вівторок, 21 листопада 2017 13:10

Підібрав дівчині "Мерс" на день народження – тисчонка євро всього

На вільнюському авторинку "Гарюнай" українці купують "євробляхи"

– Автомобили там, конечно, как новые стоят, – каже таксист, доки ландшафт зі старих будинків із червоною черепицею центрального Вільнюса змінюється на радянські панельки передмістя. – Те машины чистенькие просто, их прямо там и отмывают. А вот как у них дела под капотом – каждый раз лотерея. Одним покупателям везет, другие – страдают.

Після останніх кварталів радянської забудови з-за невеликого лісу виринають дві широкі й високі труби – наш орієнтир. Це теплова електростанція. Авторинок – за сотню метрів від неї. ­Залишається пройти повз дешевий мотель і магазин секонд-хенду – і я на місці.

Тут просторо й холодно. Під ногами – калюжі, часто – гравій чи пісок. Ближче до траси з тимчасових магазинів продають шини, диски й мастила й нервово реагують на фотозйомку. З другого боку – густий ліс. Посередині рівними рядами стоять блискучі авто, між якими повільно походжають люди, здебільшого чоловіки.

Покупців тут важко назвати заможними. Є й кілька підозрілих груп чоловіків у чорних шкірянках. Часто чути російську мову – очевидно, це не литовці.

  На ринку ”Гарюнай” у столиці Литви Вільнюсі одночасно продаються до п’яти тисяч автомобілів. Протягом дня на ньому купують десятки моделей 10–15-річних іномарок
На ринку ”Гарюнай” у столиці Литви Вільнюсі одночасно продаються до п’яти тисяч автомобілів. Протягом дня на ньому купують десятки моделей 10–15-річних іномарок

Заповнене автівками поле сіткою розділене на сектори. За кожен відповідає певна компанія. Якась везе автомобілі з Франції, інша – з Німеччини, що видно по номерах. Хтось займається дорожчими автомобілями, хтось – продає дешеві. Однак усі під лобовим склом прикріпляють листок формату А4 з однотипною інформацією: марка й модель машини, рік випуску, пробіг, технічні особливості, ціна й номер телефону продавця. Самих продавців на "Гарюнаї" часто немає, у маленьких вагончиках – порожньо. Покупців не зазивають і товар не розхвалюють – відвідувачі добре знають, навіщо прийшли. Тихо. Тільки де-не-де чути гуркіт заведеного мотора. Це потенційний покупець оглядає товар.

Більшості автівок – 10–15 років, усі легкові: від Volkswagen Passat до Lexus CT, від Opel Astra – до Mercedes-Benz GLK. Коштують переважно від 3 до 7 тис. євро. Найдорожче з побачених авто – дворічний Mini Countryman за 14,9 тис. євро. Найдешевший – Suzuki Wagon R 1998 року випуску з пробігом 130 тис. км. За нього просили 1190 євро.

Коли розглядаю Suzuki, підходить лисий чоловік, на вигляд років 50, у кепці, старих джинсах і вітрозахисній куртці.

– Я – Мар'ян, продавець, – представляється російською. – Цікавить машинка?

Дивуюсь, що такий малий пробіг за майже 20 років.

– Мало використовували її, тому добре збереглась, – каже. – А ви собі чи друзям шукаєте?

Розумію, що журналісту тут навряд щось розкажуть. Тому озвучую легенду: з Києва, шукаю автівку для себе й переживаю, чи не куплю "кота в мішку".

– Гарантії тут ніхто, звичайно, не дає. Нам же теж не дають, коли ми їх у німців беремо. Так, машина не нова. Дивись під капот, вивчай. Цікаво – бери ключа, накрутиш пару кіл довкола ринку й вирішиш.

– Ще питання з документами цікавить. Як у Києві їздити, щоб проблем не було?

– Пиши телефон, – Мар'ян бере в мене папірець і, поклавши на капот виставленої на продаж Audi, записує литовський номер телефону. – Є тут одна фірма надійна, двох українців сьогодні туди відправив. Півгодини – і вирішиш усі питання. Працювали і з киянами, і з Одесою, й зі Льво­вом, і з Кривим Рогом.

– А що ж відбудеться?

– Зареєструємо автомобіль на литовсько-українську фірму. Випишемо довіреність на твоє ім'я на 10 років – і їзди собі, де хочеш і як хочеш. Казатимеш, що ти – позаштатний працівник нашої компанії, рекламний агент. Цього ніхто не перевірятиме. І все, жодного розмитнення.

До нас підходить чоловік у потертій сірій куртці. З кількаденною щетиною на обличчі.

– Чую, ви з Києва. Я також, – втручається в розмову. – Учора намагався через Білорусь із машиною проїхати – нуль. Митники зупинили.

– Як зупинили? – Мар'ян, який досі говорив тихо й спокійно, раптово вибухає. – Та пошли на*** їх! Їм-то яка справа?

– Сказали, тільки литовець може проїхати.

– Де це записане? На основі чого? Ти їм що, довіреність показав? А не треба показувати нічого! – чоловік зривається на крик. – Кажи завжди: мені людина, яка живе в Києві або у Вільнюсі, дала машину. Довіреність у Білорусі не треба. У мене було чимало таких конфліктів і з білорусами, і з литовцями. Придумають х**ню якусь – і хочуть грошей здерти. Знаю я їхні такси: 10 євро в литовців, 10 баксів – у білорусів. Відповідаю їм: "Мужики, почекайте, за 15 хвилин я з журналістами приїду – ви інтерв'ю дасте про те, на основі чого затримуєте". І вони швидко відстають. Так і ти: затримали – закрий машину, піди в кафе й сиди там. Їм скоро набридне стояти на холоді й відчепляться. Трохи нахабніше треба з ними.

Питаю, скільки всього коштуватиме купити авто через Мар'яна. До вказаної під лобовим склом ціни треба додати 150 євро за довіреність від нього, 43 євро – за литовські номери, 7 – за страховку й зо 20 – за техогляд.

  Продавець ”євроблях” Мар’ян на вільнюському авторинку записує номер телефона,  ”за яким усе можна вирішити”
Продавець ”євроблях” Мар’ян на вільнюському авторинку записує номер телефона, ”за яким усе можна вирішити”

Загалом 270 євро, – каже Мар'ян. І можна роками їздити Україною й світом, не платячи за дороге розмитнення автівки. Без гарантій, за сірою схемою – але дешево.

За цією чи подібною схемою з Литви в Україну завезли десятки тисяч автомобілів. Їх називають "євробляхами". Вони фактично перебувають в Україні й належать українським власникам, але їздять на іноземних номерах. Проти них висловлюються і політики, й офіційні продавці автівок, і частина водіїв. Адже це – невідомий стан машини, яку купуєш. Але ж де в Україні можна знайти 15-річний Mini Cooper за 2900 євро чи річну Honda Civic за 4850? З одного боку, це протест проти високих цін на авто в Україні. З другого – маневри за межі законності.

У Литві про українські пристрасті майже не знають.

– Чув про такий бізнес. Але думав, пару десятків автівок продали – і по всьому. Справді тисячі машин? – дивується редактор відділу розслідувань литовського онлайн-видання 15min.lt Шарюнас Черняускас.

– Ми цією темою не займались, – каже Вайдотас Бенішюс, редактор у найбільшому інформагентстві країни Baltic News Service. – Чув лише нарікання литовських водіїв, що через цей потік машин страхові компанії підняли ціни. А ще доходили чутки, що на авторинку в Каунасі (друге за величиною місто Литви. – Країна) є жінка, на яку вже тисячі автівок зареєстровано. Але до неї в нас руки поки що не дійшли.

З цією жінкою знайомий киянин, покупку якого не пропустили білоруські прикордонники. Відходимо від Мар'яна, й Олексій – так він назвався – розповідає подробиці свого життя. Чотири останні роки воно тісно пов'язане з литовськими авторинками.

– Молдованка вона. Автівок має стільки, як арабський шейх, – сміється Олексій. – Знайшла свою нішу.

На авторинку в Каунасі машини коштують у середньому на 200–500 євро дешевше, ніж тут – за його словами. Бо туди товар везуть поромом зі Скандинавії. Це швидко й дешево. Щоправда, оскільки клімат у Фінляндії й Швеції вологіший за німецький, технічний стан автівок буває гіршим за "гарюнайські".

– Є там майданчик, де весь товар – до 800 євро. Барахолка така собі, як наші магазини "Все по 3 гривні", – каже Олексій. – Але й серед купи лахміття можна знайти щось пристойне.

Дістає з кишені смартфон і показує телефонний номер, підписаний "Лит, Оф Фирм":

– Ця каунаська фірма за 30 євро зробить усе те саме, що цей Мар'ян – за 150. І все легально.

Що Олексій робить із купленими авто? Виявляється, має в Києві невелику службу таксі. Всі її машини – на литовських номерах.

– Першу купив 2013-го. Потаксував рік, тоді доплатив і обміняв на ­дорожчу. Згодом заробив на кілька інших таких автівок. Тепер маю вісім "литовців", і ось приїхав іще за двома. Звичайно, не завжди отримуєш те, до чого готувався. Але за чотири роки серйозних проблем із цими машинами не було.

Руки чоловіка – брудні й недоглянуті. Він не схожий на бізнесмена навіть середньої руки. Скоріше, тільки почав виходити в прибуток. На екрані телефону видно, що напередодні Олексій дзвонив у каунаську фірму кілька разів.

– Якраз про оформлення домовлявся, – пояснює. – У дівчини день народження скоро, пригледів їй "Мерс" – тисчонка євро лише. Купив, доїхав до кордону – а там білоруські митники й зупинили.

На прощання Олексій ділиться планами їхати на Київ через Польщу. Так шлях на третину довший, дорога гірша, однак митники – поблажливіші.

Кафе на авторинку запахами, інтер'єром і меню нагадує радянську їдальню. Порція розсольнику коштує 1,5 євро, макарони з підливкою – 1 євро. Це дуже помірні для Литви ціни.

– Звичайно, так собі той Nissan. Але за півтори тисячі, на більше і сподіватися гріх, – каже російською жінка з пишним світлим волоссям чоловіку. Стоять із підносом у черзі. – Буде на чому моркву з городу возити.

– Наступного року, може, купимо тут синові недороге щось, – відповідає той.

З-за столу біля вікна долинає російська з білоруським акцентом. Троє чоловіків-продавців обговорюють результати робочого дня.

– Шкода, російський ринок прикрили. Виторг значно більший був. І казахи перестають їздити до нас. Сьогодні я хіба що на обід заробив, – каже один.

Росія кілька років тому запровадила норму: кожна продавана в країні модель автівки повинна мати сертифікат безпеки. Його видають після трьох офіційних краш-тестів. Оскільки більшість із наявних в асортименті "Гарюнай" авто вже знято з виробництва, проводити ці краш-тести нікому.

– Але добре, що українців навалило. Тепер вони нам касу роблять.

Сьогодні п'ять Toyota продав їм, –

говорить інший продавець.

Чоловіки піднімають келихи пива – за витривалість литовських Toyota. І за українців.

Поїздка автора до Литви відбулася в рамках проекту "Точне відображення Угоди про асоціацію Україна – ЄС в українських медіа". Його втілює польський Фонд міжнародної солідарності у співпраці з українськими ГО "Інтерньюз-Україна" й "Товариство Лева"

Зараз ви читаєте новину «Підібрав дівчині "Мерс" на день народження – тисчонка євро всього». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути