четвер, 20 січня 2022 07:30

Українці стали задумуватися про заощадження

— 40 відсотків українців стверджують, що їхній дохід скоротився під час пандемії. 10–15 відсотків втратили роботу. Тому більшість почала економити на всьому. Хоча раніше й не замислювалися про це, — розповідає маркетолог Олена Бучинська, 40 років.

Як змінилася споживча поведінка українців останнім часом?

— Споживацький кошик не змінився. Але тепер люди обирають дешевші та менш якісні товари. У більшості мереж супермаркетів є власні торгові марки. Раніше лінійка обмежувалася 20 товарами. Зараз в деяких їхня кількість доходить до 100. Популярні акційні пропозиції. Раніше українці товари по акції шукали переважно перед святами. Тепер щодня ними користуються. Майже 10 відсотків переконані, що після закінчення пандемії та відміни карантинних обмежень вони все одно не повернуться до колишнього способу життя. Адже ситуація може повторитися. Люди хочуть бути психологічно готовими до подібного в майбутньому.

Автор: фото надала Олена Бучинська
  Маркетолог Олена Бучинська: ”Від 10 до 15 мільйонів українців систематично купують товари в інтернеті”
Маркетолог Олена Бучинська: ”Від 10 до 15 мільйонів українців систематично купують товари в інтернеті”

Українці почали задумуватися про заощадження. Особливо це стосується старших 40 років. Вони мали неприємний досвід — гроші, які складали роками на ощадкнижку, "згоріли". Тому жили від зарплати до зарплати. Зараз ці люди розуміють, що потрібна фінансова подушка. Бо дехто зіштовхнувся з колосальними витратами на лікування. Почали відкладати хоча б 10 відсотків доходу.

Також під час карантину людям не вистачало спілкування, емоцій. Тому зараз їдуть на відпочинок, щойно дізнаються про дешеві квитки і що якась країна відкрита для туристів.

Чи зріс відсоток продажів через інтернет? Які товари найчастіше обирають?

— 33–35 відсотків українців купують товари в інтернеті, за даними дослідницьких агенцій. До пандемії 60 відсотків мали доступ до інтернету. 2020 року — 70 відсотків, зараз — майже 80. Часта практика, коли люди приходять до стаціонарних крамниць техніки. Мацають, роздивляються, розпитують консультантів. А потім купують цей товар в інтернет-магазині, бо дешевше.

Найпопулярніші покупки — ґаджети, дитячі товари. Зменшився попит на одяг, взуття. Багато хто працює віддалено і не потребує частого оновлення гардеробу. Раніше в жіночому вбранні переважали костюми, сукні, джинси, зараз — спортивний одяг. Косметику купують менше. Популярна тема повторного споживання. Багато знаменитостей зробили заяви, що одягаються в секонд-хенді. Спостерігаємо розвиток цього ринку в Україні, відкривається чимало мережевих магазинів. Протягом першого року карантину зросли продажі техніки та меблів для облаштування робочих місць вдома. Люди почали працювати дистанційно, їм потрібні зручні крісла, аксесуари для комп'ютерів. Також затребуваний транспорт — велосипеди, моноколеса, скутери. Хто планував ще дозбирати гроші на краще авто, перенесли його придбання на ближчий час. Змінили вимоги до вартості, марки машини на дешевші.

Зріс попит на освітні продукти в інтернеті. Люди витрачали час на локдауні з користю. Більше користуються сервісами для перегляду серіалів. Книжки переважно замовляють в інтернеті. Особливо зросли продажі після того, як почали виплачувати 1000 гривень за вакцинацію. Також більше замовляють продуктів харчування онлайн. Цьому сприяють сервіси доставки.

Стаціонарні магазини втрачають популярність?

— Від 10 до 15 мільйонів українців систематично купують товари в інтернеті. Але й стаціонарні крамниці не спорожніли. Навіть коли люди розуміють, що переплачують, все одно йдуть у звичайний магазин. Тому що це приємніше. Стає менше крамниць малого бізнесу, локальних торгових марок. А великі мережі, такі як "Епіцентр", "Сільпо", "Новус", навпаки — наростили присутність у містах України.

Зберігається тенденція, що люди купують більше перед святами?

— Так, це притаманно пострадянським країнам. Наприклад, на Новий рік потрібно викластися на повну — стосовно їжі, подарунків. Більшість людей після свят сидить без грошей, за даними опитувань. Багато хто навіть не замислювався, що дешевше полетіти кудись на відпочинок, ніж відзначати Новий рік так, як вони звикли.

Найпопулярніші свята в Україні — Новий рік, Різдво, Великдень. З маркетингової точки зору затребуване 1 вересня, бо на дітях не економлять. Не втрачає позицій 8 березня. Хоч постійно говорять про гендерну рівність і що свято радянське. Але 98 відсотків жінок стверджують — їм приємно отримувати подарунок цього дня. День закоханих 14 лютого — суто маркетинговий хід.

На чорну п'ятницю дійсно купують більше? Чому в Україні не такі великі знижки, як у Європі?

— За два роки до карантину в Україні було щось схоже на справжню чорну п'ятницю. Можна було знайти товари зі знижкою 70 відсотків, як у Європі та Сполучених Штатах. Що під час карантину такого не буде — передбачувано. Навіщо магазинам у складний час робити справжні знижки собі в збиток. Тому те, що відбувалося останні два роки, навряд чи можна назвати чорною п'ятницею. Максимум пропонували знижки 20–30 відсотків.

Автор: KYIVCITY.GOV.UA
  Торік у Києві запрацював один із найбільших в Україні торговельно-розважальний центр ”Республіка”. Його площа становить 300 тисяч квадратних метрів. Там діють понад 500 магазинів. Цьогоріч в Україні планують відкрити 18 нових торговельних центрів
Торік у Києві запрацював один із найбільших в Україні торговельно-розважальний центр ”Республіка”. Його площа становить 300 тисяч квадратних метрів. Там діють понад 500 магазинів. Цьогоріч в Україні планують відкрити 18 нових торговельних центрів

На що українці не шкодують грошей?

— На першому місці продукти. Далі — одяг. Але в Європі це масмаркет, в Україні — секонд-хенд. Не шкодують грошей на тютюнові й алкогольні вироби. Раніше були затребувані медикаменти. Але вони подорожчали, їх менше купують.

Чи популярна продукція вітчизняних виробників?

— Бум був три роки тому у зв'язку з політичними подіями. Залишився прошарок свідомого суспільства. Люди перейшли на українську мову, відмовилися від російських товарів. Це важливо. Але загалом бачимо падіння популярності вітчизняних товарів. Молодь дивиться зарубіжні серіали, купує одяг, взуття. Для них краще піти у "Бершку" чи "Зару", ніж замовити щось в українського виробника.

Відрізняється споживча поведінка людей у селі та місті? Чи впливає на це розширення таких мереж, як АТБ, "Нова Пошта"? Вони почали з'являтися в містечках.

— Останнім часом споживчі звички у містечках, селах наближаються до великих міст. Причина — зростає кількість людей, долучених до інтернету. Але асортимент однієї мережі відрізнятиметься. Враховують рівень заробітків населення. У маленьких містах і селах на полицях буде більше дешевих товарів.

Як не купити зайвого в магазині

— Раніше радили брати з собою певну суму грошей, щоб не витратити зайвого. Зараз українці менше користуються готівкою. Кошти переважно тримають на картках, тому ця порада не працює, — каже маркетолог Олена Бучинська, 40 років.

— До того ж техніку і навіть продукти пропонують придбати у кредит. Найефективніший метод економії — писати список покупок. Один-два товари можна взяти додатково, як винагороду собі. Решту — за списком. Деякі експерти радять дивитися документальні фільми про те, як обманюють маркетологи. Також ніколи не йти до магазину голодним. Бо діє аромомаркетинг — приємний запах їжі, музика, що підштовхує купувати. Тож важко втриматися. Якщо хочете придбати певний одяг чи взуття, варто відстежувати ціни за місяць-два до покупки. Тоді орієнтуватиметеся, чи дійсно пропонують товар зі знижкою. Наприклад, на чорну п'ятницю один взуттєвий магазин оголосив про знижку 50 відсотків на все. Я побачила там взуття, яке купувала в жовтні за 4 тисячі гривень. Воно коштувало 3999.

Зараз ви читаєте новину «Українці стали задумуватися про заощадження». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути