понеділок, 26 червня 2006 16:06

Нічого подібного не передбачається

Автор: малюнок: Володимир КАЗАНЕВСЬКИЙ
 

У нашій країні відсутня довгострокова програма дій у сфері приватизації, а стосовно окремих підприємств ухвалюються рішення, які можуть бути легко переглянуті. Так вважає директор Європейського банку реконструкції і розвитку в Україні Камен Захарієв. "Те, що ми бачимо зараз, — це складання нескінченних списків підприємств для приватизації і реприватизації. Ці списки живуть тиждень, а потім приймаються нові списки, тому що немає довгострокової приватизаційної філософії", — наголошує Захарієв.

На думку директора Інституту економічних досліджень і політичної консультації Ігоря Бураковського, Фонд держмайна — заручник тієї невизначеності, яка розвивається в країні. Він не має стратегії розвитку приватизації й ефективної програми управління державними корпоративними правами.

Із ним погоджується директор Міжнародного інституту приватизації і управління власністю та інвестиціями Олександр Рябченко: "Після "Криворіжсталі" жодного продажу проведено не було і не планувалося. У цьому головний недолік роботи Фонду держмайна: відсутність конкурсів, які розраховані на прихід крупних інвесторів в Україну".

Ще категоричніший директор Інституту національної стратегії Кость Бондаренко. За його словами, Фонд держмайна намагається стати інструментом політичного впливу. І дуже часто його керівництво через свою політичну заангажованість робить не господарські, а політичні заяви. Цим можна пояснити висловлювання про можливий перегляд торгів навколо "Криворіжсталі", Нікопольського заводу феросплавів та інших підприємств.

Останнім часом не було продано жодного крупного об"єкта

Радник президента з економічних питань Олександр Пасхавер звертає увагу, що за останній час не було продано жодного крупного об"єкта. Взагалі керівництво фонду хоче не продавати по можливості нічого значимого.

У результаті Україна втрачає інвестиційну привабливість. Кількість охочих вкладати серйозні суми грошей за останні рік-півтора різко зменшилася. Отже, падає ціна об"єктів, що продаються. Іноземні олігархи охоче купують на вторинному ринку банки та фінансові компанії, а промислові об"єкти ігнорують.

Плутанина з Фондом держмайна починається в законодавчій площині.

У березні Верховна Рада не змогла подолати вето президента України на Закон "Про Фонд державного майна України". Але й не відхилила його, як пропонував Віктор Ющенко. Суперечка точилася навколо зосередження у фонді повноважень власника державного майна і повноважень щодо управління всіма об"єктами державної власності.

Фонд має такі можливості, однак часто не користується ними. Рахункова палата звертає увагу, що в 2005 році ФДМ не брав участі у зборах акціонерів компаній з держчастками акцій. Ще більше претензій до фонду виникають у питаннях продажу об"єктів. По-перше, немає єдиного списку підприємств, що продаються. Тому потенційні інвестори не знають, на що їм орієнтуватися. Фонд держмайна і Кабмін в особі Мінфіну раз по раз переробляють список через суперечки, чи дасть виручка від продажу того або іншого об"єкта закладені в бюджеті цифри, чи ні. Коли ж з"являється реальний покупець, йому нерідко кажуть: "Товар є, але вам доведеться почекати, доки ми закінчимо сперечатися з Мінфіном".

Виникають підозри, що на проведенні оцінки нерухомості хтось просто вирішив заробити

По-друге, на приватизацію виставлено 54 підприємства. Але продати більшість із них малоймовірно у зв"язку з численними судовими процесами, зокрема по "Росаві", Украгромашінвесту, "Луганськтепловозу". Адже кому захочеться купувати підприємство, а потім жити в страху, що його у тебе відберуть? В операціях із державою далеко не завжди присутнє "купецьке слово". Як результат — ризики для інвестора стають невиправдано високими.

По-третє, виникають різні дивні двозначності. Уряд в особі Юрія Єханурова публічно обіцяє інвесторам, що нова програма приватизації до 2008 року передбачатиме покупку земельних ділянок під об"єктами, що продаються. Але коли інвестори приходять у Фонд держмайна, їм говорять: "Забудьте про це. Нічого подібного не передбачається". Природно, що після цього кількість потенційних інвесторів зменшується.

На публіку виносяться й інші міжвідомчі спори.

Наприклад, із Держкомземом, в якого ФДМ хоче відібрати функцію оцінки землі. При цьому очевидно, що правда на боці Держкомзему, оскільки оцінка землі — його багаторічний профіль. Та й кваліфікація його фахівців підтверджується регулярними атестаціями.

Узагалі фонд постійно прагне займатися невластивими йому речами. Наприклад, у ФДМ підрахували, що можна щорічно збирати 10 млрд грн від податку на продаж нерухомості, якщо з 1 січня 2007 року ввести незалежну оцінку при її реалізації. Але оподаткування продажу квартир і будинків — питання суперечливе і соціально неоднозначне. Підраховувати доходи або збитки держави, напевно, повинне податкове, а не приватизаційне відомство. От і виникають підозри, що на проведенні оцінки нерухомості хтось просто вирішив заробити.

Можливо, тому Фонду держмайна і не вдається якісно робити те, що він повинен: готувати до продажу та продавати державне майно, підтримувати і популяризувати імідж країни як надійної інвестиційної зони. Зрештою, управляти державними пакетами акцій на власних об"єктах від імені та на користь держави.

Зараз ви читаєте новину «Нічого подібного не передбачається». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути