Черкаських пенсіонерів тролейбуси возитимуть безкоштовно чотири дні на тиждень — у понеділок, середу, п"ятницю та неділю. У решту днів платитимуть усі без винятку. Таке рішення збирається ухвалити міська влада.
4 березня працівники "Черкасиелектротрансу" хотіли оголосити страйк. Їм два місяці не платять зарплату. Міськрада зібралася на позачергову сесію. Дозволила взяти кредит для погашення зарплатного боргу. Депутати дорікають за ситуацію міському голові Сергієві Одаричу, 42 роки.
— Скажіть спасибі уряду, — каже він. — Третій місяць ні копійки не виділяє міському бюджету на пільгові перевезення. А це 3 мільйони. І ціни за проїзд підняти не дають. Ще торік у травні поїхав у Кабмін. Узяв розрахунки, що квиток має коштувати гривню. А мені: ви хочете, щоб перед президентськими виборами ми втратили довіру народу?
— Платить один із 10, бо 90 відсотків пасажирів — пільговики, — говорить директор "Черкасиелектротрансу" Олександр Іщук. — Відшкодовують підприємству з коефіцієнтом 2,4. Тобто рахують, що на 10 "платних" пасажирів припадає 24 пільговики.
Депутати вирішують установити чотири дні, коли пільговиків возитимуть безкоштовно. Доручають департаменту житлово-комунального комплексу зробити розрахунки і розглянути на черговій сесії.
— Таке рішення обмежує права людей, — каже юрист Костянтин Стратілатов, 30 років. — Якщо міська рада його прийме, пільговики зможуть оскаржити його в суді.
У райцентрі Тальне і по району пільговиків безкоштовно возять тільки в четвер. У Кам"янському районі Черкащини — по середах. У Чорнобаївському — у вівторок і четвер.
В Івано-Франківську маршрутки з 1 грудня подорожчали до 2 грн. Проте мерія зобов"язала їх із 10.00 до 16.00 безкоштовно возити пенсіонерів.
Близько 14.00 на зупинці навпроти Центрального ринку чимало людей. Здебільшого пенсійного віку. Під"їжджає напівпорожня маршрутка N60. Тільки відчиняються двері, пасажири одне поперед одного штовхаються до салону.
— Хтось сяде, а мені місця забракне. А я не можу стояти, — першою заходить огрядна жінка років 50. — Пільговик! — гукає до шофера, сідає в перше сидіння біля вікна. За нею протовплюються ще шестеро, показують пенсійні посвідчення. Останньою заходить молода жінка з дитиною.
Узяв 11 пасажирів, із них троє заплатили, решта безплатно
— Передайте за проїзд, будь ласка, — просить сидячих і дає 5 грн.
— Візьміть здачу, жіночко, вас без черги обслуговую. Ви — єдині, хто заплатив, — каже водій Володимир Котовський, 43 роки. У нього дзвонить телефон. — Алло, Вася, та не питай. Їду з Чорновола, узяв 11 пасажирів, із них троє заплатили, решта безплатно. Заробив за півмаршруту 6 гривень.
Через кілька метрів автобус зупиняє жінка.
— Чекай, Васю, ще 2 гривні підберу.
У Полтаві безкоштовно пільговиків возять автобуси й тролейбуси комунального підприємства "Полтаваелектротранс". Але їх мало.
Більше приватних автобусів, які беруть лише двох пільговиків. Третій місяць як міська влада дозволила фірмам-перевізникам використовувати 60% машин як таксобуси. Тепер у частині машин проїзд коштує 1 грн, в інших — 1,25 грн. На табличках дорожчих подописували маленькими літерами "маршрутне таксі".
— Спочатку я принципово чекав автобус із написом "1 гривня", — розказує 25-річний Роман Наливайко. — Мерз по півгодини. Мене вистачило на тиждень.
Вінницькі маршрутки за півціни возять школярів. Проїзд коштує 1,75 грн, діти платять 75 коп. Про кількість пільговиків у салоні кожен перевізник підписує з владою окремий договір. Єдиного правила немає.
— Я живу на Тяжилові (район у Вінниці. — "ГПУ"). Тролейбус сюди приїжджає рідко. Тоді на маршрутці в город вибираюся, — говорить Іван Миколайович, 58 років. Показує посвідчення інваліда-"чорнобильця". — У мене льготи, можу безплатно їхати. Одного разу сідаю, кажу: "Удостовєрєніє". А водітєль: "У мене вже є льготнік". Дивлюся — одна молодьож у салоні. Питаю: "Хто ж це серед вас інвалід чи чорнобилець?". Усі мовчать. "Що ж це, — кажу водію, — тих руб п"ятдесят тобі погоду построять, що ти мене не пускаєш у маршрутку?" Добився свого, він узяв мене.
Плату за проїзд у маршрутках хочуть підняти на 50 копійок
Власники столичних маршруток кажуть, що перевезення невигідні.
— Підприємці працюють із 3–5 процентами рентабельності, замість необхідних 20–25, — каже голова Всеукраїнської асоціації автоперевізників Віталій Рева, 72 роки. — На початку квітня має вирішитися питання з підвищенням плати за проїзд. Інакше багато перевізників збанкрутують.
Новий, 2009 року випуску автобус "богдан" коштує від 320 тис. грн. За рік водій одного автобуса здає власникові понад 400 тис. грн виручки.
Одна поїздка в столичних маршрутках коштує 2–2,5 грн. Приватники хочуть підвищити плату на 50 коп. 2008-го та 2009-го вони страйкували. Хоча закривати маршрути не збиралися. І Київрада дозволила підвищити ціни до теперішнього рівня.
15 березня Антимонопольний комітет заявив: розрахунки перевізників, які вони подали для підвищення плати, необґрунтовані.
Коментарі