Зростання цін в Україні зумовлене порушенням ланцюгів постачання, руйнуванням виробництв і складів, за даними Національного банку. Також збільшуються виробничі витрати, зокрема через подорожчання енергоносіїв. Війна провокує зростання інфляції, у травні вона становила 18%.
Як вплинула війна на вартість базових продуктів? Зокрема борщового набору.
— Від початку війни вартість продуктів для борщу в Україні зросла на понад 16 відсотків. На початку червня приготувати цю страву на чотирьох осіб коштувало 95 гривень. До 24 лютого — 81,84, — говорить 39-річна Юлія Корнєєва, головний економіст Офіса ефективного регулювання BRDO. — Усі інгредієнти борщу, крім картоплі, подорожчали від 7,7 до 22,56 відсотка. Найбільше зросла вартість капусти. Далі за шкалою подорожчання — свинина, морква, буряк, сметана. Натомість картопля подешевшала на понад 20 відсотків.
Ціни на продукти коливаються залежно від регіону, торговельної мережі. На сьогодні близько третини вартості становлять логістичні витрати. Вони зросли через дефіцит і подорожчання пального, ускладнені маршрути доставки, брак транспорту.
Можливе подешевшання через сезонні фактори, зменшення попиту?
— Критичне падіння купівельної спроможності населення, зниження внутрішнього попиту та значне обмеження експортного потенціалу утримує виробників від стрімкого підвищення цін. Однак зростання вартості продуктів пов'язане зі значним підвищенням витрат на їхнє виробництво, транспортування та зберігання. Аграріям додаткові проблеми створюють високі ціни та дефіцит на ринку добрив, брак якісного насіння, дороге пальне. Якщо нічого не зміниться, вартість продуктів, що потребують особливих умов виробництва, зберігання та транспортування, і надалі зростатиме.
Після збору нового врожаю ціни на овочі стабілізуються?
— Традиційно восени овочі дешевшають, адже активно реалізується зібраний урожай. Однак цього року інфляційний тиск буде відчутний. Зросла собівартість виробництва. Також значно зменшилися посівні площі. До частини полів фізично важко добратися, є небезпека потрапити на заміновані території. З іншого боку, посилилися негативні очікування самих виробників сільгосппродукції: бракує пального, фінансів, робочої сили. Є небезпека втратити врожай. Невизначена ситуація з реалізацією продукції — обмежені експортні можливості, нестабільний внутрішній ринок.
Що з цінами на молочні продукти?
— Собівартість молочної продукції в Україні останнім часом зросла, адже збільшилися витрати на виробництво, зберігання. Це пов'язано зі стрімким подорожчанням енергоресурсів. Також збільшилися ціни на корми й ветеринарні препарати. Окрім того, на ринку спостерігали дефіцит якісної сировини. Щоб покрити видатки, фермери хотіли піднімати закупівельні ціни на сировину. На заваді ставали заводи-переробники, які використали монопольне становище на ринку. Як наслідок, рентабельність виробництва основної сировини — молока, значно впала. Збитки збільшуються, ферми масово скорочують поголів'я тварин.
Спостерігаємо помірне зростання цін на молочну продукцію. Це можна пояснити обмеженими можливостями експортувати продукцію за кордон. Плюс знизився внутрішній попит. Це стримує виробників піднімати вартість, незважаючи на значне підвищення виробничих витрат.
Зараз ціни здебільшого формуються на внутрішньому ринку. Однак розширення експортних можливостей може кардинально змінити ситуацію.
Багато українських підприємств нині не працюють. Чи виникатимуть дефіцити як із сіллю? Торговельні мережі мають достатньо можливостей, щоб перекривати імпортом дефіцити?
— Короткострокові дефіцити окремих продуктів цілком можливі. Причинами можуть бути: втрата виробничих потужностей, розрив логістичних шляхів. Переорієнтація виробництв, заміщення дефіцитних товарів імпортними позиціями, побудова нових шляхів поставок потребують додаткового часу, коштів і робочої сили. На жаль, наслідком буде подорожчання продукції. Ажіотажний попит із боку населення на певні позиції тільки спонукає торговельні мережі підвищувати ціни на дефіцитні товари.
"Газету по-українськи" можна передплатити онлайн на сайті Укрпошти за "ковідну тисячу"
Коментарі