Намагаюся щодня бути кращою за себе вчорашню. Притому розумію, що я жива людина і теж можу налажати. Але й мені з цим жити.
Робити хороші речі, бо хтось так заповів, – інфантильно. Ти постійно оглядаєшся на якісь догмати.
Війна не стала для мене шоком. Усвідомила 2014-го, що повномасштабне вторгнення станеться раніше, ніж я помру старою реалізованою художницею.
Ми показали росіянам, що нас не можна покарати за вільнодумство і прагнення до кращого. Вони ненавидять нас, бо не можуть зізнатися, що хочуть так само. А на колективний психоаналіз не здатні.

Культура – код, сенси, пам'ять нації. Якщо не пам'ятаєш, звідки ти, то й не маєш напряму, куди йти. А з нуля, без бази почати неможливо. Така діяльність – лише ілюзія. Росіяни це розуміли, тому нищили й нищать нашу культуру.
Війна мене не втомлює. Не тому, що я у Львові й майже її не бачу. Я чітко усвідомлювала, із чим зіткнемося. Хоча не була готова до Маріуполя. Це рана, яку ми ще довго будемо заліковувати.
Втомлює самотність. Ідеться не про секс, а про банальні обійми та фізичну присутність. Але все, що я можу, – смиренно чекати.
Уперше захотіла, щоб після смерті щось було, коли пішла в засвіти бабуся. Було б добре, якби вона зустрілася там із дідом. Вони пообіцяли собі померти в один день, але бабуся пережила його на 25 років. Сумувала і злилася щодня.
Робити хороші речі, бо хтось так заповів, – інфантильно
Тато вчив мене ніколи не забувати про добро. А мама казала, якщо люди приносять тобі лише біль, то не важливо, наскільки вони близькі, треба мати силу від них відмовитися. Так я з нею і зробила.
Коли мені було 2 роки, я малювала на шпалерах ручкою. Тато підійшов і вказав на закарлючку: "Що це?" "Хрю-хрю" – відповіла я. Він іще двічі питав – і я відповідала те саме. Згадував, що я дивилася на нього, як на ідіота. Відтоді й малюю.
Натхнення не робить людину професіоналом.
Маю два хобі. Перше – куховарити. Це момент чистої творчості, яку не буду монетизувати, вона лише для мене. Друге – робити своє помешкання затишним. Не лише прибирати, а й добирати меблі, інтер'єр, дрібнички.
Успіх – це про те, що тебе мають визнавати інші. А мені важливо, щоб я себе визнавала. Якщо вдається цього досягти через котрісь свої роботи, отримую величезне задоволення. Авжеж, хочу, щоб моя творчість приносила гроші. Але про мільйони не йдеться.
Вибираю особистість, а не стать
Література допомагає рухатися вперед. Або зупинитись і побути в моменті, познайомитися з минулим, переосмислити. Книжки – це завжди пригоди.
Не знаю, чи я у щось вірю. Не певна, що й агностик. Маю грецьке коріння. Подобаються грецькі міфи. Цікавлюся скандинавською міфологією. Із Валентином дотримуємося традиції святкувань Колеса року. Вона не так про божественне, як про зв'язок людини з навколишнім світом.
Ніщо фізичне не заважає бути справді хорошою людиною.
Вибираю особистість, а не стать. Що я від цього менше котів із вулиці рятую, чи менше допомагаю Збройним силам? Це не порушує безпеки інших людей, бо я на неї не зазіхаю.
Бачилися з Валентином тричі на фестивалях історичної реконструкції. Між тим листувалися. А тоді я переїхала у Львів – і ми стали жити разом.
Двоє митців часто формують пари. Але рідко такі стосунки ідеальні, бо митці постійно конкурують. У нас із Валентином цього немає, бо навчилися говорити одне з одним. Хоча стосунки наші доволі непрості.

Під час однієї з криз ми вигадали гру: назвати три речі, що не подобаються одне в одному. Гра добре заходила. Коли ж вирішили назвати по три речі, які подобаються, – зависли. Бо говорити про добре – це про партнера, про його вибір зробити тобі приємно, про твоє розуміння цієї потреби. Коли ми зізналися, що сказати нема чого, я зрозуміла: до останнього триматимуся за Валентина. Бо така відвертість трапляється рідко.
Оформлені стосунки – це про доступ до тіла. Даєш партнеру право у критичні моменти вирішувати, як вчинити з тобою.
Ми одружилися на передовій, коли я проводила навчання на позиції біля Валентина. Комбат сказав, що хоче свята, й влаштував нам його. Наказав одягтися пристойно. Довелося позичати вишиванку та спідницю у волонтерок.
Веду щоденники для чоловіка. Два йому вже віддала, коли приїздив у відпустку. Пишемо одне одному паперові листи, хоч і зідзвонюємося часто. Отримати лист – короткотривала можливість відчути людину поряд і побачити світ її очима, вранішній туман, чи птаха, чи шину, застряглу в багні.
Нічого героїчного в тому, що я дружина військового, немає. Важко постійно переживати, не контролювати ситуації. Найгірше – соціум не знає, як спілкуватися з такими, як я. Нас жаліють, а це неприємно. Коли не даєш себе жаліти, намагаються підтримати. Краще нічого не вигадувати, а сказати: "Я не знаю, як підтримати, як допомогти".
Народжу дітей лише для того, щоб навчити їх ненавидіти москаля. Жартую, звісно. Не дуже прагнула стати матір'ю, але чоловік хоче. Лише тепер я зрозуміла чому.
Пів року після 24 лютого малювала мало – п'ять картин, які відправила Валентину. Аж раптом пробило. На 2 години випала з контексту, забула, що війна, і малювала, малювала, малювала…
Не чекаю на перемогу. Бо можна вигоріти за крок до неї.
Катастрофа є поштовхом до натхнення через біль
Будь-яка катастрофа є поштовхом до натхнення через біль. А в нас так багато болю. Щобільше – у нас є вільна ніша: російської культури тут не буде. А ще туризм. Хоча будуть проблеми з розмінуванням територій. Ми подорожуватимемо країною, і світ сюди приїде – пізнати нас.
Після перемоги тиждень плакатиму за тим, за чим не плачу тепер. А потім хочу з Валентином поїхати в Ірландію.
Щоб регулярно читати всі матеріали журналу "Країна", оформіть передплату ОНЛАЙН. Також можна передплатити онлайн на сайті Укрпошти за "ковідну тисячу"
Коментарі