Ексклюзиви
Субота, 21 вересня 2019 14:30

"На вимову дитини погано впливає двомовність у сім'ї"

Автор: Ірина МАМРИГА
  Логопед Наталія Сахнюк працює з дітьми в гайсинському дитсадку №5. Учить вихованців правильно вимовляти слова та звуки
Логопед Наталія Сахнюк працює з дітьми в гайсинському дитсадку №5. Учить вихованців правильно вимовляти слова та звуки

— Дуже прошу батьків не "сюсюкати" з малюками. Це сильно впливає на формування правильного мовлення і словникового запасу. Бо дитина все, що чує, відтворює, — каже вчитель-логопед гайсинського дитсадка №5 Наталія САХНЮК, 32 роки.

Зустрічаємось у її кабінеті. На полицях — ляльки, дрібні іграшки, книги. На підлозі — прямокутний контейнер із піском, мушлями, камінцями.

— Це все потрібно для розвитку дрібної моторики малюків, — пояснює Наталія Анатоліївна. Говоримо із нею про те, що потрібно робити, аби покращити вимову дитини. — Кабінет ділимо із психологом. Нам обом важливо розкрити дитину під час заняття. Хочемо, аби вона почувалася розкуто і їй було цікаво.

— Які ознаки того, що дитину варто показати логопеду? — запитую.

— До 5-річного віку мовлення ще формується. Та за дитиною треба постійно спостерігати, — відповідає Наталія Анатоліївна. — Змалечку помітно, чи добре малюк чує і як реагує на звернення.

Є різні причини, чому дитина не говорить чи робить це погано. Можуть бути проблеми зі слухом, мовленнєвим апаратом, із розумовим розвитком. Не відкладайте походу до спеціалістів. Я, наприклад, спершу проводжу обстеження ротової порожнини. Дивлюсь язичок, під'язикову вуздечку, піднебіння. Коли бачу якісь порушення, то направляю на консультацію до лікаря-отоларинголога.

Вважається, що шиплячі і свистячі звуки повинні сформуватись у межах чотирьох років, а звук "р" — після п'яти.

Якщо вчасно не усунути проблеми неправильної вимови слів, то у шкільному віці дитини вона поглиблюватиметься, каже Наталія Сахнюк:

— Будуть проблеми із письмом та читанням. Порушення мовлення впливає і на стосунки школярів з однолітками. До мене зверталися підлітки 15–17 років. Працювали над мовленням, аби почуватися впевненіше. Впорались за досить короткий час. Взагалі ж терміни роботи з логопедом індивідуальні. Шиплячі звуки можна поставити за одне заняття — за умови, що батьки закріплюватимуть навичку вдома. Звук "р" ставиться довше.

Аби дитина вміла зв'язно розмовляти і мала добрий словниковий запас, із нею треба спілкуватися змалечку, радить логопед.

— Читайте казки, вчіть віршики. Грайте у мовленнєві ігри. Натомість подалі ховайте планшети, комп'ютери й обмежуйте час перегляду телевізора. Бо все це негативно впливає на мовленнєвий розвиток дитини. Коли вона дивиться відео, то мовлення не задіяне.

На вимову дитини погано впливає і двомовність у сім'ї. Стежте за чистотою мови. Бо, до прикладу, українські приголосні мають відмінність у звучанні з російськими.

Наталія Сахнюк закінчила Гайсинське медичне училище. Потім здобула спеціальність дефектолога-логопеда у Київському національному педагогічному університеті ім. М. П. Драгоманова. Поєднує роботу вчителя-логопеда у дитсадку №5 і інклюзивно-ресурсому центрі. У вечірні години веде прийом у студії розвитку "Розумашка".

Заміжня, разом із чоловіком Євгенієм виховують двох синів — Дениса і Владислава.

Зараз ви читаєте новину «"На вимову дитини погано впливає двомовність у сім'ї"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Найбільше читають