Ексклюзиви
середа, 06 травня 2020 17:05

"Що зріліша людина, то менше сенсу брехати. Передовсім собі"

Доля існує. Передається за генетичним кодом. Вона програмується вже тим, що я син своїх батька й матері. У них теж були батьки, а в тих – предки. Це йде далеко в глибину. Ланцюжок неможливо перервати. Якби так сталося, то не було б мене. Нікого.

Математика чомусь асоціюється з раціональним мисленням. Проте вона ірраціональна також. Це найрозгалуженіша й найглибша з-поміж наук. Один математик може не розуміти іншого, настільки вона безмежна.

Всерйоз зайнявся фотографією після того, як товариш безжально розкритикував мої роботи. Сказав, бракує техніки. Це так зачепило, що я записався на курси.

Серед колег-фотографів є математики. І поети. Спортсмени – то ж не конче "качки".

Досягаю свого рівня, певної планки в чомусь, а тоді спрямовую всі зусилля й увагу на інший фах.

Бути собою – це свято свободи. Поняття ширше і складніше за творчість.

  Юрій КОВАЛЬЧИК, 57 років, математик, фотограф. Народився 31 січня 1963 року у Львові, де живе досі. Батько викладав математику в політехнічному інституті, мати – лікарка швидкої допомоги. Має три вищі освіти: вчитель математики, психолог і психоаналітик. Доктор фізико-­математичних наук, професор, завідувач кафедри вищої математики у Львівському аграрному університеті. Фотографує з 1985-го. Автор понад 20 персональних виставок. Твори є у приватних колекціях в Україні та за кордоном. Має державний патент на власну техніку "емульсіографія". Артдиректор міжнародної творчої групи "Білий квадрат", ініціатор створення Українського товариства альтернативної фотографії. Був одружений тричі. Від останнього шлюбу має сина Левка, 10 років. Улюблені фотографи – Йозеф Судек, Роберт Мепплторп, Ірвінґ Пенн, музиканти – Йоганн Себастьян Бах, The Doors, "Скрябін", письменники – Кларіс Ліспектор, Генрі Міллер, Анджей Хцюк. Займається керамікою
Юрій КОВАЛЬЧИК, 57 років, математик, фотограф. Народився 31 січня 1963 року у Львові, де живе досі. Батько викладав математику в політехнічному інституті, мати – лікарка швидкої допомоги. Має три вищі освіти: вчитель математики, психолог і психоаналітик. Доктор фізико-­математичних наук, професор, завідувач кафедри вищої математики у Львівському аграрному університеті. Фотографує з 1985-го. Автор понад 20 персональних виставок. Твори є у приватних колекціях в Україні та за кордоном. Має державний патент на власну техніку "емульсіографія". Артдиректор міжнародної творчої групи "Білий квадрат", ініціатор створення Українського товариства альтернативної фотографії. Був одружений тричі. Від останнього шлюбу має сина Левка, 10 років. Улюблені фотографи – Йозеф Судек, Роберт Мепплторп, Ірвінґ Пенн, музиканти – Йоганн Себастьян Бах, The Doors, "Скрябін", письменники – Кларіс Ліспектор, Генрі Міллер, Анджей Хцюк. Займається керамікою

Одним із моїх учителів був художник Володимир Богун на прізвисько Сюр. Він сказав мені, вчорашньому студенту, що жити з мистецтва – не дуже раціонально. Особливо в Радянському Союзі. Умови, за яких жили і творили Ван Ґог, Гоген та інші великі художники, були ще непогані, порівняно з совіцькими. А тепер – іще гірші.

Сюр закінчив медучилище і влаштувався патологоанатомом у морзі восьмої лікарні. Коли привозили на розтин кадебістів, він сердито говорив, що вони "вєчна ізмождьонниє". Одного разу влаштував перфоменс. Привезли одного у трупарню на Пекарській, бачу: справді ліцо усопшого – усохше. Я не хотів здаватися боягузом, тож тулився біля дверей і спостерігав, як Сюр препарує. Він скальпелем наче вгризався у грудну клітку покійника і матюкався. Тяжко то йшло, труп уже підстрибував на анатомічному столі. Я відчув, що мені вже забагато, і вийшов.

На початку 2000-х працював волонтером. І вчився в психіатричній лікарні на Кульпаркові. Хотів відобразити на фото те, що може побачити учасник процесу, а не сторонній спостерігач. Львівська психіатрична лікарня – це ще й історичне місце. Моїми моделями були психіатри, психологи, психотерапевти та їхні пацієнти. Фах накладає відбиток. Дехто з друзів, коли побачив ті світлини, не міг зчитати з обличчя, хто ж лікарі, а хто – пацієнти.

Мені було 7 років, коли мати померла від раку. Під час похорону майже не плакав. Батько стояв поруч і обіймав мене.

Думка тягне за собою обставину. Усі ці фактори програмують життя.

Чи насправді люди – істоти вільні, чи нас смикають за мотузки вищі сили? Інтуїтивно відчуваю, що відповідь десь посередині.

Свобода – це коли суспільство не тисне. Робота, соціальні рамки й таке інше. Це час, коли я сам із собою. І можу не думати ні про побут, ні про гроші.

У студентські роки побачив чехословацький журнал "Фоторевю", а в ньому – портрети, ню, багато чого. Це зовсім не нагадувало совдепію. Зловив себе на думці: "От якби я хоч здалека таке зміг колись створити". Ця підшивка досі в мене.

Коли мені було 22, кохану-однокурсницю за розподілом скерували вчителювати в село у Дніпропетровській області. Щоб не їхати, мала бути поважна причина. Я вирішив оженитися. То був ранній шлюб, який протривав недовго.

В юному віці переважають фізіологія, секс, пристрасть, а не цінності, які тримають разом десятиліттями.

Про колишніх дружин краще віджартуюся словами друга, професора. Перша дружина – від Бога, друга – від людей, а третя – від чорта. Я не можу мати претензій до Бога. Очевидно, всі їх можу висловлювати лише до себе.

Що зріліша людина, то менше сенсу брехати. Передовсім собі.

Брехня роз'їдає стосунки, як кислота. Зрада в парі з брехнею – це наслідок понівеченої особистості. Почуття такої людини настільки скалічені та хворобливі, що то навіть любов'ю важко назвати.

На психоаналіз ходять переважно для того, щоб обговорити любовні історії. Починають начебто про роботу, а тоді це все одно закінчується любов'ю і плавно перетікає в дитинство. І стосунки з батьками. Повертаєшся до коренів.

Під час любові піднімається весь той намул, що дрімає в людині. А під ним коріння, звідки все й росте.

Скільки існує людство, стільки тривають спроби осягнути любов. Це така складна хімія гормонів, випадку і навіть Божого промислу. І тої несвідомої "матриці", яку ми дістали в дитинстві щодо вибору партнера. І бачення, яким він має бути. І ще багато всього.

Ремесло важливе в будь-якому мистецтві. І в фотографії також. Проявники, температура, перемотування плівки. Нас учили виходити на вулицю й визначати, які мають бути експозиція, діафрагма й витримка. А вже тоді перевіряти за допомогою експонометра. Тепер фотографи зрідка переймаються цим, бо процес механізовано.

У юності мене вразили кілька фотографій. Перша – портрет жінки. Вона ніби дивиться крізь морозяний іній. На другій – обійми чоловіка й жінки. Її руки переплетені на його шиї, а обличчя визирає з-за його спини, вона дивно усміхається. Можливо, фотографу? Зліпок позитивних відчуттів, навіть щастя. Перший знімок тепер здається мені дещо слюнтявим. А другий досі цікавий.

В основі фотографії лежить енергетика.

На одну світлину витрачаю кілька днів.

Еротизм жінки – це продовження її енергетики. Чуттєвості й інтелекту.

Фотографу завжди цікаві творчі жінки. Буває, в ній вирує така енергія, що здається, ніби перед тобою – справжня відьма.

Жінка повинна бути чоловікові другом. Це основа тривалих щасливих і глибоких стосунків у парі. Так нечасто буває.

Сенс життя – в пізнанні себе. А далі людина повинна виконати своє призначення – від кармічного в широкому сенсі слова до вузького.

Митцеві не обов'язково має бути комфортно. Усе найкраще народилося в самотності.

Часто спостерігаю, як молоді фотографи днями ходять історичним центром Львова, клацають. Чекають на "вирішальний момент", той, що за Картьє-Брессоном (1908–2004, французький фотограф, вважається засновником фотожурналістики. – Країна). Коли дійсність в один момент сплавляється в цілісну картину. Глибоку й виразну. А потім платять людям із вулиці, щоб вони їм інсценізували якусь оказію. Як-от обливання водою на обливаний понеділок. Не треба ходити і клацати. Треба ходити й думати! Вирішальний момент починається в голові.

Еволюція – процес внутрішній. Мистецтво може лише підштовхувати до неї.

Навіщо очорнювати й навіщо прикрашати? Я не фанат салонних фотографій. У своїх ню прагну бути максимально відвертим і правдивим. Не впадати ні в солодкість, ні в порнографію. Адже якщо є очі, є руки, то є і клітор.

Зараз ви читаєте новину «"Що зріліша людина, то менше сенсу брехати. Передовсім собі"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути