Уряд на прохання вітчизняних автовиробників затвердив звернення до Світової організації торгівлі щодо підвищення ввізних мит на автомобілі іноземного виробництва з 10% до 25%. Ціни на іномарки, відповідно, мають зрости приблизно на 10-13%. Але це далеко не єдина проблема, з якою доведеться зіткнутися після такого рішення влади.
Дійсно, всі держави - члени СОТ кожні три роки мають право просити про зміну умов торгівлі. Проте у сучасному економічному світі нічого не буває просто так. У СОТ сторона, що просить, як правило, завжди програє, бо від неї у відповідь можуть вимагати будь-яких поступок. А вимоги до України серйозно поступитися у чомусь будуть обов'язково. І,скоріше за все, намагатимуться "бити" нас по найважливіших галузях.
Україна імпортує автомобілі переважно з країн - членів Європейського союзу, США, Японії, Китаю та Південної Кореї. З кожною із цих держав доведеться проводити переговори, кожній потрібно буде щось обіцяти. І у тому, що вони проситимуть важливих поступок, можна навіть не сумніватися. Згадаймо хоча б такий приклад, коли ще перед вступом України до СОТ Вірменія пригадала нам борг у $ 28 мільйонів, що тягнувся з радянських часів.
Так і зараз, Японія може погодитися на підвищення ввізних мит, але взамін зажадає, наприклад, продавати нам свою електроніку взагалі без будь-яких мит. Можна здогадатися, що тоді станеться, скажімо, з вітчизняним виробником холодильників і що на це скаже "регіонал" Валентин Ландік, який володіє донецьким "Нордом". Американці ж можуть сказати: добре, піднімайте мито на автівки, а ми тоді піднімемо мито на вашу продукцію металургії чи, наприклад, хімічної галузі. Тут питання вже виникнуть у власника "Стиролу" Дмитра Фірташа.
Як не крути, а так чи інакше зачіпаються інтереси українського бізнесу: якщо хтось отримує пільгу, а у нашому випадку це українські виробники авто, то обов'язково постраждає інша галузь.
Отже, чи буде підвищено мито на імпортні автомобілі й, відповідно, чи подорожчають вони на українському ринку - залежить від того, хто з представників того чи іншого бізнесу краще пролобіює свої інтереси. Але у будь-якому разі протидія підвищенню мит буде надзвичайно сильною з боку бізнесу, який від цього постраждає найбільше.
Чи дійсно варто підвищувати ввізні мита на імпортні авто? Вітчизняні виробники кажуть, що такий крок їх захистить, дасть змогу завантажити їхні потужності. Але ж імпорт іноземних автомобілів у нас не піднімається з 2008 року. Навпаки, відтоді він упав у 3,5 рази.
Таким чином, обрано екстенсивний шлях розвитку нашої економіки. Підвищити зараз ввізні мита - означає закритися у власному "автомобільному концтаборі": імпорт автомобілів зменшиться, ціни на них підвищаться десь на 13%, й більшість українців не знатимуть, що таке хороша автівка.
Є у цьому й загроза економіці. Іноземні автовиробники можуть пустити до нас частину автомобілів через крупновузлове збирання без будь-якого мита. Тоді державний бюджет не отримає взагалі нічого.
Якщо іти правильним шляхом розвитку - інтенсивним, то треба зробити нульове мито. Це повністю відповідало б підписанню угоди про вільну торгівлю з Євросоюзом, на порозі якого ми стоїмо.
Інакше ми втрачаємо потужні преференції від вільної торгівлі. Закритий митами український "автомобільний концтабір" нікого не цікавить.
Коментарі
9