середа, 05 грудня 2018 15:10

Верхній одяг обов'язково підв'язували поясом. Без нього наряд вважався непристойним

Панталони на території України з'явилися у XVIII столітті

У ХVII столітті центром європейської моди стає Франція. Тренди звідти проникають в українські міста. Виникає традиція змінювати одяг частіше, ніж він зношується. Селяни ж консервували середньовічні його елементи.

На вбрання Центрального Лівобережжя вплинуло козацтво. Вони часто носили святковий трофейний одяг. Привозили його з походів на турків. Брали і готові речі, і тканини. Шили пишні жупани, делії – каптани з хутром, кунтуші – яскраво розшиті накидки нижче коліна.

Козак, який хотів виглядати пишно, надягав сорочку зі штаньми, жупан, кунтуш, а зверху ще плащ. Ця багатошаровість цінувалася на Сході, була ознакою знатності. Але в Туреччині існували правила: кому що можна одягати. Козаки ж почували себе вільно в цьому. Хоча у ХV–ХVІ століттях вони одягались бідно. Могли мати штани й жупан на голе тіло. Сорочка була не в усіх.

Про вплив ісламського Сходу на одяг свідчить прямий крій. Він давав козакам змогу легко піднімати руку в жупані. Рукави – подовжені, в лікті – вільні. Застібки – у вигляді вузликів і петель. Верхній одяг обов'язково підв'язували поясом. Без нього наряд вважався непристойним.

  Галина КОКОРІНА, 60 років, історик моди. Народилась 11 квітня 1958-го у Ташкенті в родині інженерів. ”Батько – з українського села на Уралі. Вважав себе українцем, знайшов коріння під Харковом. Мама – із Саратова. Вони зустрілись у текстильному інституті в Москві”. 1960-го сім’я переїхала до Києва. Отримала вищі освіти – технолога-конструктора і мистецтвознавця. Викладає історію моди у Київському національному університеті технологій та дизайну. Займається реконструкцією історичного костюма. Виготовляє біжутерію. ”Після Чорнобиля купили хату в селі в Черкаській області, де чистіше. Почала збирати давні вишиті сорочки й керсетки у місцевих жінок”. Улюблена книжка – «Сага про Форсайтів» Джона Голсуорсі. Одружена, має сина. Живе в Києві. На фото: Історик моди Галина Кокоріна показує реконструкцію карпатського верхнього одягу – гуні. Її виготовили студенти Київського національного університету технологій та дизайну. Гуня мала фальшиві рукави, шили її з грубої вовняної тканини
Галина КОКОРІНА, 60 років, історик моди. Народилась 11 квітня 1958-го у Ташкенті в родині інженерів. ”Батько – з українського села на Уралі. Вважав себе українцем, знайшов коріння під Харковом. Мама – із Саратова. Вони зустрілись у текстильному інституті в Москві”. 1960-го сім’я переїхала до Києва. Отримала вищі освіти – технолога-конструктора і мистецтвознавця. Викладає історію моди у Київському національному університеті технологій та дизайну. Займається реконструкцією історичного костюма. Виготовляє біжутерію. ”Після Чорнобиля купили хату в селі в Черкаській області, де чистіше. Почала збирати давні вишиті сорочки й керсетки у місцевих жінок”. Улюблена книжка – «Сага про Форсайтів» Джона Голсуорсі. Одружена, має сина. Живе в Києві. На фото: Історик моди Галина Кокоріна показує реконструкцію карпатського верхнього одягу – гуні. Її виготовили студенти Київського національного університету технологій та дизайну. Гуня мала фальшиві рукави, шили її з грубої вовняної тканини

Жіночий костюм Середнього Подніпров'я у часи козаків не має східних елементів. Була стара традиція прямої сорочки. Поверх неї одягали плахту. Головний убір – очіпок і намітка, тобто дов­га тканина, якою обгортали голову.

Жіночі східні костюми відрізнялись від європейських наявністю штанів. Це, скоріше, данина традиції костюма кочівників. Найімовірніше, жінки їздили верхи. Крім того, жінка без штанів – більш вразлива для чоловіка. Йдеться про сексуальне насильство і можливість необережно показати свої принади. Мусульманки прикривали штани верхнім вільним одягом.

Перше спіднє у вигляді панталонів в українських містах з'явилось у XVIII столітті. У селах його почали носити значно пізніше, коли одяг з'явився у крамницях.

До 1960-х сільські жінки не носили спіднього. Під час місячних сиділи вдома. Вважалося, що спіднє спричиняє застої. Було нормальним, коли всі близькі знали, у якому фізіологічному стані жінка. Якщо у дівчинки почалися менструації – її можна видавати заміж. Все село знало, вагітна господиня чи ні.

Замовляти готовий одяг почали у ХІХ столітті, як і в Європі. Тоді завели метричну систему. Кравці зробили сантиметрову стрічку. Стали знімати мірки. Французькі кравці приїжджали до Росії й України заробляти. Частина місцевих умільців працювали, як деякі українські дизайнери зараз. Купують нові колекції в італійських бутіках, розпорюють, роблять точні викрійки і пристосовують до нас.

Перебільшуємо значення і кількість вишивки у традиційному народному костюмі. У повсякденному одязі селян її майже не було. У 1920–1930 роках почали культивувати яскраву вишивку під впливом стилю модерн.

З'явились нові барвники, кольорові нитки стали доступними. Це пов'язано з тим, що після жовтневого перевороту виникла ідея відмовитись від моди як буржуазного явища. Постало питання: що носити? Повернулись до народного крою.

З 1900 років українська міська мода є європейською. Нагадує французьку – стриману й консервативну, без епатажних форм. Переважає індивідуальне пошиття, бо не вистачає фабрик із виготовлення готового одягу. У Києві їх було три. Під час Другої світової війни дві з них згоріли. Після цього стали відкривати профтехшколи, де вчили шити.

Зараз ви читаєте новину «Верхній одяг обов'язково підв'язували поясом. Без нього наряд вважався непристойним». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути