4 листопада столична влада підвищила плату за проїзд у громадському транспорті. Жетон у метро коштує 2 грн — учетверо дорожче, ніж минулого місяця.
— Собівартість поїздки підземкою складає 1,68 гривні, — пояснює Петро Мірошников, 51 рік, керівник комунального підприємства Київський метрополітен. — Врахуйте, що багато пільговиків їздять безплатно. Вартість жетонів і місячних проїзних не змінювали із 2000 року.
Із продажу проїзних та жетонів метрополітен дотепер отримував 235 млн грн за рік. Із міського бюджету — ще 300 млн грн. Цих коштів недостатньо. На 2009-й підземці треба 1,1 млрд грн на зарплати, електроенергію, ремонт вагонів та станцій. Усього там працює 8,3 тис. осіб. Середня зарплатня — 3 тис. грн. Тому й підвищили плату за проїзд.
Збитки могли покрити б доходи від реклами. Її розклеюють над дверима, на простінках, вікнах, стелі та поручнях вагонів. Рекламні ролики показують на моніторах. Їх є по шість у кожному вагоні. Великими плакатами обклеєні стіни, стелі, колони та підлоги підземних станцій. Можна рекламувати й на світильниках та стінах ескалаторних тунелів.
— На рекламі підприємство заробляє майже 7 мільйонів гривень на рік, — запевняє Мірошников. — Розцінки за оренду рекламної площі встановлює Київрада. Поки що квадратний метр рекламної площі у вагонах коштує 15–30 гривень.
Столичне метро — найкраще місце для реклами, вважають промоутери. Бо щодня ним їздять 2,2 млн пасажирів. Приміром, фірма "Кінофест" за невелику кольорову наліпку над вагонними дверима бере до 20 тис. грн на місяць. На одному вагоні щомісяця заробляє 250 тис. Якщо обклеїти його рекламою зовні — ще більше. Усього в столичному метро 664 вагони.
Право на продаж рекламних площ мають кілька приватних компаній. Вони віддають у міську скарбницю лише незначну частину свого доходу.
— Метрополітен продав ексклюзивні права на розміщення реклами трьом фірмам. Вони перепродують рекламні площі меншим фірмам із "накруткою", — пояснює Дмитро Чепур, 42 роки, директор столичного рекламного агентства "Ініціал".
"ГПУ" порахувала, що нині рекламодавці віддають за своє розміщення в метро 178 млн грн на рік.
— Навіть якщо збільшити плату втричі, замовників не поменшає, — вважає Чепур. — Бо витрати окуповуються з лихвою. — От у Москві, приміром, реклама в метро вдесятеро дорожча. А від фірм-посередників варто відмовитися. Тоді доходи від реклами (250 млн грн на рік. — "ГПУ") йшли б до міського бюджету, а не приватників. Для цього метрополітен має створити свій рекламний підрозділ.
Збільшені доходи від реклами дозволили б знизити плату за одну поїздку в столичному метро до гривні. Метрополітен усе одно працюватиме з прибутком.
19 листопада перший віце-прем"єр Олександр Турчинов заявив після перевірки: підвищення плати за проїзд у Києві необґрунтоване. Проїзд має коштувати гривню. А доходи від реклами метрополітену занижено в 25 разів.
— Комісія може лише порадити знизити тарифи. Доки не буде рішення Київради, ніякого зниження ціни не буде, — каже керівник прес-служби метрополітену Надія Шумак.
Річний проїзний даватимуть у кредит
Наприкінці листопада в Києві почали продавати проїзні квитки. Строк дії — один рік, з 1 грудня 2008 року до 30 листопада 2009-го.
Річна картка на один вид транспорту коштує 365 грн. На два, приміром, метро і трамвай — 575 грн.
Проїзний на усі види громадського транспорту — 799 грн. Вартість встановили з розрахунку, що пасажир щодня матиме чотири-п"ять поїздок. Тоді кожна коштуватиме трохи більше як 50 коп.
Річні проїзні обіцяють продавати в кредит.
Коментарі
4