На 13-ій зустрічі в форматі "Рамштайн" у Брюсселі союзники погодилися на навчання українських пілотів літати на F-16. Очолять процес Данія та Нідерланди, до яких згодом приєднаються інші країни. Ці літаки потрібні, щоб прикривати українські цивільні об'єкти від російських ракет і дронів, прикривати наступ ЗСУ та знищувати ворожу авіацію. Також в України закінчуються радянські літаки, запчастини та боєприпаси до них, тому без західних літаків ризикуємо залишитися без авіації. Директор з розвитку інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Валерій Рябих пояснив, які переваги дадуть нам F-16, коли зможемо їх отримати, як захиститися ними, скільки можуть дати, а скільки потребуємо. Gazeta.ua розбиралася, що нам дадуть F-16, та коли зможемо їх побачити над українським небом.
Українських пілотів будуть вчити літати на F-16
Чергова, 13-та, зустріч у форматі "Рамштайн" відбулася 15 червня. Майже 50 союзників обговорили підвищення бойових спроможностей України.
Глава Пентагону Ллойд Остін заявив, що союзники зосередяться на невідкладних потребах України. Зокрема, посиленні систем ППО та постачанні боєприпасів.
Міністр оборони Олексій Резніков заявив, що на зустрічі обговорили деталі "коаліції літаків", підготовку пілотів та обслуговуючого персоналу.
Генсек НАТО Єнс Столтенберг заявив, що формування коаліції у майбутньому дозволить передати Україні F-16.
Навчання пілотів літати на F-16 дозволить передати Україні літаки. Бо будуть готові пілоти, які можуть ними керувати
"Коли конкретно приймуть рішення, невідомо. Але вже ясно, що навчання дозволить передати Україні літаки. Бо будуть готові пілоти, які можуть ними керувати", - заявив Резніков.
Остін подякував Данії та Нідерландам за лідерство в "коаліції літаків" та розробку плану підготовки пілотів.
"Сьогодні чув важливі новини про так звану "пташину коаліцію" чи "коаліцію винищувачів". Отримали зобов'язання від партнерів, що розпочнуть навчання", - сказав Резніков.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "У Путіна нестабільна психіка й він загрожує геополітичній стабільності у світі" - колишній прем'єр Австралії
Він підкреслив, що навчання розпочнуть спершу на винищувачах F-16. Цей тренувальний процес очолять Нідерланди та Данія. Згодом приєднаються інші країни.
"У нас є танкова коаліція, протиповітряна коаліція, артилерійська, родина РСЗВ. Переконаний, буде "пташина коаліція". ЗСУ залишатимуться східним щитом Європи і східним щитом НАТО", – підкреслив Резніков.
Чому так непросто підготувати українських пілотів літати на F-16
Постачання Україні винищувачів F-16 не буде "срібною кулею" чи "швидким рішенням", вважає глава ВПС Норвегії, генерал-майор Рольф Фолланд. Він каже, що Україні потрібен час, щоб навчитися керувати західними літаками зі складним озброєнням. Про це пише ВВС.
Генерал Фолланд каже, що підготовка має навчити українців домінувати у небі, щоб уникнути того, що називає "старомодною" війною, яка триває зараз в Україні.
Щоб домогтися панування в небі, потрібен масштаб і майстерність, яких Україна наразі не має.
На озброєнні F-16 можуть бути ракети "повітря-повітря" для знищення ворожих літаків та бомби для ураження наземних цілей. Важливо, що з цим літаком можна використовувати будь-яку зброю з запасів НАТО.
Але виникає теж запитання обслуговування винищувачів. ВПС Норвегії, як і повітряні сили інших країн Європи, перейшли на сучасніші F-35. Тож теоретично F-16 для України мають бути доступними.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Росіяни робили величезні ПОМИЛКИ" - морпіх США про підготовку ЗСУ, контрнаступ і перемогу України
Джастін Бронк з Королівського інституту об'єднаних служб каже, що Україні, ймовірно, знадобиться допомога західних підрядників, щоб обслуговувати F-16. Очевидне запитання - яка країна готова прийняти ризики відправити власних людей у країну, де триває війна?
Професор Бронк додає, що Росія, мабуть, битиме по українських авіабазах, коли на них з'являться західні літаки. Це небезпека для F-16.
Жодна зброя не змінить велику війну. F-16 зможуть підтримати те, що Україна робить вже зараз
Підполковник Нілс Ван Хуссен, колишній пілот F-16 Королівських ВПС Нідерландів, каже, що "жодна зброя не змінить велику війну". На його переконання, F-16 зможуть просто підтримати те, що Україна робить вже зараз.
Реальність війни така, що навіть РФ з її значними ВПС не змогла домінувати у небі. Запобігти цьому допомагають наземні системи ППО. Надання Україні додаткової ППО далі залишатиметься безпосереднім пріоритетом для Заходу. Відновлення українських ВПС - довгострокова мета.
США заявили, що найближчими місяцями союзники працюватимуть над тим, щоб визначити, коли, хто і скільки літаків передасть Україні. Їх постачатимуть за умови, що Україна не використовуватиме для ударів по території Росії.
Скільки буде коштувати політ F-16?
Колишня льотчиця Брінн Таннехілл, яка розробляла симулятори для F-16, заявила Bloomberg, що польоти на старих літаках та їх обслуговування будуть дуже дорогими. Крім того, застарілі винищувачі будуть коштувати дешевше, але матимуть менший термін служби.
Міністерство оборони США вирахувало, що політ на старих F-16 коштуватиме $32 тис. на годину.
Таннехілл вважає, що російські винищувачі МіГ-31 та Су-35 мають перевагу над літаками України. Вони також оснащені більш сучасними радарами, ніж застаріла версія F-16.
Вона додала, що F-16 із відповідними системами озброєння, як, наприклад, ракета "повітря-земля" від Lockheed Martin, можуть допомогти Україні.
"Це буде дорого, але якщо дати правильні системи озброєння, які підійдуть літакам, це може забезпечити бойову цінність", - сказала вона.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Настала нова глава війни, яка може стати пасткою для Путіна" - Майкл Боцюрків
Загалом, до "авіаційної коаліції" увійдуть Велика Британія, Данія, Нідерланди, Польща, Швеція, Бельгія та Франція.
Постачання F-16 залежить від рішення США, бо вони є виробником. Президент Джо Байден підтримав рішення партнерів розпочати навчання пілотів.
Навіщо Україні F-16?
В середньому наша ППО знищує 75% крилатих ракет та ударних дронів, але 25% долітають до цілей. Гинуть мирні жителі, руйнується інфраструктура. F-16 можуть ефективно знищувати повітряні загрози ще на кордонах, не підпускаючи ракети і дрони до наших міст. Про це розповів речник Повітряних сил ЗСУ, полковник Юрій Ігнат.
Російська авіація переважає українську за кількістю та якістю. У ЗСУ бракує сил, аби ефективно захистити небо, війська на передовій та мирних жителів у прифронтовій зоні. F-16 дозволять завоювати панування в небі
"Російська авіація переважає українську в рази за кількістю, а головне – в них технологічна перевага. У ЗСУ бракує наземних та повітряних сил і засобів, аби ефективно захистити повітряний простір, війська на передовій та мирних жителів у прифронтовій зоні від щоденного терору ворожих ударних літаків і вертольотів. F-16 дозволять завоювати панування в небі, значно ослабивши ворога, рятуючи багато життів щодня", - каже полковник Ігнат.
Дедалі частіше ворог застосовує керовані авіабомби, масою 500 кг по всій лінії фронту. Є ознаки підготовки до масового застосування бомб, масою 1500 кг, каже Юрій Ігнат.
"Літаки росіян не заходять в зону ураження нашої ППО, дистанційно завдаючи ударів по передній лінії та прифронтових містах. F-16 мають на озброєнні ракети класу "повітря-повітря" з дальністю до 180 км. Це дозволить відігнати ворожу авіацію подалі від наших кордонів та лінії бойового зіткнення, що мінімізує вірогідність застосування керованих авіабомб", - каже полковник.
"Широкий спектр сучасного високоточного озброєння на F-16 дозволить завдавати високоточних ударів по російських військах у контрнаступі. Слід зупинити атаки ворога, завоювати перевагу в небі, знищити шляхи постачання техніки, боєприпасів та живої сили противника. Усі ці завдання зможе виконати F-16", - каже полковник Ігнат.
Чорне море все ще під контролем російського флоту, додає він. F-16 мають на озброєнні потужні протикорабельні ракети, які легко зможуть загнати весь ворожий флот або у порти, або на морське дно. Україні потрібно забезпечити свободу судноплавства та захист "зернових коридорів".
"Наявне обладнання і озброєння радянських літаків перетворює всі місії наших пілотів на смертельно небезпечні, що спричиняє непоправні втрати найкращих синів України. Лише сучасні технології зроблять їх роботу ефективною і безпечною. Наші льотчики підготовлені й вмотивовані вчитися. Їх достатньо, щоб одночасно воювати і навчатись. Вони мріють про F-16 й достойні літати на найкращих літаках!", - каже Юрій Ігнат.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Мене били й піддавали тортурам, щоб лише визнав, що агент ЦРУ" - колишній полонений американець
"Йдеться не про навчання, а про перенавчання, адже вчитися поїдуть досвідчені українські пілоти. Вони освоюватимуть більш сучасний літак, який має певні відмінності від тих, на яких їм доводилося літати, але це перепідготовка, а не навчання з нуля. Тому процес буде досить швидкий", - каже Юрій Ігнат.
Україна використовує літаки 40-річної давнини. Підтримувати їх справність з кожним днем все важче. Власні запаси запчастин виснажуються. У союзників їх теж немає
"Україна використовує літаки 40-річної давнини. Деякі удвічі старші за пілотів! Підтримувати їх справність з кожним днем все важче. Власні запаси запчастин виснажуються. У союзників їх теж немає. Багато запитань закривається шляхом так званої "канібалізації", але це не може тривати вічно. Не можна чекати, поки вся авіація зупиниться повністю. Завдяки передачі літаків із Словаччини і Польщі вдасться у певній мірі відновити авіапарк МіГ-29 кількох авіабригад. Втім, для досягнення переваги в небі, для перемоги, потрібні сучасні літаки!", - додає він.
Ще одна проблема, за словами полковника, що запаси навіть застарілих і малоефективних радянських боєприпасів для авіапарку невпинно зменшується. Навіть маючи достатню кількість справних літаків і пілотів, в певний момент наша авіація залишиться без засобів ураження. Перехід на F-16 чи іншу західну платформу з широким асортиментом сучасного озброєння - єдиний вихід.
"F-16 перевернуть з ніг на голову російсько-українську битву за небо"
"Україна наполягала на F-16, бо це універсальний літак четвертого покоління, який здатний виконувати багато завдань. Наприклад, зараз маємо винищувачі МіГ-29 та штурмовики Су-25, ще ряд радянських зразків", - розповів у коментарі Gazeta.ua експерт зі зброї Валерій Рябих.
F-16 може виконувати чотири основні завдання – як перехоплювач, винищувач, штурмовик і бомбардувальник
"По-перше, F-16 може виконувати чотири основні завдання – як перехоплювач, винищувач, штурмовик і бомбардувальник. Весь спектр завдань, які стоять перед авіацією на полі бою. По-друге, надійні системи ППО, без інтеграції сучасної авіації, неможливі. Будуємо систему ППО західного зразка, тому потребуємо відповідних літаків до неї. Із ними можемо застосовувати всі західні системи обміну інформацією та діяти, відповідно до протоколів країн НАТО. Без літаків, ППО не може вважатися завершеною", - каже експерт.
"Отримання літаків змінить можливості українських ВПС, порівняно з російськими, із точністю до навпаки, - вважає Валерій Рябих. - Зараз наші пілоти літають в умовах великого ризику, бо мають менші можливості, ніж росіяни, в яких сучасніші авіаційні системи. Ворог може виявити наші літаки швидше, ніж ми їхні, і нанести удару з більшої відстані, ніж ми. Наприклад, можемо побачити ворога з відстані 70-80 км, а вражати цілі з відстані 35-40 км. А ворог бачить на відстані до 150 км, а вражає до 70-75 км. Тобто може вражати нас на тій відстані, коли наші пілоти їх ще не бачать. Із F-16 зможемо бачити противника на відстані до 250 км, а вражати до 120-150 км - переворот у можливостях".
Перевага над авіацією противника може відігнати літаки ворога подалі від рубежів, де застосовується, вважає експерт. Зараз росіяни не входять в зону дії нашої авіації, вражаючи наші позиції та прифронтові населені пункти. Зокрема, за рахунок так званих баражуючих бомб. Можуть їх запускати з відстані 40 км. Далі ті баражують і кудись неточно влучать. Але приносять багато руйнувань, бо несуть дуже великий заряд – від 500 кг і більше. Якщо в нас будуть F-16, росіяни більше не зможуть так безкарно діяти. Якщо будуть знати, що можуть бути знищені в період вильоту на завдання, будуть діяти обережніше, а терористичних ударів по Україні буде менше.
"Також F-16 можна використовувати для підтримки підрозділів на полі бою, що значно спрощує дії сухопутних сил. За концепцією НАТО, щоб успішно виконати бойове завдання, спочатку треба взяти контроль над небом. Тому на початковому етапі війни в Альянсі йде повітряна операція. Знищують ворожі сили ППО, аеродроми, авіацію, інші важливі цілі, з командними пунктами включно. Потім авіація знищує системи оборони противника, включно з використанням протибункерних бомб та інших боєприпасів. Лише після цього діє артилерія, а далі йдуть бронетанкові частини з піхотою. Це значно полегшує прорив ворожих систем укріплень і суттєво зберігає здоров'я та життя солдатів", - каже Валерій Рябих.
Україна може залучити відставних іноземних механіків і пілотів на добровільних засадах, подібно до того, як залучає бійців в "Інтернаціональний легіон"
Україна, на його думку, може залучити відставних іноземних механіків і пілотів на добровільних засадах, подібно до того, як залучає бійців в "Інтернаціональний легіон". Ці іноземці служать в лавах ЗСУ на законних підставах. Багато відставних ветеранів ВПС США прагнуть воювати в Україні. Достатньо великий прошарок людей у країнах-союзниках може бути серед професіоналів ВПС, які хотіли б приїхати до нас. Більше, ніж пілоти, нам би придався навчений технічний персонал для обслуговування машин. Це може бути одним із напрямків поруч із підготовкою наших кадрів.
Теоретично, за його словами, на початках F-16 можуть влітати з аеродромів сусідніх країн НАТО, як то Польща, Словаччина чи Румунія, але, скоріш за все, на практиці мова буде йти про аеродроми України. Для цього, передумовою має стати насичення нашої ПРО, щоб могла захистити аеродроми і літаки від російських ракет. Це вимагає відповідних додаткових систем ПРО з можливістю протидії балістичним ракетам. У першу чергу, Patriot та франко-італійська Samp-T. Фахівці говорять, що потребуємо 12-15 Patriot. Для розгортання F-16 однією з перших передумов має бути прикриття аеродромів.
Зараз, за словами експерта, відбирають найкращих пілотів із знанням англійської і вмінням керувати радянськими зразками авіації, щоб відправити їх на навчання. Нідерланди вже готують програму навчання авіаційної англійської і початкової системи, зокрема, на навчальних літаках. Також вони розглядають можливість створення навчального центру в одній з сусідніх із Україною країн НАТО. У нас дві сусідні країни мають F-16 – Польща та Румунія. Тому, вірогідно, там. Але точніше скажуть самі ці країни напередодні саміту НАТО в Вільнюсі в середині липня.
Україні, за його словами, можуть дати десь від однієї авіаційної бригади, трьох ескадрильї F-16, 36 літаків, із додаванням згодом додаткових. Вони мають йти комплектами з'єднань, так само як давали танки. Загалом, Україні для вирішення завдань потрібно до 5-6 авіабригад, десь 180-200 літаків. Це амбітне завдання для нас і партнерів – знайти таку кількість машин і навчити персонал.
Не дарма "авіаційну коаліцію" очолили Нідерланди і Данія, які мають F-16, щоб назбирати на першу бригаду. Самі ці країни переходять на новіші моделі F-35. Відповідно частина їх літаків буде виведеною з бойового складу.
На засіданні Контактної групи з оборони України партнери запевнили про початок навчання українських пілотів на сучасних винищувачах, та про намір будувати "коаліцію винищувачів". Про це сказав міністр Резніков.
Коментарі