вівторок, 25 травня 2010 19:05

Кропивницький не вмів виголошувати промов. Читав їх із папірця

Марко Лукич уважав, що без випивки акторові не можна. Після Емського указу про заборону українських спектаклів "кріпко заложив за галстук" і "кружляв" з горя цілий тиждень

Актор, режисер, педагог, співак, композитор, художник, антрепренер. Це все - Марко Кропивницький. Провів на сцені 39 років. Підрахували, що за цей час виходив грати в середньому кожного третього вечора. Його називають батьком українського театру. Він справді міг би сказати вслід за французьким королем:

- Український театр - це я!

Бо коли Кропивницький починав, український репертуар налічував із десяток п'єс - "Наталка Полтавка", "Сватання на Гончарівці", "Назар Стодоля", "Шельменко-денщик". Із таким репертуаром театр міг існувати лише у вигляді так званих "російсько-малоросійських" труп. А вже за кілька літ після появи на сцені Кропивницького з'явилися самостійні мандрівні театри, афішу яких повністю складали українські п'єси. І чи не більшість із них належала перу самого Марка Кропивницького.

У культурному просторі шантрапа "залишала після себе те, що залишає піхота після постою - самі лиш сортири"

До нього не було й театральних шкіл. В артисти йшли невдахи з інших професій - лабазники, прикажчики, солдати, перукарі. Часто-густо були неграмотними, тож наймали собі читця й за ним заучували ролі на слух. Ця братія звалася шантрапою. У культурному просторі "залишала після себе те, що залишає піхота після постою - самі лиш сортири", - казав Кропивницький. Він же набирав до театру інтелігентів. Було, брав молодих людей, які й не нюхали сцени. І вже за місяць показував першу виставу. А через рік з успіхом гастролював із ними по всій Російській імперії - від Тифліса до Петербурга й Варшави.


Звідки взявся такий чоловік? Сам уважав, що всім завдячує своїм батькам. Тато Лука Іванович служив на Херсонщині управителем маєтків Фундуклея та Кантакузена. Мав круту ковбойську вдачу, любив коней і випивку. З 15 років виходив битися сам проти трьох і не кинув цієї звички надалі. Край, де він жив, був ще мало освоєний. Сюди сходилися утікачі - кріпаки й гайдамаки, а під вікнами гуляли вовки. Мало хто з місцевих ходив без зброї.

Мати Капітоліна Іванівна - позашлюбна донька поміщиці й гусара. Кокетка й амазонка, також любила коней. Марко в неї був первістком. За переказом, народився вдома, в тата на колінах. Коли хлопцеві виповнилося 5 років, втекла до гусарського ротмістра. Батько взяв два пістолі й пішов до кривдника. Не застав того вдома. У дворі гуляли двоє дрохв. Він однією кулею застрелив обох. Промовисто глянув на лакея й пішов геть.

Коли Маркові виповнилося п'ять років, мати втекла до гусарського ротмістра. Батько взяв два пістолі й пішов до кривдника

Згодом Капітоліна розкаювалася. Вірила, що Бог простить її, якщо вона вихрестить побільше євреїв. А ті задарма не хотіли вихрещуватися. Просили щонайменше по 15 рублів за душу. Стільки Марко заробляв щомісяця, будучи столоначальником у Бобринці.

Перейняв від батька наполегливу круту вдачу, а від матері - майже жіночу вразливість. До кінця життя пам'ятав, як колись малим вигодував двох лисенят і дуже подружив із ними. Ті почали красти курей. Йому казали пристрелити звірят. А він не міг. Завозив далеко в степ і залишав, але вони поверталися. З горя й безвиході захворів, а коли одужав - лисенят уже не було.


Любив зброю й у юності навіть стрілявся на дуелі. До коней мав сентимент надзвичайний. У його "козацьких" спектаклях, якщо дозволяла обстановка, кавалерія була обов'язково. Приміром, якщо зі сцени був вихід у сад, то звідти запускали дев'ятеро вершників. У пожежників чи поліцейських наймали коней, які не боялися оркестру. Навіть на тісну сцену Кропивницький випускав бодай одного. Інколи це виглядало комічно. Наприклад, козак прощався з дівчиною й мчав на коні за куліси. А там - тісно, зад тварини залишався на сцені. Актриса тим часом - лицем до публіки - голосила:

- Мій соколе сизокрилий, де тебе шукати?

А в неї за плечима тим часом кінь махав хвостом.

Від батька Марко Лукич мав також іншу пристрасть, особливо в молоді літа, - випивку. Вважав, що акторові без цього не можна. Бо якщо граєш мільйонера, то й після вистави довго не можеш вийти з ролі. Щоб позбутися роздвоєності, шкідливої для психіки, треба випити. 1876 року, коли з'явився Емський указ про заборону українських спектаклів, Марко Кропивницький, як сам згадував, "кріпко заложив за галстук" і "кружляв" з горя цілий тиждень.

Та на сцені не дозволяв цього ні собі, ні іншим.


Усі, хто бачив Кропивницького, розповідали про його "богатирський зріст". Насправді ж був трохи вищим за середній. Одначе, в ролях - від Стецька до Отелло й Тараса Бульби - справляв враження масштабне. Московська преса писала: "Это какой-то оборотень!". Дивував тим, як швидко переодягався та гримувався, коли за вечір грав по дві-три ролі.

Однак дві прості речі йому не давалися: не вмів фотографувати, хоч дуже хотів навчитися, й виголошувати промов. Робив це лише з папірця або просто читав вірші замість них.

Популярність Марка Лукича та його театру за кращих часів була неймовірною. У Харкові студенти просили Кропивницького:

- Їдьте вже від нас, бо ми через ваші спектаклі всі свої подушки попродавали.

А в Одесі квитки "на Кропивницького" перепродували - 5 рублів за однорубльовий.


Марко Лукич мав успіх у жінок, хоч і зазнав із ними чимало нещастя. Перша його дружина Олександра Вукотич була актрисою, померла 1880-го. Народила трьох дітей мертвими. Потім усиновили Костю. Згодом той теж став актором.

Був у Кропивницького й син Павло - від актриси Любові Квітки.

Марко Лукич збирався одружитися з актрисою Антоніною Маркович, але цей бурхливий роман не склався.

На старість захопився філософією Шопенгауера й вірив, що люди дедалі більше звіріють

А 1887 року взяв дружиною лікарку Надію Гладущенко, з якою познайомився під час петербурзьких гастролей. Жили щасливо, мали трьох дітей - Володимира, Олександру й Ольгу. Усі згодом також пов'язали життя з театром.

На старість Марко Кропивницький захопився філософією Шопенгауера й вірив, що люди дедалі більше звіріють. Він грав на сцені, хоч це було важко через прогресуючу глухоту. Казав:

- Вуха мої навіки одняли в мене суфлера!

Бувало, заходив до перукарні, казав українською:

- Поголити!

Якщо його не розуміли, не повторював - виходив геть.



1840, 22 травня - Марко Кропивницький народився в селі Бешбайраки Херсонської губернії (тепер Кіровоградщина). Батько - зі старої шляхти, перші згадки про рід - 1583 року. Мати - дворянського походження, покинула сім'ю, коли Маркові було 5 років.

1856 - закінчив повітове училище в Бобринці (нині - райцентр на Кіровоградщині). Надалі ніякої освіти не одержав. Спробував вступати до гімназії, був вільним слухачем юридичного факультету Київського університету. Служив писарем у повітовому суді Бобринця. Одержував 3 крб на місяць. Скоро став столоначальником.

1864 - написав першу п'єсу "Микита Старостенко", згодом переробив її на "Дай серцю волю, заведе в неволю". Разом із поліційним чиновником Іваном Тобілевичем (Карпенко-Карий) організував театральний гурток у Бобринці. Там грала й мати Кропивницького.

1871, 13 листопада - дебютував у ролі Стецька у "Сватанні на Гончарівці" в одеському народному театрі, куди його взяли з окладом 175 крб на місяць. 1874 року створив українську трупу, їздив із нею до Петербурга.

1876 - вийшов Емський указ Олександра ІІ про заборону спектаклів українською мовою. 1881-го з'явився таємний циркуляр Міністерства внутрішніх справ: дозволяти українські вистави "по усмотренію" місцевої влади. А та перестраховувалася й давала дозвіл неохоче.

1882 - створив у Єлисаветграді Товариство українських артистів (Микола Садовський, Панас Саксаганський, Марія Заньковецька та інші, їх називали корифеями). Того ж року дістали дозвіл виступити в Києві. Успіх був такий, що Кропивницькому протягом 10 літ заборонили сюди їздити.

1886 - 1887 - тріумфальні гастролі Товариства в Петербурзі й Москві. Дві вистави показували спеціально для Олександра ІІІ. Цар забажав зустрітися з артистами. Їх переманювали на імператорську сцену. Це були останні сезони Театру корифеїв. Уже 1888-го вони розійшлися, Кропивницький створив нову трупу.

1889 - купив хутір Затишок під Куп'янськом на Харківщині. Через рік оселився там із сім'єю. Для тутешніх дітей створив театр - тоді ще взагалі не було дитячих театрів. Спеціально для нього писав п'єси-казки "Івасик-Телесик", "По щучому велінню".

1910, 17 квітня - останні гастролі в Аккермані, нині Білгород-Дністровський на Одещині. У ніч на 22 квітня помер від крововиливу в мозок у поїзді між станціями Голта (нині Первомайськ) та Підгородня на Миколаївщині. Похований у Харкові.


 

700 ролей


зіграв за життя Марко Кропивницький. А ще були півсотні п'єс, десятки постановок, сотні учнів та послідовників



20 695 душ

відвідали спектаклі Марка Кропивницького під час гастролей у Петербурзі в грудні 1886 року. На вистави французьких гастролерів у той самий час сходило 18 350 чоловік, а на російську оперету - 13 850


"У Росії, навіть на імператорських сценах, подібного артиста просто немає!"
про Марка Кропивницького петербурзький критик і видавець Олексій Суворін (1834-1912)


"Вона думала! Не треба думати! Я тут за вас усіх думаю!"


Молоді артисти боялися Марка Кропивницького більше, ніж публіки. Вимогливий був надзвичайно. У "Назарі Стодолі" грав старого сотника, а молодий актор - Назара. Вночі після вистави Марко Лукич розбудив його й каже:

- Щось сьогодні публіці не було страшно, коли ми з тобою рубалися на шаблях. А давай іще!

І вони обоє, в підштаниках, фехтували до ранку.

У п'єсі "Зайдиголова" є епізод. Розмовляють дівка й парубок, він перекушує соломину надвоє й каже:

- Оце так і ми з тобою!

Цей епізод Кропивницький-режисер репетирував з акторами так довго, що за кулісами говорили:

- Уже два снопи соломи перегризли!

На репетиціях був неможливо уїдливий.

- Кажуть, ви були на засланні в Сибіру? - звертався до актора.

- Був.

- Господи, хто вас звідти випустив?!

Навіть із Заньковецькою не церемонився:

- Що ти там ото граєш?!

- Та я ж думала…

- Вона думала! Не треба думати! Я тут за вас усіх думаю!

Один актор дезертирував од Кропивницького. Потім захотів повернутися й надіслав пишну телеграму: "Набридло орлу літати - шукає рідного гнізда!". Марко Лукич відповів: "Пролітай мимо!".

Марко Лукич не дуже знав російську, але на сцені прекрасно передавав вимову росіян

Під час вистави любив смішити партнера. Іван Карпенко-Карий часом цього не витримував і вискакував за куліси. Самого ж Марка Лукича розсмішити на сцені було годі: обличчя спокійне, лише живіт ходив ходором од сміху. Це називалося "танець живота".

Марко Кропивницький виріс у краї, де панувала мішанина народів. Можна було навчитися польської або волоської мови. Херсонські чиновники в побуті розмовляли ще українською, тож Марко Лукич не дуже знав російську. Коли хтось дивувався, як це він на сцені так добре передає вимову росіян, одказував:

- А на те я артист!

До його театру приходили найматися євреї. Питали, чи не треба їм для цього вихреститися.

- А навіщо? - відказував. - Хіба ж тип сховаєш?

Зараз ви читаєте новину «Кропивницький не вмів виголошувати промов. Читав їх із папірця». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути