недоробка. Досить невдале рішення використовувати для гідроприводу підйомника і навісного обладнання масло із загального картера КПП і заднього мосту. Краще з окремого бака, як на ДТЗ і Jinma. По-перше, для змащення КПП і силового гідроприводу потрібні мастила з різною в'язкістю і температурним діапазоном. По-друге, через продукти роботи шестерень коробки спрацьовуватимуться насос гідравліки трактора і шток гідроциліндра навісного устаткування. Якщо зламається гідромуфта або порветься шланг, КПП і задній міст можуть залишитися без мастила. На полі це катастрофа.
Гідросистеми навісних і причіпних агрегатів у всіх трьох тракторів підключають через швидкознімні гідромуфти. У Dongfeng і у ДТЗ — по одній, а у Jinma їх дві. Розділені трубопроводи нагнітання і зливу.
—?Це мало б розширити спектр гідромеханізмів, які підключаються до Jinma. Тільки от немає поки в Україні агрегатів, що вимагають такого поділу. Щодо зручності робочого місця тракториста поза конкуренцією виявився трактор ДТЗ. Там набагато більший простір для водія, ніж у Jinma і Dongfeng. Пласка ділянка під ногами, широкі педалі з великим ходом, м'яке регульоване сидіння з амортизатором і ременем безпеки. Видно, що конструктори подбали про здоров'я водія. А це — продуктивність праці. Там продумане зручне розташування системи керування. Важіль КПП на оптимальній відстані між сидінням і кожухом двигуна. Рука при перемиканні передач не б'ється ні об кожух двигуна, як у Dongfeng, ні об кріплення сидіння водія, як у Jinma. Зручно, що важіль реверса винесений на панель управління. Важіль ручного газу — праворуч на крилі, решта важелів і рукоятки також у зоні досяжності й не заважають вільно рухатися. Не всі прилади на щитку видно за поперечиною керма при нормальному положенні водія на сидінні. Їх там багато, зокрема тахометр, амперметр і навіть індикатор тиску масла. Щоб побачити всі, треба трохи нахилитися вперед.
Jinma також видався експертам досить зручним, хоча й помітно тіснішим.
—?На дорозі з вибоїнами можна запросто натиснути коліном на одну з клавіш увімкнення електрообладнання. Педалі зчеплення і гальм у цього трактора досить широкі. Але педаль акселератора зручною назвати важко. А от Dongfeng зручністю не потішив. Місця для водія мало. Навіть середньої статури людині повернутися ніде. При перемиканні передач рука відчутно б'ється об жорсткий кожух двигуна. Педалі вузькі, близько до кожуха мотора. Висунуті перемикачі електрообладнання заважають керувати зчепленням. Приладів мало, немає навіть лічильника мотогодин. Непідресорене сидіння — надійний спосіб заробити проблеми з хребтом.
Провівши тест-драйв на виставковому майданчику, фахівці побачили, що всі три трактори завелися з півоберта. В усіх чітко ввімкнулися передачі.
—?Машини порадували легкістю кермового управління, маневреністю і надійними гальмами. Jinma і Dongfeng рушали з місця дещо різкіше, ніж ДТЗ. Це, мабуть, через дводискове зчеплення. Розглядаючи наявність коробки з реверсом, дводискового зчеплення, окремого гідробака, зручного розташування причіпного пристрою, окремих важелів увімкнення-перемикання ВВП, дуги безпеки, комфортного робочого місця, розетки, багатьох контрольних приладів, можна сказати, що з розглянутої трійки міні-тракторів одного класу ближче за всіх до категорії "відмінник" є ДТЗ-244.4Р. Роздивившись трактори на майданчику, хочемо випробувати їх на полі. Результатами поділимося найближчим часом.
Коментарі