30 тисяч дрібних підприємців міста Сумщини закрили бізнес у грудні 2010-го. Це підрахунки Сумської спілки підприємців.
— Люди порахували, що із новим Податковим кодексом тиск на них зростає. А доходів, навіть мінімальних, навряд чи можна сподіватися, — пояснює 53-річна Світлана Ічинська, голова спілки.
Євген Сагура представляється колишнім власником невеликої будівельної фірми. 2011-го працюватиме без оформлення. Через острах переслідувань просить змінити прізвище у статті.
— Починали 2003 року разом із двома друзями. Робили ремонти квартир, — розповідає Євген, 36 років. — Лівачили, працювали без оформлення. Господарю однієї квартири сподобалася наша робота. Запросив зробити ремонт в офісі його компанії. Того ми оформили свою бригаду як мале підприємство. Найняли професійних плиточника, сантехніка-зварювальника й дизайнера. Відтоді переключилися на нежитлові приміщення. За останні два роки зробили ремонти у 14 перукарнях, дев'ятьох адвокатських конторах, трьох турфірмах і семи стоматологічних клініках. А офісів переробили зо два десятки.
У Євгеновій фірмі п'ятеро працівників. Він теж часто береться за інструменти.
— Тепер порахуймо. Кошторис одного замовлення — в середньому 30 тисяч гривень. Із них 12 тисяч — наш чистий прибуток. Якщо працювати легально в умовах нового Податкового кодексу, підприємство має сплатити 25 відсотків на прибуток і 20 відсотків податку на додану вартість. Тобто в казну віддаємо 5400 гривень, собі лишиться 6600. За старими нормами ми щомісяця сплачували 600 гривень єдиного податку.
Євген Сагура вирішив не підвищувати розцінок на будівельні роботи. За його спостереженнями, торік у Сумах відкрили лише кілька нових перукарень, клінік чи офісів.
— У 2005–2008 був скажений бум. Тоді ми працювали позмінно на кількох замовленнях. З восьмої ранку до обіду робили один об'єкт. З 13.00 до 17.00 — інший. А потім, до десятої вечора — ще один. А тепер замовляють здебільшого ремонт та перепланування. Заробітки впали відсотків на 40. Віддавати податків треба буде вдесятеро більше.
Ми заробітки не кидатимемо. Просто підемо в тінь, працюватимемо без оформлення. Щоправда, у нас буде ще менше замовлень. Знову перекинемося на ремонт квартир. Раніше наймали підсобників — молодих хлопців. Тепер не будемо. Дизайнера теж запрошуватимемо рідше. Економимо на витратних матеріалах — наждаку, інструментах.
Новий Податковий кодекс збільшує кількість звітів для усіх підприємців.
— Вносити записи про проданий товар — чи це дрібна торгова точка чи магазин — має не лише господар, а й касир, — каже Світлана Ічинська із Сумської спілки підприємців. — Паперів більшає настільки, що з'являється потреба в бухгалтерах. Навіть у радянські часи в держустановах не було такої звітності, яку тепер накинули приватникам. Теперішня влада навіть не уявляє специфіки роботи малих підприємств. Я була на прийомі в першого віце-прем'єра Андрія Клюєва. Говорили про новий Податковий кодекс. На наші запитання Клюєв відповів дослівно таке: "Мне надо въехать в него".
Ліквідація підприємства подорожчала вдвічі
Підприємці, що торгують на ринках, можуть продовжувати свою роботу, сплачуючи єдиний податок. Бо їхніми клієнтами є фізичні особи. Однак компанії, що виконують замовлення юридичних осіб, тепер повинні платити 25% податку на прибуток і 20% ПДВ.
Рекламні, консалтингові фірми, агентства нерухомості закриваються.
— Тепер просто шалений попит на ліквідацію підприємств. За два останні місяці зріс на 50–60 відсотків. Бізнесмени не впевнені у завтрашньому дні. Досі невідома доля "спрощенців", платників єдиного податку. Щодо них зміни в Кодекс ще не внесли, — коментує керівник юридичної компанії "Старчук, Плачинда та партнери" Євген Старчук, 25 років. Установа спеціалізується на обслуговуванні підприємців.
Із попитом зросли й розцінки на послуги юристів. Із жовтня 2010-го юридичне супроводження ліквідації приватних підприємців — фізичних осіб подорожчало із 1,5 тис. грн до 3 тис. грн. Для юридичних осіб — із 6 тис. грн до 8 тис.
Підготовка документів та реєстрація нових фірм дешевшає. Бо тепер мало хто починає власну справу, пояснює Старчук. Оформлення обійдеться у 2 тис. грн.
Коментарі
97