Додаток "Дія" може стати новою цифровою ерою в системі української бюрократії. Проста програма на мобільному телефоні стає сервісом, яким користуватимуться більшість українців, що хочуть отримати державні послуги, але не бажають мати справи з ''живими чиновниками''.
З 22 квітня у додатку з'явились цифрові паспорти, які мають такі ж можливості, як паперові. Ще раніше у програму завели водійські права, які можна показувати патрульним.
Gazeta.ua покроково пояснює, як працює додаток, що був стрижнем у програмі президента Володимира Зеленського ''Цифрова держава''.
Що таке додаток "Дія"?
''Держава і я" - це український електронний сервіс державних послуг. Включає в себе веб-портал із публічними послугами онлайн та мобільний додаток.
Додаток запрацював ще взимку, за цей час його вже скачали 2,3 млн українців. Портал доступний з 15 квітня.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: За українцями в самоізоляції стежитиме "Дія"
Презентація проєкту відбулася 6 лютого 2020 року, а портал державних послуг ''Дія'' доступний українцям з 2 квітня. Це фактично єдиний електронний кабінет усіх державних послуг без бюрократії.
Як користуватись додатком "Дія"?
На мобільний телефон потрібно завантажити програму "Дія". Додаток для встановлення на операційну систему Android можна завантажити у Google Рlay, а на операційну систему IOS - у AppStore.
Також програма доступна на порталі "Дія". Мобільні оператори не тарифікують абонентів під час користування застосунком в онлайні.
Далі потрібно ввести дійсний номер телефону, придумати короткий пароль із 4 цифр та авторизуватися. Можна також ідентифікуватися за TouchID - відбитком пальця.
Авторизація можлива 2 способами - за допомогою BankID або через Приват24.
Авторизація через BankID можлива, якщо людина є клієнтом Monobank, Ощадбанку, Радабанку, Кредобанку, Моторбанку, банку Восток, Ідея Банку, ПУМБ, банку Південний, Форвард банку, Альянс банку чи А-банку.
Які електронні документи є в додатку "Дія"?
22 квітня Міністерство цифрової трансформації презентувало цифрові ID-картки і закордонні паспорти.
Також доступні такі документи:
- електронне водійське посвідчення;
- страхування авто;
- студентський квиток.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Е-студентський: "Дія" відкриває широкий доступ до документа
Яка юридична сила додатку "Дія"?
Цифровий паспорт має таку ж юридичну силу, як і паперові паспорти та ID-картки.
15 квітня Кабінет міністрів України ухвалив постанову ''Про реалізацію експериментального проєкту щодо застосування паспорта громадянина України у формі картки в електронному вигляді та паспорта громадянина України для виїзду за кордон в електронному вигляді''.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Паспорт у смартфоні визнали офіційним документом
Закордонний паспорт надає такі самі права і можливості, як і національний.
''Електронний закордонний паспорт поки що працює тільки на території України. За кордон за ним не виїдеш'', - каже Максим Соколюк, голова Державної міграційної служби.
Де можна використовувати електронні паспорти?
Електронні документи з додатка можна показувати поліцейським для ідентифікації особи. Також із ними можна купувати алкоголь та тютюн, якщо у продавця виникли сумніви про вік покупця.
Крім того, цифрові паспорти можна використовувати в разі:
- подорожей літаком та поїздом у межах країни;
- поштових послуг;
- банківських операцій
- підтвердження віку;
- медичних послуг;
- готельних послуг;
- користування бібліотеками;
- отримання послуг зв'язку;
- отримання державних послуг у ЦНАПах;
- отримання державних послуг на порталі "Дія";
- входу в адміністративні будівлі;
- отримання коштів під час повернення товару.
На період карантину працює додаток для підтвердження самоізоляції ''Дія. Вдома''. Кабмін замість обов'язкової обсервації для низки громадян запровадив самоізоляцію з посиленим контролем за допомогою додатка. Як ним користуватися, дивіться на відео:
Дій Вдома - закритий та встановлюється тільки у смартфонах осіб, які потенційно мали контакт з хворими і є зареєстровані у медзакладах як такі, хто має дотримуватися режиму самоізоляції.
Моніторинг - через зняття у випадковий період часу геолокації та FaceID.
Функціонал:
- реєстрація в місці проходження самоізоляції;
- фотопідтвердження перебування за місцем проходження самоізоляції;
- екстрений виклик на гарячу лінію МОЗ України.
Водійські права можна показувати в разі зупинки поліцейськими. Додаток згенерує QR-код, який сканують патрульні та зможуть перевірити посвідчення водія, страхування та власника автомобіля.
Які послуги у планах запровадити в "Дії"?
У планах Мінцифри додати у програму "Дія" доступ до штрафів на авто, індивідуального податкового номера та дані з 5 державних реєстрів - власників землі, майна та кадастровий тощо.
Також у планах розробників використовувати додаток під час виборів. Виборчі реєстри планують приєднати до кінця року.
Які можуть бути проблеми?
Основна небезпека додатка - це витік даних українців у мережу. Цим можуть скористатися шахраї.
Розробники запевняють, що додаток має максимальну захищеність та не передає даних на сторонні сервери.
''Дія" - добре захищена платформа. Вона розташована в надійному дата-центрі та відповідає світовим стандартам захисту від кіберзагроз. Крім того, "Дія" зберігає мінімум інформації про своїх користувачів'', - стверджують на порталі.
До слова, на мобільних телефонах з операційною системою Android неможливо навіть зробити скриншот документа.
На базі сервісу ''Держава і я'' працюють також кілька проєктів:
Портал із державними послугами "Дія" - на порталі вже можна отримати 27 публічних послуг, зокрема, стати підприємцем, змінити вид діяльності чи припинити її.
"Дія". Цифрова освіта - серія відеоуроків, яка має підвищити цифрову грамотність українців.
"Дія". Бізнес - сайт для підприємців малого та середнього бізнесу. Портал працює як інформаційна платформа і служба онлайн-консультацій.
Портал "єМалятко" - комплексна послуга для батьків новонароджених. За однією заявою у пологовому будинку, відділі ДРАЦС чи ЦНАП батьки немовляти можуть отримати до 8 послуг.
Як підписати документи електронним підписом у "Дії"?
Підписати документи можна за 3 кроки і 3 хвилини.
Крок 1 - завантажити файл підпису та файл для підписання;
Крок 2 - підтвердити підписання;
Крок 3 - завантажити файл із підписом.
Документ з е-підписом залишається в браузері користувача й не передається на сервери.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Додаток "Дія" спростить життя ФОПів
''Такий сервіс гарантує більшу безпеку, ніж особисте підписання документа. Адже в разі накладення е-підпису можна найвірогідніше ідентифікувати особу, яка підписала документ'', - кажуть розробники.
Електронний підпис можна отримати в Центрі сертифікації ключів Міністерства внутрішніх справ або через державний Приватбанк.
Коментарі