Понеділок, 18 січня 2010 19:00

Кредитний обман під нуль відсотків річних

У Пошуках покупців магазини побутової техніки запроваджують дуже привабливі, на перший погляд, акції та кредитні програми: товар пропонують у кредит під 0%, а то й зовсім без кредиту — на виплат, під тих же 0%. Якщо придивитися уважніше, можна зрозуміти, що покупцеві доводиться платити набагато більше, ніж "нуль".

У боротьбі магазинів за покупця всі способи годяться. Арсенал маркетингових прийомів широкий: головне — привести клієнта, котрий погоджується витратити кошти, до магазину, а там досвідчені продавці свою справу зроблять. І навіть якщо в покупця немає грошей — не проблема, в хід ідуть споживчі кредити.

Щороку великі мережі магазинів поспішають запропонувати покупцям "нульові кредити", і щороку безліч уважних клієнтів виявляють приховані платежі, страхові й комісійні виплати, про які банк повідомляє лише в процесі оформлення кредитної угоди. Звичайно, варто відзначити, що кредити самі по собі не є зло. Урешті-решт, їх створили для того, аби покупець міг придбати бажану річ тут і зараз, а розплатитися за неї з часом. Якщо ви зважилися на кредит, то варто звернути увагу на деталі, аби потім не жалкувати щодо покупки.

Проведене цього літа дослідження німецького Інституту товарних випробувань засвідчило, що тільки в 40% випадків магазини справді пропонують клієнту купити на "нульовий" виплат. У решті випадків — або є приховані платежі, або нав"язуються послуги банків, які безкоштовними не можуть бути взагалі. Якщо так улаштований цей бізнес у Німеччині, можна уявити, що коїться в нас.


Нуль відсотків чесності

Магазини підходять до кредитування на свої товари по-різному: хтось відвертий зі своїми клієнтами й одразу інформує, що за куплені в кредит товари в результаті доведеться трохи переплатити. Інші мережі, навпаки, намагаючись заманити покупця, обіцяють золоті кредитні гори і до останнього замовчують про підводне каміння таких покупок.

Найнаполегливішим рекламуванням товару на виплат відзначилася мережа "Комфі", що пропонує розбити платіж за пральну машину або телевізор на 10 місяців. Так, згідно з рекламою, покупець, що зацікавився машиною за 1888 грн, може платити по 189 грн щомісяця.

Але виявилося, що купівлі на виплат у "Комфі" немає. Акція, яку пропонує мережа від свого імені, є послугою надання споживчого кредиту від банків, присутніх у магазинах. Різниця між купівлею на виплат і кредитом полягає в тому, що перша дозволяє "розтягти" виплату за товар на певний період, без залучення банку. У разі оформлення кредиту покупець позичає в банку потрібну йому суму під відсотки. Тож у "Комфі" замість укладання простої угоди купівлі на виплат із торговельною мережею покупцеві нав"язують оформлення повного пакета документів для отримання кредиту, з відкриттям необхідних рахунків у банку й відповідними накладними витратами. Про це "Комфі" жодним словом ні згадала ні в рекламі, ні в інформації по гарячій лінії.

Покупці повідомляють іще про кілька "підводних каменів" акцій "Комфі". Крім того, що "виплат" поширюється лише на певні товари і надається не на 10 місяців, а тільки на п"ять (у результаті сума щомісячних виплат підскакує вдвічі), магазин часто "забуває" одразу повідомити про страховку до кредиту, плату за гарантію і податок на додану вартість. У результаті, за словами покупця ноутбука, він обійшовся йому не в 3555 грн, а майже в 4300 грн.


Банківські сюрпризи

Мережа "Ельдорадо" вирішила порадувати покупців нульовим кредитом терміном на 30 місяців. Судячи з реклами, товар теж надають нібито "на виплат". У даному ж випадку магазин і "Приватбанк", що кредитує покупців побутової техніки, замовчують про так званий платіж "за користування кредитом" у 0,05%, який треба вносити не одноразово, а щоразу при сплаті, тобто щомісяця 30 місяців поспіль. Нехитрі розрахунки покажуть, що, скажімо, за холодильник вартістю 3000 грн щомісячний платіж становитиме 100 грн +15 грн додаткового платежу. За 30 місяців набігає 450 грн, тобто 15% вартості товару.

"Технополіс" пропонує також виплат на п"ять місяців під 0%, але першу частину платежу за товар (до 40% суми) треба вносити відразу. До того ж тут, як і в "Комфі", доведеться укладати договір із банком і оформляти кредит, виплачуючи, крім щомісячної суми, ще й страховку.


Кредит від кредиту різниться

Мережа "Фокстрот" заявляє, що для оформлення кредиту на придбання побутової техніки покупець повинен надати паспорт й ідентифікаційний код. Інформацію щодо оформлення кредиту можна отримати у будь-якого продавця мережі та на гарячій лінії. У мережі не приховують співпраці з банком. Так, для купівлі на виплат покупцеві все ж таки доведеться помістити наявну суму до "Приватбанку" на три місяці й регулярно поповнювати її. Проте фінустанова обіцяє, що в цьому разі людина навіть виграє, отримавши 5% знижки на товар порівняно зі звичайною покупкою.


Важкий рік

Утім, складний для рітейла 2009 рік навряд чи сприяє зайвій відвертості в спілкуванні з клієнтами і тим більше зниженню цін. На думку опитаних кореспондентом "Дело" експертів, грудневий виторг рітейлових мереж упав щонайменше вдвічі порівняно з груднем 2008-го. І це при тому, що витрати на оренду і персонал залишилися на минулорічному рівні.

Азбучна істина про те, що не привернеш клієнта — залишишся з нерозпроданим товаром, — зрозуміла всім учасникам ринку. Тож магазинам залишається і далі заманювати покупців різними маркетинговими прийомами: товаром зі 100-відсотковою знижкою під 0% річних. А споживачеві, який прагне заощадити, варто не тільки читати уточнення до угод, написані дрібним шрифтом, у яких часто і ховаються несподівані відсотки, а й мінімально знатися на механізмі кредитування і розуміти, що справжніх "нульових" кредитів у природі не існує. Отже, пильнуйте! Ретельно уточнюйте умови кредитування в мережах, бо, як ми з"ясували, лише в одній мережі умови відповідають заявленим.

Зараз ви читаєте новину «Кредитний обман під нуль відсотків річних». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 938
Голосування Який результат покаже збірна України з футболу на Євро-2020/21?
  • 1) не вийде з групи
  • 2) дійде до 1/8 фіналу
  • 3) дійде до 1/4 фіналу
  • 4) дійде до 1/2 фіналу
  • 5) дійде до фіналу
  • 6) виграє турнір
Переглянути