четвер, 04 червня 2020 06:10

"Вибори і без окупації бували конфліктні. А на Донбасі в людей на руках зброя"

Автор: FOCUS.UA
  Голова Центральної виборчої комісії Олег Діденко: ”У країнах розвиненої демократії можна без паспорта отримати бюлетені. Коли їм кажеш: ”Можуть же бути зловживання”. Вони дивуються: ”Як?”
Голова Центральної виборчої комісії Олег Діденко: ”У країнах розвиненої демократії можна без паспорта отримати бюлетені. Коли їм кажеш: ”Можуть же бути зловживання”. Вони дивуються: ”Як?”

— Недавно були в Норвегії. Там молодіжні крила партій проводять шкільні вибори. Дітям доносять розуміння, що вибори важливі. Такі практики хотілося б використовувати і в нас. Сформувати виборчу культуру, — розповідає голова Центрвиборчкому 40-річний Олег Діденко.

Він очолює ЦВК із жовтня 2019-го.

На місцевих виборах восени можна буде змінити місце голосування, воно не залежатиме від реєстрації. Це стосуватиметься і переселенців із Криму та Донбасу. Більшість експертів схвально оцінюють таку зміну. Як це вплине на процес виборів? Чи не побільшає порушень?

— Верховна Рада в законі передбачила запобіжники від зловживань. Змінити адресу голосування можна в міжвиборчий період і протягом перших п'яти днів виборчого процесу. Тобто — коли ще немає кандидатів. Далі виборчу адресу міняти не можна. Це реально зробити не частіше, як раз на 180 днів — двічі на рік.

Початок виборчої кампанії мають оголосити в липні. Країна готова до них фінансово, організаційно та законодавчо?

— По кожному з цих напрямків є проблеми. На фінанси вплинула ситуація з коронавірусом і карантином. Із грошей, які були закладені в держбюджеті на підготовку до місцевих виборів, вилучили більшу частину — майже 1,2 мільярда. Лишився мільярд. У деяких народних депутатів є розуміння проблеми та думки разом із Кабміном повернутися до цього питання напередодні виборів. Хочуть знайти гроші.

Через брак фінансів не зможемо оновити інформаційно-­аналітичну систему "Вибори" під нове законодавство. А це необхідно, бо ухвалили Виборчий кодекс і процес проходитиме за новою системою. Не можемо розгорнути регіональні представництва ЦВК. А вони покращили б організацію.

Серед організаційних найбільша проблема — це незавершеність адміністративно-територіальної реформи. Вона перейшла у стадію примусового формування громад, коли Кабмін має право визначити межі їх територій і центри. Процес триває. Також планують переглянути межі районів. Це все впливає на підготовку до виборів.

Доопрацювання потребує Виборчий кодекс. Під час роботи над законом частині про місцеві вибори приділили найменше уваги. Є багато неузгоджених моментів. У Раді зареєстрований законопроєкт для відповідних змін. Але часу залишається все менше.

Як на підготовку виборів вплинув карантин?

— Через пандемію урізали фінансування. Посилилася невизначеність. Не знаємо, що буде восени. Якщо матимемо ситуацію легкої загрози, доведеться вживати заходів для захисту життя і здоров'я виборців, членів комісій. Потрібні дезінфекційні й засоби індивідуального захисту, дистанція. А можливо, виникне реальна загроза для життя громадян. Тоді це стане підставою для запровадження надзвичайного стану і перенесення виборів. Але це вирішуватиме не ЦВК.

Чи вистачить коштів, які залишилися, на проведення виборів?

— Мільярда гривень вистачить на всі організаційні заходи, крім оплати праці членів комісій. Це — найбільша стаття витрат. На неї закладали 1,2 мільярда гривень. Буде складна нова виборча система і, можливо, триватиме карантин. В таких умовах відмовлятися від фінансування членів комісій неправильно.

Деякі народні депутати висловлюють думку, що місцеві організації партій і кандидати забезпечать роботу комісій. Будуть змушені знайти волонтерів. За міжнародними стандартами і за нашим законодавством, члени комісій не можуть фінансуватися від партій. Комісії мають бути незалежні.

Скільки членів комісій усіх рівнів працюватимуть на місцевих виборах?

— До 600 тисяч.

У парламенті планують зменшити грошову заставу для участі у виборах удев'ятеро. ­Рахуватимуть так: чотири мінімальні зарплати на кожні 90 тисяч виборців. Що це дасть? І чи не буде так, що на міського голову претендуватимуть 40 осіб?

— Розумію складність цього питання. З одного боку, є необхідність забезпечити доступність кандидатам до участі у виборах. А з другого — убезпечитися від зловживань.

Кандидатів може бути настільки багато, що не зможемо виготовити бюлетень. Або його надрукують таким шрифтом, що неможливо прочитати. Маємо знайти баланс. Це повноваження Верховної Ради.

Постійно виринає тема виборів на окупованих територіях Донбасу. Як часто звертаються до вас за консультаціями щодо них?

— Зараз немає передумов для організації виборів на цих територіях. По-перше, є закон: на тимчасово окупованих територіях вибори не організовують і не проводять. По-друге, як можна організовувати щось там, де не діють органи влади України?

Такі заяви роблять в Офісі президента.

— Вони спрямовані насамперед на повернення тимчасово окупованих територій під контроль України. Для проведення виборів треба гарантувати безпеку, відновити контроль над державним кордоном. Усі українці хочуть, щоб місцеві вибори відбулися на всій території країни. Але спершу ці регіони треба звільнити. Вибори в Україні й без окупації бували конфліктні. А на цих територіях у людей на руках зброя. Ризиків значно більше.

Крім того, там треба відновити роботу органів влади України, судів, правоохоронців, банків, засобів масової інформації. Політичні партії мають організувати роботу осередків.

Проблемою залишається підкуп виборців. Кандидати щоразу знаходять оригінальніші способи обійти закон. Але за весь час кілька людей отримали покарання. Чому?

— Підкуп виборців — це злочин, який важко зафіксувати і довести. Бо немає потерпілої сторони. Втрачає тільки суспільство. А для багатьох виборців він є нормою. Доки це не зміниться, боротися важко.

Нещодавно Міністерство цифрової трансформації заявило, що вони розробляють систему електронних виборів. Коли можна буде голосувати по інтернету? Чи підходить ця система Україні?

— До цієї справи треба підходити ­обережно. В Україні особливі ризики. Є військова ­агресія Росії. Можемо очікувати втручання в систему виборів, коли йдеться про інтернет-голосування. Люди голосують невідомо де і під чиїм контролем.

До нашої розмови в медіа з'явилася інформація, що ви й інші члени комісії за квітень отримали зарплати від 244 тисяч до 361 тисячі гривень. Це достовірна інформація?

— Тут є і правда, і неправда. Інформація пішла така, що ЦВК отримали зарплати в обхід закону (на період карантину Верховна Рада обмежила зарплати чиновників до 10 мінімальних зар­плат — 47 230 грн. — ГПУ). Та ми жоден закон не порушили. Рада передбачила обмеження заробітної плати, але вони не поширюються на виплату допомоги на оздоровлення, відпускні, лікарняні. Ну і закон проголосували 18 квітня. А набув чинності ще пізніше. Заяви про відпустку й оздоровлення деякі члени комісії писали ще тоді, коли й розмов про цей документ не було.

Розумію реакцію людей. На фоні загальної ситуації у країні це виглядає некоректно. Тут питання стоїть ширше — Україні потрібен незалежний Центрвиборчком чи ні. Якщо не буде чесних виборів, чесної влади, судів, правоохоронної системи, то не буде нічого. Це показує і світова практика.

Одноголосно підтримали 16 членів комісії

Олег Діденко працює в Центрвиборчкомі з 2014 року. Тоді його уповноважувала партія "Удар". 2019-го — "Слуга народу". Його кандидатуру на посаду голови ухвалили одноголосно 16 членів комісії.

За фахом — юрист. Закінчив юридичний факультет Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича й Інститут публічного управління та адміністрування Національної академії державного управління при президентові.

Був помічником-консультантом народних депутатів. Зокрема, Давида Жванії, Романа Безсмертного, Миколи Катеринчука. Працював у Центральному виконавчому комітеті Народного Союзу "Наша Україна". Займався приватною юридичною практикою.

Родом із міста Снятин на Івано-Франківщині. З 2002 року живе в Києві. З дружиною ­Юлією мають сина Захара. Захоплюється риболовлею, футболом, виготовленням корпусних меблів. Не їсть м'яса. Першу автівку "Деу Ланос" купив в кредит у 23 роки, коли отримав права. Нині в декларації вказав "Ауді К'ю 7".

Виборець повинен обрати партію і депутата

Нова виборча система передбачає, що до Верховної Ради Криму, обласних і міських рад із населенням понад 90 тисяч жителів депутатів обиратимуть за пропорційною системою з відкритими списками. Виборець повинен обрати партію і депутата з цієї партії. Мандати отримають місцеві організації партій, які подолали бар'єр у 5%.

Вибори до районних, міських, селищних, сільських рад із населенням до 90 тис. осіб відбуватимуться за багатомандатною мажоритарною системою. Від одного округу будуть обрані від двох до чотирьох кандидатів, які отримали найбільшу підтримку.

Щоб стати головою села, селища чи міста з кількістю виборців до 90 тис. осіб, достатньо набрати на один голос більше від кандидата, який посяде друге місце.

Для перемоги на виборах мера великого міста необхідно або набрати 50% плюс один голос в першому турі, або перемогти опонента у другому.

Зараз ви читаєте новину «"Вибори і без окупації бували конфліктні. А на Донбасі в людей на руках зброя"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути