— 20 років я боровся, щоб розповісти правду про загибель Юрія Гагаріна, — заявив днями космонавт 79-річний Олексій Леонов. — В офіційному висновку написали, що літак Гагаріна зробив різкий маневр, пов'язаний із відворотом, увійшов у штопор і зіштовхнувся із землею. Екіпаж загинув. Це нісенітниця.
Юрій Гагарін загинув 27 березня 1968 року о 10.31. Того ранку здійснював тренувальний політ з інструктором, командиром полку Володимиром Серьогіним літаком МіГ-15 Н. Це сталося через 13 хв., як вони здійнялися в небо з аеродрому в підмосковному Щолкові. Офіційну версію трагедії опублікували наступного дня. Під час польоту змінилася повітряна обстановка — без подробиць як. Тож екіпаж зробив різкий маневр, але зірвався в штопор — некерований рух за спіраллю. Льотчики намагалися вивести машину в горизонтальний політ, але не впоралися. Машина врізалася в землю біля села Новосьолове Кіржацького району Володимирської області — приблизно за 65 км від аеродрому. Екіпаж загинув. Уранці наступного дня на гілці знайшли клаптик льотної куртки Гагаріна з талонами на харчування. А невдовзі — гаманець із водійськими правами та фотографією конструктора Сергія Корольова.
Урядова комісія, що вела розслідування, зібрала 29 томів справи. Фахівці склали до найдрібніших частин корпус розбитого літака. Це дозволяло максимально точно визначити всі пошкодження та причини аварії. Проте через півроку після початку роботи із Кремля надійшов наказ — "справу" про загибель Юрія Гагаріна і Володимира Серьогіна закрити, комісію розпустити, документи засекретити. Остаточного офіційного висновку не озвучили. Через це з'явилися багато неофіційних версій аварії. Зокрема, що Гагаріна викрала іноземна розвідка, що пілоти були п'яні й не впоралися з керуванням. Були й фантастичні. Наприклад: літак першого космонавта зіштовхнувся з летючою тарілкою.
Леонов каже, що отримав доступ до розсекречених матеріалів цієї комісії.
— Насправді все було інакше, — стверджує Олексій Архипович. — 27 березня 1968 року під час пілотування літака з екіпажем Серьогін-Гагарін у цьому ж районі несанкціоновано опинився інший літак Су-15, що здійснював політ з аеродрому "Жуковський". При цьому льотчик порушив режим, спустився до висоти 450 метрів — а я це знаю, бо розмовляв зі свідками — на форсажі (розгоні до надзвукової швидкості. — "ГПУ) пішов на свій ешелон і на відстані 10-15 метрів у хмарах, пройшовши поряд із Гагаріним, перевернув його літак, загнав у штопор, точніше, у глибоку спіраль на швидкості 750 кілометрів на годину. Літак Гагаріна здійснив півтора витка й на виведенні зі штопора зіткнувся із землею.
Причина того, що сталося, вважає Леонов, — недбалість.
— Таємниці в цьому немає, а є нехлюйство і порушення режиму польотів. Я хотів би, щоб і сім'я Гагаріна знала правду про загибель.
Який пілот вів Су-15 і винен у катастрофі, Олексій Архипович не каже:
— Мені дали можливість оголосити про справжню причину за умови, що я не назву ім'я льотчика, якому зараз за 80 років і стан здоров'я якого тяжкий. Я дав слово.
Коментарі
53