четвер, 23 грудня 2021 09:53

"Лежали на накрохмалених простирадлах і боялися поворухнутися"

Дружина Івана Миколайчука зустрічала гостей із чаркою і закускою

Уперше й востаннє батько відшмагав мене в сьомому класі. Щовесни в Бузковій ямі, закладеній іще родиною Кочубеїв у Диканьці, відбувається свято пісні. Це за 6 кілометрів від дому. Поїхав туди з друзями. Їхні старші брати дали спробувати пива, в яке додали горілки. Це була моя перша проба алкоголю. А потім під дощем ішли додому. Мій новий костюм був весь мокрий, а нові черевики за 9 карбованців – повні дорожньої глини.

  Юрій ГАРМАШ, 74 роки, кінооператор. Народився 22 лютого 1947-го в селі Ковалівка на Полтавщині. Мати була домогосподарка, батько працював директором школи та вчителем історії. Закінчив Всесоюзний державний інститут кінематографії. 1972 року почав працювати на Київській кіностудії імені Олександра Довженка другим оператором. Дебютував 1973-го оператором-постановником фільму ”Новосілля” режисера Василя Ілляшенка. Співпрацював з актором і режисером Іваном Миколайчуком над ”Вавилоном ХХ”. Вважає цю стрічку знаковою. Зняв понад 30 телевізійних і художніх фільмів. Заслужений діяч мистецтв України, володар ”Золотого скіфського оленя”, кавалер ордена ”За заслуги”. Майстер курсу фотохудожників у Київському національному університеті культури. 50 років живе у шлюбі з дружиною Валентиною Андріївною. Виховали трьох дітей. 49-річна Ярослава – бухгалтер, 47-річна Ольга – фармацевт, Дмитро, 33 роки, – продюсер Живе в Києві
Юрій ГАРМАШ, 74 роки, кінооператор. Народився 22 лютого 1947-го в селі Ковалівка на Полтавщині. Мати була домогосподарка, батько працював директором школи та вчителем історії. Закінчив Всесоюзний державний інститут кінематографії. 1972 року почав працювати на Київській кіностудії імені Олександра Довженка другим оператором. Дебютував 1973-го оператором-постановником фільму ”Новосілля” режисера Василя Ілляшенка. Співпрацював з актором і режисером Іваном Миколайчуком над ”Вавилоном ХХ”. Вважає цю стрічку знаковою. Зняв понад 30 телевізійних і художніх фільмів. Заслужений діяч мистецтв України, володар ”Золотого скіфського оленя”, кавалер ордена ”За заслуги”. Майстер курсу фотохудожників у Київському національному університеті культури. 50 років живе у шлюбі з дружиною Валентиною Андріївною. Виховали трьох дітей. 49-річна Ярослава – бухгалтер, 47-річна Ольга – фармацевт, Дмитро, 33 роки, – продюсер Живе в Києві

Мій шлях у кіно почався 1955 року, коли я вперше побачив апарат і фотографа. Той приїхав із Полтави в наше село робити групові шкільні портрети. На знімках усі в піонерських галстуках, а я – у вишиванці. Якось виклав це фото у фейсбук. Питали, чи я вже тоді був націоналістом?

У школу пішов навчатися на рік раніше. Мій зошит був підписаний – "учня 0-го класу".

Одного ранку побачив, як мати з батьком стоять напружені біля радіо. Щось говорив диктор Левітан. Коли ж зайшов у клас, то на величезному портреті Сталіна, що був на стіні, висіли чорні траурні стрічки. Вчителька Марія Іллівна сказала: "Встаньте, діти. Сьогодні помер наш великий батько Йосип Сталін. Давайте поплачемо". Хтось сопливим носом шмаркає. Вдруге, втретє повторила. Якась із дівчат у кутку нарешті схлипнула. Її підхопила інша, потім третя, тоді хтось із хлопців. І раптом 20 учнів заходилися плакати.

Нові черевики за 9 карбованців були повні дорожньої глини

У школі мріяв стати авіаконструктором. Брат уже займався фотографією, пройшов конкурс на Харківській студії телебачення, яку щойно відкрили. Став працювати телеоператором, вступив у ВДІК на заочний. Коли приїздив до нього, бачив фотожурнали, книжки про кіно, його власні знімки. І мрія змінилася. Батьки подарували перший фотоапарат.

Для вступу у ВДІК потрібно було мати два роки стажу на телебаченні чи кіностудії. Усі дивувалися, що я із золотою медаллю нікуди не вступив. Натомість приїхав до Харкова працювати в ляльковому театрі освітлювачем і суфлером. Потім був помічником режисера на Харківській студії телебачення, працював на зйомках фільму "Тореадори з Васюківки".

На вступних іспитах не набрав потрібної кількості балів. Але пощастило наступного року. Потрапив у майстерню оператора Бориса Волчека. Закінчив інститут з червоним дипломом.

Із Сергієм Параджановим познайомився випадково. Після третього курсу їхав на виробничу практику на кіностудію імені Олександра Довженка. Товариш попросив передати Параджанову свій сценарій. Піднявся я на сьомий поверх, хтось відчинив двері двокімнатної квартири, провів до Параджанова. Він лежав на ліжку – погано почувався того дня. Ті 10 хвилин розмови з ним стали знаковими в моєму житті.

Раптом 20 учнів заходилися плакати

Домовилися, що після захисту дипломної роботи працюватиму другим оператором на зйомках фільму "Пропала грамота". Захистився в жовтні 1971-го. 7 листопада одружився. Після весілля "загуляв". На кіностудії в Києві мав бути у грудні, а приїхав за місяць. Місце вже було зайняте. У гуртожиток не поселили. Кілька ночей провів на залізничному вокзалі. Згодом влаштували на Печерську. Господиня, генеральська вдова, мала особняк, де жила з єдиною донькою. Мені відвели напівпідвальне приміщення, де звучала "музика" каналізаційних труб. Ліжко – панцерна сітка, яка розтягувалася до цементної підлоги, коли лягав. Мене попередили, що господиня не повинна знати, що я одружений, бо мала плани на мене: її донька була незаміжня. Дорогою до маєтку обручку доводилося знімати.

Автор: фото надав Юрій ГАРМАШ
  Оператор Юрій Гармаш (ліворуч) заїхав у гості до режисера Сергія Параджанова у Тбілісі після завершення роботи над фільмом ”Петля” 1984 року
Оператор Юрій Гармаш (ліворуч) заїхав у гості до режисера Сергія Параджанова у Тбілісі після завершення роботи над фільмом ”Петля” 1984 року

На мій день народження, 22 лютого, дружина, ще студентка Полтавського будівельного інституту, вирішила приїхати в Київ. Повести її до себе не міг. Винайняв напівлюкс за 4,5 карбованця на добу в готелі "Київ". Прожили там два дні. А ввечері третього адміністраторка каже: "Заїзд іноземців. Виселяйтеся". Темно, снігопад, буксують тролейбуси на Хрещатику. Куди йти серед ночі?

І тут я згадую про Параджанова. Приїжджаємо. Відчинив, запросив до столу, за яким сиділа компанія друзів. Нам наливають. Підловив Параджанова на кухні. Попросив допомогти влаштуватися в готелі. Раптом він бере швабру, йде у спальню мити підлогу. Після чого каже: "У нас у гостях молода пара. Ви продовжуйте гуляти й пити, а молодят попрошу йти відпочивати".

Біля ліжка стояв віденський стілець, а на ньому дві вази: менша – з лісовими фіалками, в більшій лежав виноград, фрукти й розламаний навпіл гранат. Це в лютому! Ми на накрохмалених простирадлах боялися поворухнутися, бо здавалося, що всі чутимуть. І тут голос Параджанова: "Ви не даєте відпочивати молодятам. Збирайтеся, приходьте завтра". І ті пішли.

На практику попросився на Одеську кіностудію. Перед цим гостював у батьків у селі. Коли приїхав у полтавський аеропорт, виявилося, що літаки до Одеси скасували, бо почалася епідемія холери. Зателефонував в інститут. Перенаправили до Києва. Працював на зйомках фільму "Захар Беркут" режисера Леоніда Осики й оператора Валерія Кваса.

Раніше за кордоном шукав джинси. А тепер купую сир і вино

Якось підійшов до мене на студії режисер Василь Ілляшенко, який мав потяг до поетичного кінематографа. Хотів подивитися мої роботи. Я показав кінозамальовки, які робив під час зйомок телефільму "Довіра" в селі Циблі Переяслав-Хмельницького району на Київщині. Режисер тієї стрічки сказав що це непотріб. Я образився. А Ілляшенко після перегляду потиснув руку: "Будеш у мене оператором "Новосілля".

Після цього запросив у фільм "Серед літа". Головні ролі виконували Богдан Ступка й Костянтин Степанков. Там, у зображальному рішенні, я зробив основними кольорами жовтий і блакитний. Коли в Держкіно переглянули картину, запала гробова мовчанка. А потім заступник голови питає: "Чому так багато жовто-блакитного кольору?" Після цього мені рік не давали самостійної роботи.

"Вавилон ХХ" – найяскравіша стрічка в моєму житті. Це був перший фільм Івана Миколайчука як режисера. Зняли кінопроби. Наступного разу я попросив його підійти до камери: "Іване, іди глянь, я тут вибудував кадр". Відповів: "Юрку, ти бачиш так, як мене влаштовує".

Після цієї роботи Миколайчук запросив мене на картину "Така пізня, така тепла осінь". Наприкінці знімального процесу в нас із ним виник творчий конфлікт. На студії намагалися уникати один одного. Так тривало місяць чи два. Та одного дня зустрілися, обнялися і сказали: забули. Такий був Іван.

Запам'ятався високим, струнким, неймовірно красивим і харизматичним. Був добрий і гостинний. Піднімаєшся до квартири Івана з Марічкою, а господиня вже стоїть із чаркою та закускою. Те, що Іван не пив, маячня. Вони з дружиною часто збирали в себе гостей. Був період, коли йому не давали знімати або не затверджували на роль. Мав стресові ситуації. Можливо, тому так рано помер.

Швидко отримав вищу категорію. Платили 250 карбованців і ще за кожну картину гонорар. За нього можна було купити старе "Жигулі". Більше почали заробляти, коли перейшли з державного кінематографа на приватні студії.

Автор: фото надав Юрій ГАРМАШ
  Юрій Гармаш (праворуч) був оператором стрічки ”Водолаз-2”, яку знімали в Одесі 1972 року. Ліворуч сидить режисер картини Володимир Хмельницький
Юрій Гармаш (праворуч) був оператором стрічки ”Водолаз-2”, яку знімали в Одесі 1972 року. Ліворуч сидить режисер картини Володимир Хмельницький

Першою моєю поїздкою за кордон була Угорщина, згодом – Чехія. Обов'язково викликали на партком і екзаменували: чи знаєш, коли був 24-й чи 25-й з'їзд Компартії, які теми розглядали на останньому пленумі ЦК КПРС?

Якось Параджанова викликали у ЦК КП. Повідомили, що посилають фільм "Тіні забутих предків" на фестиваль у Мар-дель-Плату в Аргентину. Спитали, кого він візьме з собою – Івана Миколайчука чи Ларису Кадочникову? Параджанов запропонував поїхати втрьох. Коли сказали, що не вистачає грошей, відповів: "Тоді можете взяти мені квиток в один бік". Після цих слів став невиїзним на довгі роки.

Раніше із закордонних поїздок привозив гостинці. З Китаю – пів валізи футболок і бейсболок, із Таїланду – вироби народних умільців. Обов'язково – джинси. А тепер за кордоном купую сир і кілька пляшок смачного вина.

Оператор – як наречена. Чекає, хто ж вибере

Оператор – як наречена. Чекаєш, хто ж вибере. А ніхто не запрошує. І думаєш: "Ось так "старою дівою" і проживу. Нарешті хтось пропонує. Погоджуєшся, хоч це може бути й нецікаво у творчому плані. За кілька днів починають сипатися замовлення, в ти вже "віддав серце іншій".

Не подобаються сучасні телепроєкти. Низькопробні й далекі від мистецтва. Але жити й заробляти треба. Я й сам таке знімав, коли в Україні кінематограф надовго впав. Змушений був працювати й у Росії – фільмував серіали.

Зараз я майстер курсу фотохудожників у Київському національному університеті культури і мистецтв. У першій моїй майстерні було шість студентів. Сьогодні вже майже 40. Цікаво спілкуватися з молодими. Але сумую за знімальним майданчиком.

Зараз ви читаєте новину «"Лежали на накрохмалених простирадлах і боялися поворухнутися"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути